/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Betalingsfrist ??
Fra : Wollesten
Vist : 1929 gange
50 point
Dato : 29-08-05 10:50

Når man modtager et giroindbetalingskort, oplever jeg, at der på girokortet står betalingsfrist på en uge. Jeg mener at vide, at man som forbruger har i hvertfald 14 dages betalingsfrist, men hvad siger loven ?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-05 10:58

Rettidig betaling
Hvornår en betaling er sket rettidigt eller for sent
De fleste daglige forbrugerkøb sker som kontantkøb, hvor tjenesteydelsen eller varen og betalingen herfor udveksles på samme tid..

Såfremt betalingen ikke sker med det samme, vil De modtage en faktura/regning med angivelse af en betalingsfrist. Den angivne frist er den dato på hvilken betaling senest vil kunne ske rettidigt. I det tilfælde at betalingen skal ske ved anvendelse af et girokort, skal girokortet være sendt til betaling i Deres pengeinstitut eller på posthuset senest den dato, der er angivet som sidste betalingsdag på girokortet.

I de tilfælde hvor der ikke er angivet nogen betalingsfrist, vil kreditoren skulle rette henvendelse til Dem og angive en rimelig betalingsfrist (”fremsætte påkrav”). Den frist som kreditor angiver, skal herefter overholdes for at betalingen skal kunne betragtes for værende sket rettidigt.

Såfremt De betaler senere end datoen for den angivne betalingsfrist, er betalingen sket for sent, og dette uanset om De har modtaget en rykker eller ej, hvilket kan få konsekvenser for sagens videre forløb, herunder renteberegning fra kreditors side.

Det er hvad der står i nedenstående link

http://www.flere-penge.dk/Betaling%20rettidig.htm

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 29-08-05 10:59

Hej.
Det kommer an på sælgers salgsbetingelser. Mange har en frist på 3 dage, så der er ikke nogen klare regler lovgivningsmæssigt.
Torben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 11:00

Der er ingen frist der skal overholdes, du må i teorien få et kort der skal betales dagen efter

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-205.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-05 11:06

Ved ikke hvor du har de 14 dage fra, men en vare betales normalt ved levering.
Firmaet kan give dig en betalingsfrist, men hvorlænge bestemmer de selv.
Er det en pakke fra posrhuset skal betalingsfristen af gode grunde ligge efter sidste afhentningsdag.
Er det et løbende abo(strøm-varme-telefon o. lign.) ligger betalingsfristen altid så der kommer en 1. i måneden ind i billedet.
Småregninger er tit med meget kort betalingsfrist.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 11:21

Der er 14 dages returret, men det har ikke noget med betalingen at gøre, såfremt du har betalt og derefter returnerer varen skal du have penge tilbage, men det er en helt anden sag

Godkendelse af svar
Fra : Wollesten

Dato : 29-08-05 11:39

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 11:42

selv tak