/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
C MOS error
Fra : stig54
Vist : 477 gange
220 point
Dato : 29-08-05 12:14

Min pcér har problemer med at starte op, når den endelig vil stopper den i Biosén og melder : C mos error defaults loaded.
Jeg kan vælge F1 for at fortsætte eller F10 for at komme ind i Q flash setup.
Hvad kan der være galt?

Kommentar
Fra : DJ_Puden

Dato : 29-08-05 12:17

Motherboardet har resettet sig selv. Prøv at gå ind i bios´en og sæt cpu indstillingerne til de rigtige. Det var ihvertfald det jeg skulle gøre når mit gamle MB gjorde det samme, hvilket var engang imellem. Den loader bare de default indstillinger.

Så Hvis du har flere harddiske skal du oz sætte dem i den rigtige bood-rækkefølge igen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-08-05 12:32

Jeg skal lige tilføje at uret går forkert når den endelig starter op

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 29-08-05 12:36

Det er jo netop derfor, du skal lave div. indstillinger i bios. Jeg ville inden skifte batteriet på bundkortet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 29-08-05 12:45

Ok nu er det længe siden jeg har rodet med bios, men husker dog lidt. Er det noget jeg kan gå igang med eller skal jeg vente til min søn kommer hjem, han har mere styr på det der. (Jeg lærte ham det engang, men de unge er nu kvikkere

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-08-05 12:47

Jep! Skift batteriet! Så virker den igen!

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 12:41

Batteriet er skiftet, men stadig samme fejlmelding c mos checksum error og uret går forkert igen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 12:41

Batteriet er skiftet, den skal stadig tændes flere gange og stadig samme fejlmelding c mos checksum error og uret går forkert igen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-08-05 12:43

Du skal indstille bios, du kommer i bios ved, at trykke DEL-F2-F10

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-08-05 12:45

Du skal sætte dato, tid og fsb, du flytter på piletasterne, og ændrer med page up/down, trykker ESC-f10 og enter.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 12:53

Jeg ved godt hvordan jeg kommer ind i bios og kan også stille uret, men næste gang jeg tænder efter flere forsøg går uret forkert igen, pyt med det. Det er fejlmeddelelsen c mos checksum error den stopper ved og så er jeg nød til at trykke f1 for at komme videre eller f10 for at komme ind i bios, det er jo ikke normalt den skulle køre direkte videre til windows. Det er jo heller ikke ritigt at den skal startes seks syv gange før den tænder.
Hvad er fsb?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-08-05 12:56

Så vil jeg æde min gamle hat på, at der er fejl i bios (bundkortet) Du kan se, om du kan rette det ved en biosopdatering, eller købe/bytte kortet

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 13:00

biosopdatering hvordan.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-08-05 13:03

Flashe din bios med en nyere version, men jeg tvivler, at det afhjælper dit problem. Men er måske værd, at prøve.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-05 13:34

Prøv lige at sætte bios til default eller factory settings! Ellers må du lige prøve at downloade Everest så vi kan se hvilket motherboard du har!
http://www.lavalys.hu/products/download.php?pid=1&lang=en

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 19:12

Jeg har et gigabyte motherboard og har dowloaded driver til den og installeret den via diskette ingen effekt.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-08-05 19:43

Har du garanti på kortet, så send det ind, er der ikke, så smid det ud. Det vil ikke volde andet end problemer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 19:46

Det værste er at min harddisk er partitioneret i nfts og nu har jeg ikke adgang til den ene halvdel

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-08-05 19:49

Hvad mener du?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 20:08

Min ene harddisk er delt op i c og d og nu kan jeg ikke læse d

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-05 20:16

Hmm! Hvis det er et nyere Gigabyte har det vist dobbeltbios? Men hvis defekten ligger på motherboardet er man jo lige vidt! Har du checket om alle kabler sidder korrekt og fast?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 30-08-05 20:16

Hvilket windows læser du fra?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 21:00

xp.
Jeg har kun en harddisk der er delt op i drev C og D (partitioneret) jeg kan ikke læse D

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 22:30

Begge halvdele af harddisken c: + d: var i nfts format men nu viser drev D: at den er i RAW, mener at have set et spørgsmål om dette tidligere her

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 31-08-05 18:35

prøv at starte maskinen op. Anvendt det program du har brugt til at partitionere harddisken med til at genfinde din logiske drev D. BIOSen understøtter normalt kun de fysiske drev, det er harddisken selv som holder styr på partitionerne, det stå i MBR
kattefar

Kommentar
Fra : LarsenUnlimited

Dato : 31-08-05 18:36

Her er 2 forslag til problemets løsning, incl link´s

CMOS checksum error:

Cause:

This issue is caused when the CMOS values are incorrect. This issue can occur because of any of the below possibilities.

Bad or old CMOS battery.
BIOS update.
Disconnecting power from computer without shutting down computer
Solution:

Bad or old CMOS battery

Attempt to reboot the computer. If error still occurs after rebooting the computer enter CMOS setup and check all values, this includes verifying the time and date are correct. Once everything has been verified and/or changed make sure you save and exit CMOS setup.

If you have a Phoenix BIOS and have an option for 'Reset Configuration Data', set this value to 'Yes' and save and exit the CMOS.

Note: If this issue continues to occur after you turn off your computer off it is possible that the CMOS battery may be failing or already bad. Before considering replacing the CMOS battery try leaving your computer on for several days. Additional information about replacing the CMOS battery can be found on document CH000239.

Disconnecting power from computer without shutting down computer

If the computer was had the power disconnected while it was still running it is possible this could cause the CMOS to become corrupt. Ensure that the computer is ready to be shut off before turning off the computer. If you have a laptop computer ensure that the battery is charged before disconnecting the power connection.

If the CMOS values have become corrupted entering the values in CMOS setup and saving and exiting CMOS should resolve your issues.

<http://www.computerhope.com/issues/ch000237.htm>

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I have finally found the problem as to why the clock on this PC is slow. I fit a new battery and it wasn't quite touching the metal strip that holds it in place.

<http://www.computing.net/windowsme/wwwboard/forum/46059.html>

Håber det kan hjælpe

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 31-08-05 18:39

Larsen->> Har vi ligesom været igennem.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-08-05 19:00

Jeg har brugt partition magic og den viser drev d: med størrelse og det hele undtagen under fanen status der skulle stå active men der står none.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 220 point
Dato : 31-08-05 19:16

Nå nu er du også blevet ramt af dette RAW mysterium. Lad os håbe at Eyvind og technet kigger med her. Eyvind har startet en tråd op omkring problemløsning ved RAW og de står stadig åben
http://www.kandu.dk/dk/spg/69893.
Det er vist mere for eksperter for jeg er lidt i vildrede omkring det.
Mere RAW
http://www.kandu.dk/dk/spg/69891
http://www.kandu.dk/dk/spg/66360
http://www.kandu.dk/dk/spg/64610

Har selv været ramt af det over to omgange. Det er dog lykkedes mig at genskabe det meste af mine filer på mit RAW drev. Der findes forskellige programmer der kan gendanne dette bla
http://www.pcinspector.de/
http://www.quetek.com/prod02.htm

Held og lykke og jeg kigger med i denne tråd

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 31-08-05 22:16

Kører lige pc inspector der går noget tid

Kommentar
Fra : kattefar

Dato : 31-08-05 23:16

prøv GetDataBack, findes her: http://www.runtime.org/gdb.htm
er en tip fra et tysk forum, hvor nogle havde det samme problem. de påstå, det har hjulpet.
Kattefar

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-09-05 04:44

Fijala
Prøvede File Scavenger på http://www.quetek.com/prod02.htm
Den reddede mine data dog er derfejl på billeder, pyt med det, dem regner jeg med at kunne redde med pc inspector smart recovery der jo er beregnet til bl.a. jpeg filer

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-09-05 04:45

Nu kan jeg få skiftet det bundkort.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 01-09-05 12:59

Tak for svaret Fijala.
Nu er jeg også ved at have reddet billederne (der er mange) med pc inspector. Billederne kan ses med ACDsee.
Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-09-05 16:33

Det var dejligt at du fik genskabt dine data. Nu ved jeg ikke om du læste nogle af tråde igennem jeg henviste til, for den udbredte mening omkring RAW er at der er kludder i master/slave indstillinger der gør at XP eller snarere NTFS ikke kan læse fra dem.

Takker for point

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-09-05 17:40

Set med Partition Magic øjne.
Stig - der skal kun være en aktiv partition, på samme HD
I den aktive partition ligger styresystemet (normalt C:)
Andre partitioner bør være:
Hidden - en part. med styresystem som ikke er i brug
None - synlig fra en aktiv part. (normalt lager)
Hidden til unhide = none
Der må ikke "køres" programmer på en part. med et andet styresystem fra den aktive part.
Til skift mellem partitioner/styresystemer kan bruges Boot Magic som er en del af PM 8