/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Prisprutteri - gode råd??
Fra : akaup
Vist : 4395 gange
100 point
Dato : 29-08-05 17:27

Hej!
Så er sofaen med tilhørende puf fundet hos Idémøbler.
Sofa: 5900 kr.
Puf: 1699 kr.
Levering: 150 kr.
I alt: 7850 kr.

Så kommer spørgsmålet:
Hvordan får jeg pruttet prisen X antal kr ned - når nu sælgerinden blankt afviste lidt rabat - ikke engang leveringen ville hun høre tale om!

Det drejer sig nok mest om princippet - ikke kr. og ører.
Synes altid jeg hører/læser, hvor nemt det er at prutte prisen ned på ting i den prisklasse.

Gode råd, ideer?? Tak

Mvh. Jyden! (Alias Akaup)

PS: Sofaen er ikke på lager, og leveringstiden er ca 6-7 uger. Vi bor i Odense midtby - og forretningen ligger et par km uden for byen.
Så vidt jeg kan se, kan man ikke få netop denne model hos andre kæder/møbelhuse.
De nærmeste Idé-møbler er i Fåborg og Fredericia.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 17:30

med begrundelse i den lange leveringstid, ville jeg prøve at prutte prisen ned, ikke med menig medarbejder, men afdelingslederen, mindst transporten, men jeg ville nu nok starte med et større beløb nok i omegnen af 500,00 kr

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 29-08-05 17:32

forsøg om det kan lade sig gøre at prutte om prisen på mælk, og hvis det lykkes så brug samme metode. Men hvad tror du sælgeren lever af.
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 29-08-05 17:32

har også haft problemer med at få ide-møbler til at forstå en vis nedsættelse/rabat.
Vi fandt sofaen i et andet møbelhus, hvor vi fik et fornuftigt afslag på samme sofa.
Se om ikke kan finde en lignende sofa i et andet varehus. Det hjælper nok ikke så meget at køre til et andet ide-møbler bolighus..

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 29-08-05 17:37

En af de vigtigste ting at huske når der skal pruttes om en pris er: Aldrig vise sælgeren at du Ælsker tingen højt og ikke kan leve uden den. Altså POKERFJÆS. Dernæst når sælger afviser at forhandle prisen, at have nerver til at sige: Jamen så må jeg jo finde en anden vare, farvel. Man kan jo også få rabat ved at få noget ekstra med uden beregning.
Selvfølgelig har sælgeren plads til at yde en rabat, den DU mødte var bare en bedre forhandler (pokerfjæs) end du. That's life - learn it. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 17:40

Jeg synes så, at det er for dårligt, at forretningen ikke vil droppe leveringen.

Sidst jeg købte møbler, en sofa til 15000, en stol til 6000,- og en fodskammel til 2500,- fik jeg snakket skammelen gratis med i købet......Det er så nogen år siden, og var hos Hansen Møbler i Randers.

mvh dova

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 29-08-05 17:43

Tjek mærket og navnet

Gå ind i en anden møbel forretning og forhør om prisen, sig du har kik på det ved ide møbler, men vil høre om de er billigere. Den virker hver gang.

OPLYS IKKE prisen, men hold den for dig selv, så du får et "rigtigt" tilbud.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 29-08-05 17:45

(Hertil skal det siges, at jeg IKKE har pokerfjæs - samt jeg havde kærsten med der "gerne" ville have netop denne sofa

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 29-08-05 18:56

hej
vi har selv foretning
kommer der folk og de vil prutte om prisen
får de at vide at prisen er den der står på skiltet intet andet
hvis de begynder med at de kan få varen billigere et andet sted anbefaler vi at de køber den der
i langt de fleste tilfælde køber de hos os
hvis jeg er ude at købe nogetom det er til 100,00kr eller til 15000,00kr
prutter jeg aldrig om prisen men måske fordi der er også noget der hedder omkostninger
jeg ved godt der er nogle steder som folk siger der skal vi hen de er til at handle med
men prøv så at tjekke deres pris med andre ikke at sige det er alle der gør det

Kommentar
Fra : bovbasse

Dato : 29-08-05 19:01

jeg har ladet mig fortælle at når man handler møbler skal man mininum have 10% i rabat for ellers er du blevet snydt, forståes at man forhandler den 10 % ned.

jeg købte nye møbler sidste efterår for ca. 75.000 handlede til 50.000 kr, plus han gav ekstra for mine gamle møbler.
det han gav for mine gamle møbler skulle så købes vare for i forretning i form af feks. nye mallerier

mit råd tjek flere forhandler, hvis du ikke på fyn kan få den rette pris tag så en tur til jylland, en slags sønsdagstur og prutte dig til en bedre rabat.

mvh
jan

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-08-05 19:04

Det kommer an på hvor "fræk" du er. Min kusine og hendes mand har den regel at de går ud og finder den vare sammen de vil have, så vender manden tilbage til forretningen og "forhandler" prisen på plads på den mest "frække" og ligegyldige måde, som min kusine ikke kan tolerere. Han er FULDSTÆNDIG ligeglad med om butikken synes om ham bagefter, for som han siger: "Jeg skal hverken forloves eller giftes med dem, og der findes to slags penge i en handel; nemlig mine og sælgeren, og det skal ikke være mine som det går ud over!"
Jeg har prøvet at være med ham ude at "prutte" om prisen, og det er godt nok utroligt hvad man kan opnå af rabat og afslag ved simpel frækhed og ved at "køre" lidt på sælgerens følelser. "Det kan da ikke passe at du vil være bekendt at ligge navn til en sådan "en bolchebutik" bare pga af skide 15% afslag" Og når man ikke kan nå længere end måske 5 % afslag: " Nå, men så må jeg jo nøjes med sølle 10% procent, som jeg kan få hos alle de andre lavprisbutikker"

Jeg kan ikke alene selv stå for sådan en fræk forhandling, men hvis jeg er sammen med lige netop ham, kan jeg godt "skrue pokerfjæsset på"....og det kræver gode nerver og en tilpas portion "ligegyldighed" og skal evt. lige "trænes" lidt i selskab med én som kan det i forvejen ...men det VIRKER sgu' i rigtig mange tilfælde

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 20:15

akaup - Uden Pokerfjæs og med en sådan kæreste på slæb, har du ikke en regnorms chance i en ørredsø. Sorry.

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 29-08-05 20:59

det er fint med folk der ikke vil prutte om prisen - så der bliver der mere at prutte om for os andre

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 29-08-05 22:48

Hmm - men jeg *vil* altså have den sofa + puf leveret til mindre end 7850 kr...
Vil i morgen prøve at ringe til et par forskellige Idémøbler for at høre hvad den kan "handles til".

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 23:13

Sælgeren er på provision

Avancen er ikke særlig høj

Leveringen udføres af en fremmed vognmand som skal have løn

Du har set en sofa du vil have og kender prisen

Hvad er problemet?

I princippet burde en sådan forhandling jo kunne ende med at du skulle betale mere, men ville du være villig til det?

Hvorfor er det lige at der er en udbredt holdning der siger at det er ok at forsøge at presse priser, diskuterer du håndværkeres timepris, dagsprisen på benzin, daglivarer og andet?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 23:22

Backtee - Fra en sko kommer ind i forretningen og til den forlader den som solgt, er prisen steget ca. 130-150%. Jeg ved at skobranchen er speciel fordi de er nødt til at have mange størrelse, farver o.s.v. - men når man også ser andre brancher der pludseligt kan give 20-30-40% rabat på varerne, så ER der plads til at give rabatter. Det betyder bare at ejerens Mercedes måske bliver ét nr. mindre.

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 29-08-05 23:33

Så er det da rart at jeg har en forretning hvor jeg kan tillade mig at sige til en kunde at de skulle tage og handle det billige sted.
Det handler ikke kun om pris kære venner, men i ligeså høj grad den service både under og efter salget man kan få.
Og ja, sko er et dårligt eksempel arne, for der er avancen rimelig, men også en høj grad af udskiftning flere gange om året ( modedille)
Du kan være 110% sikker på at den kunde der har betalt den pris jeg forlanger for et produkt, er meget meget bedre stillet når han kommer igen med et lille problem med andre ting.
Tit og ofte får de "gode" kunder lavet småting U/B, eller jeg giver dem selv procenter på fx. reservedele selvom de ikke spørger.
Hvis en kunde betaler prisen på varen foreslår jeg tit og ofte at jeg da sagtens kan levere den gratis efter fyraften.
Men det forstår dem der absolut skal prutte om prisen ingenting af.!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 23:42

Nej Kenneth - Men det bør Prutterne jo også vide. Hvis man tror at service er den samme når man har pruttet prisen i bund, er man squ da noget naiv. Men det var jo ikke det spørgeren spurgte om. Han HAR besluttet sig til at være prutter. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 30-08-05 04:49

arne.jakobsen

I dette tilfælde er der så tale om møbler, og der er avancen altså ikke helt så høj, i øvrigt er en prisstigning på 130-150% ikke det samme som en tilsvarende avance, der er jo altså andre omkostninger end vareindkøb forbundet med at handle, iøvrigt ser man jo tit at varer sælges med underskud, dels for at spare lagerdage, og dels for at lokke kunder ind og dermed håbe, at de så også køber andet, der kan endvidere være tale om at give rabat på udgåede varer, simpelthen for at rydde op

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 30-08-05 09:49

i en handel er det vigtigste vel at både sælger og køber er tilfredse. Selvfølgelig kan man ikke som prutter forlange samme service som en ikke prutter - noget for noget. Men vi lever i et land med ret til frie aftaler - lad os holde fast i det - og dermed er der plads til dem der har lyst til at prutte - sælger kan bare sige nej.
Man står naturligvis altid meget dårligt psykologisk set, hvis man er brændt varm på en vare - og ikke er parat til at forlade forretningen og gå et andet sted hen, hvis man ikke kan ændre prisen.
prutteri kommer kun af, at man kan se, at avancerne i nogle brancher har været alt for høje, fordi kunderne har været for flinke til bare at hive muldvarpen op....

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 30-08-05 17:37

He he...
Så ringede jeg til Fåborg, og spurgte hvad sådan et sæt kunne "handles" til - og han ringede tilbage senere og sagde 7.000 kr. leveret i Odense
Og det var altså uden så meget som at "forhandle" eller noget andet - ren forespørgsel!

Så må jeg bare ringe til dem i Odense og høre hvad prisen nu er, når jeg nu kan få den til 7.000 leveret et andet sted.

> I en handel er det vigtigste vel at både sælger og køber er tilfredse.
Jeg er fuldstændig enig - og er sikker på at sælger *ikke* sæger, hvis han ikke tilfreds! Jeg ville være utilfreds, hvis min nabo havde købt samme sæt til en lavere pris - blot ved at spørge efter lidt rabat!

> Leveringen udføres af en fremmed vognmand som skal have løn
Det tror jeg næppe - mon ikke de har en lille lastbil deres mand kører frem og tilbage over Fyn med hver dag?

>Du har set en sofa du vil have og kender prisen
>Hvad er problemet?
Problemet er at jeg ved at bruge ½-time med en telefon kan spare 850 kr. 850 kr er en *stor* løn for ½times arbejde. Ville du ikke gøre det - Backtee?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-05 17:41

Glæder mig at du fik lidt inspiration til at finde varen billigere og du er jo ikke færdig endnu Du fik så også det du bad om, nemlig nogle prutte-tips. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-08-05 17:41

Flot klaret akarup, vidste du havde det i dig )

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 30-08-05 18:01

Jeg skriver lige hvad det ender med senere...
Men vil da stadigt gerne høre andre historier om hvad der er opnået ved at forhandle lidt om forskellige varer...
Læste f.eks. i nyhedsgruppen dk.fritid.bil om en, der ved køb af ny bil hurtigt fik 12.000 kr mere af den tililende værkfører, da han vendte sig om og sagde "ellers tak" til sælgerens endelige byttepris på hans gamle bil!

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 31-08-05 15:45

Jeg ringede til Odense-afdelingen, og blev derefter ringet op med et tilbud på 7.200 kr leveret.
Da jeg fortalte om mit andet tilbud skulle hun lige undersøge sagen igen, men ringede tilbage, og sagde at det eneste de kunne tilbyde var 7.200 kr + en spray til behandling af sofaen. Så jeg takkede høfligt nej - og har nu bestilt den i Faaborg.

Det skal bemærkes, at de vejledende priser i kataloget stiger med i alt 200 kr pr.1.9 - altså i morgen, så hvis jeg ikke bestilte inden da i Faaborg kostede sættet 200 kr. mere. (Fair nok - Da jeg har set priserne i både den nye og gamle brochure!)
Det prøvede jeg så at forklare damen i Odense, men hun mente ikke at hun kunne gøre det billigere - også helt ok.

Mvh. Akaup.