/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Fujitsu-Siemens AMILO M3438G - Pentium M~
Fra : fleng
Vist : 645 gange
500 point
Dato : 29-08-05 09:47

Er der nogen der kender denne notebook "Fujitsu-Siemens AMILO M3438G - Pentium M 740." Er det det gode eller dårlige erfaringer med denne maskine. Skriv og fortæl hvad i synes!
Med venlig hilsen Fleng

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-08-05 11:55

Det er som udgangspunkt en udmærket maskine hvor det især er Centrino teknologien i CPU'en der er værd at fokusere på. Alt efter hvad du kan få den til dér hvor du har set den, vil jeg mene at ca. 10.500,- er et godt bud. Kan den fås billigere slår du til omgående.
Det er en god maskine og den opfylder så rigeligt kravene både til svære og tunge grafiske opgaver i bl.a. PhotoShop, samt alm. tekstbehandling på en god stor 17 '' skærm. Eneste minus er vel nok vægten, men du må du forvente/acceptere med alt det "isenkram" den er udstyret med. Skal du have den lettere med samme specificationer, bliver prisen markant dyrere.

Held og lykke med den!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-08-05 12:05

Blot en lille sidebemærkning:
Og som du måske ved er netop Fujitsu-Siemens er "pionerere/bannerførere" når det gælder "miljøvenlige" produkter...selvom mange andre producenter efterhånden har lagt sig i deres "slipstrøm" på dette punkt. Dvs at den samlede elektronik og kabineterne i deres produkter er fremstillet af miljørigtige komponenter hvor bl.a. de bromerede flammehæmmere i disse er særligt miljøvenlige for både den enkelte bruger og samfundsmæssigt når produktet skal kasseres/genanvendes.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 29-08-05 12:32

Jeg har set den (Fujitsu-Siemens AMILO M3438G - Pentium M 740) i Bilka, nu ikke fordi jeg jeg har tænkt mig at købe den i Bilka men, den havde et vanvittigt flot skærmgrafik, eftersom den skal bruges til præsentation af foto og video er jeg lidt lun på den. ellers har jeg også set på en Dell inspirion 9300 med nogenlunde samme konfiguration men den har jeg desværre aldrig set i fysisk form.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 29-08-05 15:58

I princippet er der ikke noget galt i at købe den i BILKA. Måske er det ikke de helt store eksperter du kan hente råd og vejledning hos dem, men erfaringsmæssigt fejler servicen ikke noget hvis du har problemer eller vil reklamere over noget senere hen. Jeg har altid fået enten pengene retur eller fået en ny tilsvarende vare hvis jeg har haft problemer med varer jeg har købt i Bilka.

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 01-09-05 01:21

Hvad er erfaringerne med bærebare genereelt ? er de dårlige går ofter i stykker hvis der nogen der har gode elller dårlige erfaringer så fortæl.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 01-09-05 08:03

Hej Fleng

De forældes hurtigt. og de kan ikke skifte noget ud i maskinen uden at det koster en bondegård, og så er de dyrere. Du skal regne med at Intel har lanceret 800 serien af processorer til bærbare, og derfor er prisen nedsat med op til 40% på de "gamle" Centrino modeller.

For at skjule dette lægger producenterne mere HW og SW på maskinen - noget som man som regel ikke har brug for.

Skal du arbejde med billeder i høj opløsning bliver du trær at af arbejde på en 15,1" TFT skærm med 1024x768 i opløsning - så hellere en stationær med en 19" TFT der kan klare 1600 x 1280.

Pres. af Video kræver disk plads, så en udviddelse til MAX 100GB koster i omegnen af 4.800 + moms - du kan få en komplet stationær PC for den pris, med mindre du bruger USB dike = 2 ting at slæbe på.

DVD DL drevet er for så vidt OK - men allerede nu kan du få Blue Ray til stationære, så om mindre end 6 mdr. leveres alle nyere DVD drev med Blue Ray, og så er dit drev forældet, og du kan ikke skifte drevet.

Så min anbefaling til bærbare er: køb lige præcis hvad du har brug for, brug ikke mere end højst nødvendigt (fordi du betaler meget mere for at have det sidste nye - som alligevel ikke er det sidste nye) og skift møget om 1 år igen, for så koster den du absolut ville have ca. 60% mindre

Lars

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-09-05 09:44

Det er som larsfrohn påpeger ikke nemt at fremtidssikre elektroniske apparater med den fart udviklingen har på det område. Det er HELT klart det bedste råd du kan få: KØB KUN DET DU HAR BRUG FOR PT OG UDSKIFT/OPGRADÉR DETTE NÅR DINE BEHOV ÆNDRER SIG!!!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 01-09-05 19:11

Ja det er rigtigt mange af de ting du kommer med men, nu er det jo ikke en maskine der skal bruges hjemme for der har jeg det jeg skal bruge og også i den opløsning som jeg ønsker. det jeg vil have er en maskiner der køre ude i marken. hvor jeg kan præsentere det som jeg har lavet derhjemme og evt. rette det til.
Mvh. Fleng

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 500 point
Dato : 06-09-05 16:58

Jeg smider også lige et par linier:

Fujitsu-Siemens er normalt OK i bærbare har flere af dem på jobbet, vi har også andre OK mærker. Bærbare går ikke ofte i udu, hvis man tænker på den behandling de får, syntes jeg egentlig at de klarer det ganske godt. Problemet ligger i hvis de går i stykker, så er det temmelig dyrt at få dem reppet.

Det er rigtigt at Intel lancerer 800 serien, men det er ikke derfor priserne daler, det er grundet større salg af bærbare, og selvom de lancerer er ny proc. vil den gamle Centrino sagtens kunne følge med år frem i tiden, hvis det drejer sig om multimedie pressentation!!!

Jeg ved ikke hvad producenterne skulle lægge oveni af hardware, ud over RAM som er mere end fornuftigt.

Video kræver diskplads, rigtigt men 4.800,00 + momme???? hvor f..... køber du harddiske henne lars? en ekstern USB2 200Gb koster ca. 1200,00 og en intern 100 Gb 2,5" koster ca. det samme inkl. moms.

DVD DL / Blue Ray: DVD DL vil stadig være et gangbart medie år fremover, Blue Ray er her, men lad lige producenterne blive enige om de licenser der skal til, for det er ikke sket endnu, og spørgsmålet hvornår det sker ligger længere ude i fremtiden. Der er også andre standarder der bliver diskuteret, men rigtigt Blue Ray vinder nok.

At råde en person til at købe et bestemt mærke vil jeg nu aldrig indlade mig på, jeg har solgt rigtig mange PC' gennem årene, og erfaret at alle brands har brodne kar, nogle syntes et mærke er godt mens andre mener det er noget skidt, så følg din egen fornemmelse, hvis du mener at Amilo er den rigtige for dig, så er den det nok også. Personligt har jeg intet at udsætte på denne maskine.

Min anbefaling er også at købe en bærbar til det du har behov for nu, og DVD DL brænder bliver jo smidt i dem i flæng.

En konfiguration kunne lyde:

Centrino M740 eller bedre PM760
80-100 Gb Hdd
Min 64 Mb grafik Eks. ATIX700 med TV out
15" TFT med 1280X1024
LAN/WLAN
512 Mb RAM
DVD DL

Held og lykke.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 06-09-05 17:36

Hej BSS service

de 4800 er for en 160GB Hitachi 2,5" disk til bærbare 7.200rpm koster ca. 3.800 + momme, men de findes selvfølgelig mindre og billigere - seagate f.eks., og der skulle stå 160 GB ikke "kun" 100GB

Mit point var at en Centrino 1,7 Ghz. model ligger forholdsvis højt prissat, så med de nye chipset (915/945 i stedet for 845/865) lige rundt om hjørnet ville jeg hellere rent personligt bruge 5K på en Celeron model med 845/865 chipset, end jeg ville bruge 10K på at få en Centrino med samme chipset.

Da der kun findes 5 fabrikker som laver alt bærbart i denne verden, så er det ligesom hip som hap hvilken model eller mærke du køber.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : fleng

Dato : 07-09-05 09:09

Tak for svaret bsservice og samtidig tak til alle i andre som har sendt indlæg til denne tråd. som det står nu ser det ud til at det bliver en Dell. Dels fordi jeg har haft kontakt til Dell i andre sammenhænge, hvor de har svaret hurtigt og præcis en lignende henvendelse til FS om hvem der solgte kassen kom først svar på en uge efter. + at det er den der tiltaler mig mest.
og opfylder mine krav.

Konfigurationen her lyder på
Centrino M750 1,86
80 gb HD
Grafikkort 128 MB ATI
512 MB ram
17" UltraSharp™ Wide Screen UXGA (1920 x 1200) TFT med TrueLife™
DVD

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-09-05 09:31

Hej Fleng

Du bliver glad for opløsningen på din nye skærm - tillykke med maskinen - men hvad måtte du "bløde" for den????

Lars

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 07-09-05 10:13

for mange penge (over 12). Jeg vil have noget som ikke er dårligere end det som jeg sidder og tærsker på nu. ser du vi er ofte på farten og indtil nu er jeg gået på netcafe men, det er noget elendig skrammel de har der, hvor vi kommer, så nu gider jeg ikke mere.
Jeg går rundt og tar en del billeder som jeg derved kan få redigeret på stedet, og ikke som nu hvor mange ryger i kurven efter vi er kommet hjem.
Mvh. Fleng