/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
flydende engelsk
Fra : mathiasmb
Vist : 588 gange
50 point
Dato : 28-08-05 21:12

hej guys... Jeg er ok god til engelsk og sådan i skolen men siden jeg seriøst overvejer at bo i USA fordi jeg simpelhen HADER danmark.. kan jeg så tage nogen aften timer eller noget hvor jeg kan lære det flydene.. og har i så nogen forslag? (skriftligt går det fint, tho når jeg snakker stammer jeg men det er vel meget normalt) er 15 år gammel.

PS.. jeg skal et smut til københavn så jeg kan ikke følge med her i 4 dage.. Men bare skriv løs.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-05 21:17

Jeg tror du er for ung til VUC, men spørg din studievejleder på din skole

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-05 21:46

For det første kan du ikke uden videre regne med, at få lov til at bo i USA.

De har meget stramme restriktioner med opholdstilladelse o.s.v., også selv om man har arbejde derovre.
Som regel kan man kun få en tidsbegrænset opholdstilladelse.

Dernæst, er sproget noget som man meget lettere kan lære når man er i omgivelserne.
og amerikansk adskiller sig temmelig meget fra engelsk, både med hensyn til ord og dialekt/udtale.
Så den bedste måde at lære/vænne sig til sproget, er ved at se så meget amerikansk TV som muligt, så vil du også erfare hvor stor forskel der er.

mvh dova

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 28-08-05 21:58

Måske burde du overveje et år i USA som udvekslingsstudent. på den måde bliver du perfekt til amerikansk og du finder ud af om det er et land du vil forsøge at emigrere til senere

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 28-08-05 22:11

MathiasMb

Jeg synes Thaj_dk's idé er god. Jeg har selv været udvekslingsstudent i USA og derved lærer man en del om kulturen og sproget. Men USA tager man ikke bare til. Det har sine restriktioner, som Dova siger. Du er ikke ret gammel endnu og fortæller ikke hvorfor du hader Danmark, men jeg kan fortælle dig, at som dansker har du det ret godt ifht systemetet vi har. Det er ganske anderledes i USA og mange andre lande. Jeg kunne blive ved med at tale om forskelle mellem DK og USA...men det var slet ikke det du spurgte om...

Så mit råd til dig er: for at lære sproget er det en god idé at læse bøger på engelsk. Der kan du læse højt for dig selv og få et indtryk af hvordan sproget flyder. Der er mange bøger man kan købe på engelsk, så det er bare at liste på biblioteket eller ind til en boghandler og se hvad de har.

Mvh Tokeren

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 08:38

dova

amerikansk adskiller sig ikke fra engelsk, det er jo noget vrøvl, svarende ti lat sige, at jysk adskiller sig fra dansk

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 29-08-05 10:00

Backtee - det passer nu altså meget godt hvad Dova siger. Jeg har selv boet i Atlanta i 2 år, og der er milevid forskel ind i mellem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-08-05 11:04

Backtee...selvfølgelig passer det....og hvis jeg gad, kunne jeg finde masser af ord der er forskellige fra engelsk til amerikansk, ligesom grammatikken/ordstillingen er meget forskellig

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 29-08-05 11:27

På samme måde som en masse ord og grammatik er anderledes på jysk

Jeg har boet i USA og jeg har boet i England, og det kan altså ikke være en overraskelse for ret mange mennesker at man i USA taler engelsk.

Det er rigtigt at man taler engelsk på en anden måde i USA end man gør i England, ligesom man taler dansk på en anden måde i Jylland end man gør på Sjælland.

Men at gøre det til to forskellige sprog tjener i dette tilfælde kun til at forvirre spørgeren.

mathias... Hvis du taler ok engelsk så bare tag afsted, det bliver bedre når du er der, iøvrigt er amerikanere vant til at høre deres sprog udtalt på mange forskellige måder, da der er indvandrer fra mange lande, så ingen vil "mobbe" eller se skævt til dig hvis du ikke taler perfekt fra starten

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 29-08-05 14:40

selvfølgelig er og bliver engelsk engelsk. men det er jo en smagssag om man ønsker at tale med britisk eller amerikansk accent. og om det hedder lift eller elevator skal vel ikke skille nogen ad

Mathias håber du gør alvor af at tage afsted hvis det er det du gerne vil. vær nu bare helt sikker på at du ikke er inde i en periode hvor alt er røv og nøgler. så er usa jo nok ikke løsningen.