/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Skattekort
Fra : epidedymittis
Vist : 610 gange
50 point
Dato : 29-08-05 08:13

Hvordan kan man få sit skattekort, (hovedkortet), hvis man ikke har det, og heller ikke ANER hvor meget man har tjent i løbet af sidste år?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 08:17

hovedkortet er hos din arbejdsgiver, eller må du snakke med skatteforvaltningen i din kommune. Du kan på din selvangivelse se hvor meget du tjente sidste år, eller kig på dine lønsedler

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-08-05 08:30

arrg! Selvangivelse!? ...

Jeg har meget LIDT styr på mine papirer, men det er vel min egen fejl.

Kan jeg ikke gå ned på kommunen, og sige CIRKA hvor meget jeg har tjent? - Hvis jeg så ikke rammer det beløb må jeg vel bare betale mere i skat/få penge tilbage?!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 08:32

Kommunen ved godt hvor meget du har tjent sidste år. På dine lønsedler kan du se hvor du har tjent, der står (vist

nok altid) også hvor meget du har tjent sammenlagt, så hvis du kan finde bare den sidste lønseddel fra sidste år, har

du facit

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-08-05 08:33

Det kan jeg ikke!?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 08:36

Hvad KAN du ikke?

Har du haft en arbejdsgiver sidste år?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 08:37

Tjaaa, når lønsedler og selvangivelser er væk, så må du jo nok lige ringe til kommunen, men din arbejdsgiver kan også svarer dig på det

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-08-05 08:38

Jeps, men problemet er, at jeg har smidt BÅDE mit skattekort, OG mine rådne lønsedler ud. Jeg havde en arbejdsgiver meget kort tid, måske har jeg tjent omkring 8000kr. Ka jeg ikke bare sige det, og så få et nyt skattekort?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 08:38

Det er vel ikke sådan, at du er på SU?

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-08-05 08:39

Ikke længere, jeg er lige blevet student, så min SU sluttede i april/maj 2005.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 08:39

Din arbejdsgiver har jo indberettet hvor meget du har tjent og så kan du ringe til kommunen og få dem til at sende dig et nyt skattekort, men jeg sidder og tænker om det er et skattekort eller et frikort du mener?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 29-08-05 08:40

Det kan du godt, kommunen kan så også tjekke om beløbet kr. 8000 er rigtigt, for de har "dine tal" i maskineriet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-05 08:40

Hovedkortet får du af din arbejdsgiver, når du forlader arbejdspladsen.
Har du ingen arbejdsgiver (smidt kortet væk), henvender du dig til skatteforvaltningen i din kommune.
Skatteforvaltningen ved præcist hvad du har tjent sidste år.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 08:41

Når du modtager su, er dit hovedkort i kommunen

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-08-05 08:41

Jeg er ret sikker på jeg mener skattekort. Altså med et bestemt beløb man må tjene, før de trækker skatten. (frikort?)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-08-05 08:44

Uanset hvilken type der er tale om, skal du henvende dig på skatteforvaltningen.......

De har alle oplysninger..

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 08:44

Det er et frikort du mener, og du ringer til kommunen og siger det er bortkommet, så får du et nyt med det resterende beløb.

Vær opmærksom på, at hvis arbejdsgiveren ikke har indberettet alt hvad du har tjent, så hvil du få en restskat sidst på året, så tal med kommunen om hvad de har registreret og ret eventuel selv tallet til overfor dem, inden de udskriver et nyt kort

Godkendelse af svar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-08-05 08:51

Tak for hjælpen gutter!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 08:55

Jeg sagde forkert, skattekortet (hovedkortet) er hos SU styrelsen, din kommune beregner hvor meget der er tilbage efter su er udbetalt, derefter får du et frikort til restbeløbet. Overskrider du det beløb du må tjene skattefrit, får du et skattekort, men under alle omstændigheder, henvend dig på kommunen, de har alle de oplysninger du efterlyser, og kan på stedet udstede nye kort.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 29-08-05 08:56

OK! Tak alligevel..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 08:56

selv tak