/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Mad og mavesår
Fra : gnilbo
Vist : 13507 gange
100 point
Dato : 29-08-05 16:52

Hej !
Jeg får i weekenden besøg af et vennepar, hvor den ene netop har fået konstateret mavesår. Er der nogen, der kender nogle velegnede madretter, som kan anbefales. Mig bekendt må de ikke få for krydret mad, og så bliver der vist heller ingen rødvin eller anden alkohol den weekend...
Mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 17:01

På Lægevagtens hjemmeside findes denne forklaring: Behandling hjemme: Undgå alkohol, kaffe, store og fedtrige måltider samt tobak. Altså intet om krydderier. Maden må gerne være krydret med altså ikke fed eller i meget store mængder. Det der med krydderier er en gammel skrøne. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 17:01

krydret, røget, surt, fedt, er ikke velegnet, men ellers er der frit slag, jeg tror nu ikke en øl gør skade

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 29-08-05 17:02

mener at de fleste masvesår opstår efter angreb af bakterier, og bliver de behandlet skal der måske blot tages normalt hensyn til en sart mave...

"patienten" ved nok selv hvad han/ hun må få....efter instruks fra lægen

tror nu ikke du behøver de store bekymringer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 17:05

du kan serverer en god rød bøf, uden løg, med f.eks bagekartofler og kogte grøntsager (ikke frisk salat med tomater osv.)

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 17:05

På Sundhedsguiden.dk findes flg:

Citat
Behandling
Hjemme: Man kan selv lette helbredelsen af mavesår ved at forsøge at skrue ned for arbejdstempoet og undgå stress. Det hjælper også at skifte fra to tre rigelige måltider om dagen til mindre, men hyppigere måltider. Mavesaften neutraliseres nemlig, når maven indeholder føde. Uregelmæssige måltider og måltider der springes over forværrer tilstanden. Undgå også rygning, alkohol, kaffe og te og forsøg at få sovet ud og få så meget hvile som muligt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 17:08

Nordsted1 bliver ved med sit "ingen krydderier". Kan du ikke finde et belæg for den påstand Nordsted? Jeg mener at det er en gammel skrøne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 17:09

min mand havde mavesår i mange år, derfor ved jeg at det var sådan, han blev til sidst opereret

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 17:13

Der er jo forskel på folk, måske kunne din mand simpelthen bare ikke lide eller tåle krydderier af en anden årsag. Hvis der havde været noget om snakken, ville det vel være nævnt på www.sundhedsguiden.dk eller i nogle af Lægevagtens svar på deres hjemmeside?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 29-08-05 17:13

hlebred / mavesår og andet er da så individuelt at fagfolk / lægen da ved det bedst...

er det mavesår pille-behadlet eller opereret er da ikke ligyldig...

følg da lægens råd pg spørg " patienten...

sværere er det vel ikke *SS*

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 17:16

For det første, er det en skrøne, at man får mavesår af stress.
og kaffe har heller ingen indvirkning, hverken på at få mavesår, eller med hensyn til at undgå det.

Mavesår skyldes bakterieangreb eller overdreven brug af visse medikamenter, herunder gigtmedicin og smertestillende piller.

Rygning har den indvirkning, at det kan forsinke helingsprocessen, og det er det.

Man skal undgå for store "tunge" fedtholdige måltider, og visse stærke krydderier, og champignon (rå), da champignon i forvejen er meget hård ved slimhinderne i maven.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 17:16

som tordenkalven skriver, sprøg din gæst til råds. Om et mavesår er pillebehandlet eller opereret er ikke ligegyldigt, når

du er opereret, er du symptomfri, det behøver man ikke nødvendigvis at være med medicinskbehandling

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 17:18

"og kaffe har heller ingen indvirkning, hverken på at få mavesår, eller med hensyn til at undgå det."
Ja, den var så lidt kringlet den sætning.
Altså: Kaffe forårsager ikke mavesår, og der er intet belæg for at man bør undgå kaffe når man har mavesår.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 17:21

Jeg synes at det er fantastisk at dova er så klog på mavesår at hun uden blusel direkte modsiger de råd som giver på
www.sundhedsguiden.dk . Vi må alle bøje os dybt i støvet for dova. Værs'go bøj.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 29-08-05 17:27

Det er meget individuelt hvad der påvirker mavesår!

Det aller sikreste er at ringe til dine gæster og simpelthen spørge dem hvilke madvarer du helst skal undgå.

Det gælder i øvrigt for mange sygdomme - spørg spørg spørg.
Min mand har diabetes og det er sket masser af gange at folk lige har slået på tråden for at høre nærmere. Faktisk bliver man glad for sådan en opringning, den viser jo netop at man vil gøre tingene så godt som muligt

Nå - mavesår...jeg har mavesår og som jeg skrev er det meget individuelt hvilke ting der påvirker folk.
For mit eget vedkommende gjaldt det i begyndelsen tre ting, nemlig Hvidvin, æbler og rugbrød.

Nu er der gået nogle år og heldigvis kan jeg nu tåle rugbrød igen, men hvidvin og æbler går stadig ikke.

Men mit forslag er afgjort at spørgeren skal ringe til sine kommende gæster og spørge ligeud

Venlig hilsen vil.du

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 17:28

"Oplysninger fra Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning fra egen læge eller behandler"

Fra www.sundhedsguiden.dk

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-05 17:31

LOOOOL lillearne.

Jeg har jo sagt, at du skal holde dig fra fremmedord, som du ikke kender... dit fjols. Læs lige 3.Mosebog kap.18 vers 6 - 19 og så luft din blusel et andet sted....tak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-05 17:32

Jeg er forresten sikker på, at Dova er behæftet med en blusel LOOOOOL

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 17:35

http://www.wyeth.dk/patientinfo/mave/saarraad.html

Kan man få mavesår af at drikke kaffe?
Nej. Forskning viser, at kaffedrikning ikke fører til hverken mavesår eller sårdannelse i tolvfingertarmen.

Bør folk med mavesår holde op med at drikke kaffe.
Nej. Der er ingen grund til at folk med mavesår eller sår i tolvfingertarmen holder op med at drikke kaffe, hvis de ikke har noget ubehag ved det. Kaffe i sig selv påvirker ikke graden af sårene.

Og fra Odense universitets hospitals hjemmeside:

"Det er en almindelig myte, at mavesår kommer af stress, men der er imidlertid ikke noget, som tyder på, at dette er tilfældet. Nogle mennesker får ganske vist ondt i maven under stress, men det må ikke forveksles med sygdommen mavesår. Der findes imidlertid to sikre og almindelige årsager til egentlige mavesår – det kan være infektion med en bakterie eller det kan være en bivirkning til medicin. Næsten alle med sår på tolvfingertarmen har en kronisk infektion i mavesækkens slimhinde med bakterien Helicobacter pylori, og når den fjernes, bliver man helbredt. Det samme gælder mange sår i mavesækken, men her er årsagen lige så ofte behandling med gigtmedicin eller medicin indeholdende acetylsalicylsyre. Acetylsalicylsyre findes i smertestillende midler – f.eks. Kodimagnyl, men anvendes også i en lav dosis til forebyggelse af blodpropper – f.eks. Hjertemagnyl."

BØJ DIG AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 17:43

dova - Vel vil jeg da ej. Spørgsmålet drejer sig nemlig IKKE om hvad der forårsager mavesår, men hvad en mavesårspatient kan tåle at spise og drikke. Og dit citat fra sundhedsguiden omtaler egen læge eller behandler, det kan man vel næppe kalde dig. Men hvis du har fundet nogle anvendelige råd, synes jeg da at du skal videregive linket til spørgeren og ikke blot bruge dem i en tåbelig debat med mig.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 110 point
Dato : 29-08-05 17:45

Hej med dig!
Jeg er tarmpatient og der er en masse ting, jeg ikke tåler. Derfor vil mine bekendte altid være rigtig søde og tage hensyn til mig og mine særlige spisevaner

Nogengange bliver det dog mere kompliceret end det bør være - og man kan godt føle sig lidt "tvunget" ud i at spise noget, man ellers ville have valgt fra, fordi folk har været betænksomme og taget specielle hensyn.

Personligt er jeg gladest for, at folk de laver den mad de selv gerne vil spise - og så tager jeg mig selv af min mave. Og det ved at sige nej tak til de ting, jeg tåler dårligt. (det ved man jo altid bedst selv)

Så hvis jeg var dig, ville jeg lave et måltid, som du generelt ved kan spises af en gennemsnitlig sart mave. Altså ikke for fedt, ikke en masse rå grøntsager, ikke alt for krydret. Der er et utal af muligheder... du kan eventuelt forestille dig hvad du ville synes var rart at spise, når du har lidt "muddermave"

Hvad angår kaffe og the m.m. kan din ven helt sikkert selv sortere - også når det kommer til alkohol. Det er ham selv, der skal tage ansvar for sin mave, så der er vel intet til hinder for, at I andre får jer et godt glas rødvin

Vedrørende øl og mavesår - øl er ikke bedre end vin, når det kommer til mavesår. Rent faktisk kommer der overfladiske læsioner på mavens slimhinde, når man har drukket 1 genstand og det er ligemeget hvilken type alkohol man drikker... - og her snakker vi om ganske almindelige sunde og raske mennesker...

Vaxen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 29-08-05 17:51

HEHEHE Alle "debatter" med dig lillearne (hvis man kan kalde det debatter lool) er tåbelige.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-08-05 19:11

Mavesår (Sår i mavesæk eller tolvfingertarm)

Af Ove Schaffalitzky de Muckadell, professor dr.med, speciallæge i medicinske mave-tarm-sygdomme, og Torben Nathan, 1. reservelæge

Hvad er mavesår?

Mavesår er sår i mavesækkens eller tolvfingertarmens slimhinde. Mavesårsbakterier, helicobacter pylori, er en bakterie som er skyld i de fleste tilfælde af sår i tolvfingertarm og mavesæk.

Hvorfor får man mavesår?

Den hyppigste årsag er infektion med bakterien helicobacter pylori.

Cigaretrygning fordobler risikoen for mavesår.

Næsthyppigste årsag er indtagelse af acetylsalicylsyre og smertestillende gigtmidler NSAID.

Mavesår kan også ses hos svært syge personer (respiratorpatienter og lignende) som følge af nedsat blodtilførsel til mavesækkens slimhinde.

I sjældne tilfælde skyldes mavesår kræft, dog kun hvis såret sidder i mavesækken.

I overordentligt sjældne tilfælde skyldes det andre lidelser som for eksempel overdreven mavesyreproduktion (Zollinger Ellison´s syndrom) og Crohns sygdom.

Hvordan føles mavesår?

Der er meget stor forskel på, hvordan mavesår føles hos den enkelte:

Mange kan slet ikke mærke, at de har et mavesår.

Andre har periodevis bidende eller brændende fornemmelse øverst i maven.

Fornemmelsen kan også være som følelsen af forstoppelse, halsbrand eller sult.

Nogle bliver vækket om natten på grund af ubehaget.

Nogle føler lindring når de spiser.

Det er i øvrigt vigtigt at understrege, at de fleste, som har ondt i maven, ikke har mavesår.

Mavesår kan være farligt. Faresignalerne er:

Blodig, sort eller tjæreagtig afføring.

Kvalme eller opkast med blod eller kaffegrumsagtig opkast.

Ufrivilligt vægttab.

Blodmangel.

Pludselige svære mavesmerter.

Hvad kan man selv gøre?

Tobaksrygning giver en øget risiko for mavesår. Det er derfor en god ide at holde op med at ryge

Hvis man har særlig risiko for at få mavesår, skal man undgå medicin (NSAID og acetylsalicylsyre), der kan give mavesår.

Hvis man har symptomer, skal man gå til lægen og sørge for, at blive undersøgt ordentligt med en mavekikkert (gastroskop) for at finde ud af om der er mavesår. Er man over 45 år, er en såkaldt 'pusteprøve' for Helicobacter Pylori tilstrækkeligt.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Diagnosen kan kun stilles ved en mavekikkert-undersøgelse (gastroskopi).

Mavekikkertundersøgelsen bør gennemføres, før man får syrehæmmende behandling.

Gode råd

Hvis man tror man har mavesår, gå til lægen, da sygdommen er forholdsvis let at undersøge for (gastroskopi eller undersøgelse for mavesårsbakterier) og er let at helbrede.

Indtag kun midler såsom acetylsalisylsyre og smertestillende gigtmidler (NSAID), når det er nødvendigt, eventuelt efter lægeordination.

Hvis du tidligere har haft blødende mavesår, bør du helt undgå acetylsalisylsyre og NSAID.

Hvis du ryger - så stop.

Beslægtede kapitler om mavesår

Mavesår - Hvad er behandlingen

Mavesår - Fakta om helicobacter pylori

Mavesår - Medicin der kan føre til mavesår

Mavesår - Behandling af komplikationer til mavesår

Sidst opdateret: 12.10.2004

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-08-05 19:13

Mavesår (Sår i mavesæk eller tolvfingertarm)

Af Ove Schaffalitzky de Muckadell, professor dr.med, speciallæge i medicinske mave-tarm-sygdomme, og Torben Nathan, 1. reservelæge

Hvad er mavesår?

Mavesår er sår i mavesækkens eller tolvfingertarmens slimhinde. Mavesårsbakterier, helicobacter pylori, er en bakterie som er skyld i de fleste tilfælde af sår i tolvfingertarm og mavesæk.

Hvorfor får man mavesår?

Den hyppigste årsag er infektion med bakterien helicobacter pylori.

Cigaretrygning fordobler risikoen for mavesår.

Næsthyppigste årsag er indtagelse af acetylsalicylsyre og smertestillende gigtmidler NSAID.

Mavesår kan også ses hos svært syge personer (respiratorpatienter og lignende) som følge af nedsat blodtilførsel til mavesækkens slimhinde.

I sjældne tilfælde skyldes mavesår kræft, dog kun hvis såret sidder i mavesækken.

I overordentligt sjældne tilfælde skyldes det andre lidelser som for eksempel overdreven mavesyreproduktion (Zollinger Ellison´s syndrom) og Crohns sygdom.

Hvordan føles mavesår?

Der er meget stor forskel på, hvordan mavesår føles hos den enkelte:

Mange kan slet ikke mærke, at de har et mavesår.

Andre har periodevis bidende eller brændende fornemmelse øverst i maven.

Fornemmelsen kan også være som følelsen af forstoppelse, halsbrand eller sult.

Nogle bliver vækket om natten på grund af ubehaget.

Nogle føler lindring når de spiser.

Det er i øvrigt vigtigt at understrege, at de fleste, som har ondt i maven, ikke har mavesår.

Mavesår kan være farligt. Faresignalerne er:

Blodig, sort eller tjæreagtig afføring.

Kvalme eller opkast med blod eller kaffegrumsagtig opkast.

Ufrivilligt vægttab.

Blodmangel.

Pludselige svære mavesmerter.

Hvad kan man selv gøre?

Tobaksrygning giver en øget risiko for mavesår. Det er derfor en god ide at holde op med at ryge

Hvis man har særlig risiko for at få mavesår, skal man undgå medicin (NSAID og acetylsalicylsyre), der kan give mavesår.

Hvis man har symptomer, skal man gå til lægen og sørge for, at blive undersøgt ordentligt med en mavekikkert (gastroskop) for at finde ud af om der er mavesår. Er man over 45 år, er en såkaldt 'pusteprøve' for Helicobacter Pylori tilstrækkeligt.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Diagnosen kan kun stilles ved en mavekikkert-undersøgelse (gastroskopi).

Mavekikkertundersøgelsen bør gennemføres, før man får syrehæmmende behandling.

Gode råd

Hvis man tror man har mavesår, gå til lægen, da sygdommen er forholdsvis let at undersøge for (gastroskopi eller undersøgelse for mavesårsbakterier) og er let at helbrede.

Indtag kun midler såsom acetylsalisylsyre og smertestillende gigtmidler (NSAID), når det er nødvendigt, eventuelt efter lægeordination.

Hvis du tidligere har haft blødende mavesår, bør du helt undgå acetylsalisylsyre og NSAID.

Hvis du ryger - så stop.

Beslægtede kapitler om mavesår

Mavesår - Hvad er behandlingen

Mavesår - Fakta om helicobacter pylori

Mavesår - Medicin der kan føre til mavesår

Mavesår - Behandling af komplikationer til mavesår

Sidst opdateret: 12.10.2004

Kommentar
Fra : 25

Dato : 29-08-05 19:13

Mavesår (Sår i mavesæk eller tolvfingertarm)

Af Ove Schaffalitzky de Muckadell, professor dr.med, speciallæge i medicinske mave-tarm-sygdomme, og Torben Nathan, 1. reservelæge

Hvad er mavesår?

Mavesår er sår i mavesækkens eller tolvfingertarmens slimhinde. Mavesårsbakterier, helicobacter pylori, er en bakterie som er skyld i de fleste tilfælde af sår i tolvfingertarm og mavesæk.

Hvorfor får man mavesår?

Den hyppigste årsag er infektion med bakterien helicobacter pylori.

Cigaretrygning fordobler risikoen for mavesår.

Næsthyppigste årsag er indtagelse af acetylsalicylsyre og smertestillende gigtmidler NSAID.

Mavesår kan også ses hos svært syge personer (respiratorpatienter og lignende) som følge af nedsat blodtilførsel til mavesækkens slimhinde.

I sjældne tilfælde skyldes mavesår kræft, dog kun hvis såret sidder i mavesækken.

I overordentligt sjældne tilfælde skyldes det andre lidelser som for eksempel overdreven mavesyreproduktion (Zollinger Ellison´s syndrom) og Crohns sygdom.

Hvordan føles mavesår?

Der er meget stor forskel på, hvordan mavesår føles hos den enkelte:

Mange kan slet ikke mærke, at de har et mavesår.

Andre har periodevis bidende eller brændende fornemmelse øverst i maven.

Fornemmelsen kan også være som følelsen af forstoppelse, halsbrand eller sult.

Nogle bliver vækket om natten på grund af ubehaget.

Nogle føler lindring når de spiser.

Det er i øvrigt vigtigt at understrege, at de fleste, som har ondt i maven, ikke har mavesår.

Mavesår kan være farligt. Faresignalerne er:

Blodig, sort eller tjæreagtig afføring.

Kvalme eller opkast med blod eller kaffegrumsagtig opkast.

Ufrivilligt vægttab.

Blodmangel.

Pludselige svære mavesmerter.

Hvad kan man selv gøre?

Tobaksrygning giver en øget risiko for mavesår. Det er derfor en god ide at holde op med at ryge

Hvis man har særlig risiko for at få mavesår, skal man undgå medicin (NSAID og acetylsalicylsyre), der kan give mavesår.

Hvis man har symptomer, skal man gå til lægen og sørge for, at blive undersøgt ordentligt med en mavekikkert (gastroskop) for at finde ud af om der er mavesår. Er man over 45 år, er en såkaldt 'pusteprøve' for Helicobacter Pylori tilstrækkeligt.

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Diagnosen kan kun stilles ved en mavekikkert-undersøgelse (gastroskopi).

Mavekikkertundersøgelsen bør gennemføres, før man får syrehæmmende behandling.

Gode råd

Hvis man tror man har mavesår, gå til lægen, da sygdommen er forholdsvis let at undersøge for (gastroskopi eller undersøgelse for mavesårsbakterier) og er let at helbrede.

Indtag kun midler såsom acetylsalisylsyre og smertestillende gigtmidler (NSAID), når det er nødvendigt, eventuelt efter lægeordination.

Hvis du tidligere har haft blødende mavesår, bør du helt undgå acetylsalisylsyre og NSAID.

Hvis du ryger - så stop.

Beslægtede kapitler om mavesår

Mavesår - Hvad er behandlingen

Mavesår - Fakta om helicobacter pylori

Mavesår - Medicin der kan føre til mavesår

Mavesår - Behandling af komplikationer til mavesår

Sidst opdateret: 12.10.2004

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 29-08-05 19:20

Rådene fra www.sundhedsguiden.dk er nok ikke de eneste saliggørende, når der tales sygdom..

I hvert fald sidder jeg med en patient guide ang forholdsregler udleveret af Holstebro sygehus, hvor min far for 10 dage siden fik foretaget en gastroskopi, for at få udredt om han har mavesår..

I den står der bl.a: ....UNDGÅ KRYDRET MAD!

Gælder det som belæg?! ...eller skal jeg bøje mig i støvet for sundhedsguiden?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 19:27

For at gøre en lang historie kort....... ring til din gæst og spørg, ha en rigtig hyggelig lørdag

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-08-05 20:29

Et madforslag kunne være hjemmelavet ristaffel. Lidt at vælge imellem som f.eks. en lækker wok-ret a´la Kina med oksekød og masser af grønt. Så kunne man lave en karry-ret af mild karry og kokosmælk. Hertil kan bruges kalkun, kylling og grønt.
som tilbehør kan der serveres ris, ananas, rosiner, kokos, rå peberfrugter, cashewnødder (evt. tørstegte med lidt salt) og alt mulig andet godt.

Til dessert kunne du servere en lækker hjemmelavet frugtsalat med råcreme lavet af youghurt..

Vaxen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 29-08-05 20:37

Ja, - nu har du godt nok fået mange gode og forskelligartede råd.

Jeg har selv haft mavesår(sår på tolvfingertarmen) og er netop blevet rask efter at have lidt i 1½ år, så jeg kender glimrende til de gener, det kan give.

Jeg tror, som nogle har været inde på, at det er forskelligt fra person til person, hvad de kan tåle, så jeg vil give dem ret, der foreslår dig at ringe til den person, du gerne vil tage hensyn til.

Selv er jeg stadigvæk nødt til at skåne min mave, da den reagerer negativt på alt syrligt og stærkt:
Kaffe, eddike, stærke krydderier (urtekrydderier er ok), tomater og tomatsauce, alkohol, hvidløg, citronsaft og for meget kød.

Jeg ville anbefale dig f.eks. at lave en god quiche, evt. med dampede grønsager til eller en salat med eller uden dressing. Fyldet i quichen kunne evt. være ost/bacon.
Havregrød og kartoffelmos er godt for maven, men det er jo ikke ligefrem festmad...!
Pastaretter har jeg oplevet ligger fint i (min) mave, evt. blandede skaldyr dampet af i lidt hvidvin med krydderurter, bouillon og fløde (som også er godt for en mavesårs-mave) og med frisk parmesanost revet over.

Godkendelse af svar
Fra : gnilbo

Dato : 29-08-05 21:26

Tak for svaret vaxen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-08-05 21:29

gnilbo

Ring dog til dit vennepar fot at få at vide hvad han/hun skal undgå.

Et vennepar vil da tage dit opkald positivt, da du vil tage hensyn til det du vil servere for dem.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-08-05 22:02

Velbekomme Gnilbo.... Jeg håber I får en rigtig hyggelig aften

Vaxen