/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ip?
Fra : Yumatci
Vist : 650 gange
200 point
Dato : 28-08-05 18:37

Hej på min computer er jeg koblet sammen i et lan og jeg kan gå på nettet og det min lan ip er 10.0.0.4 men jeg vil gerne have sådan jeg ikke bruger lan ip og sådan jeg bruger min rigtige jeg kan sagtens se min rigtige ip når jeg går på www.minip.dk men når jeg skriver ipconfig inde i msdos så får jeg min lan ip? det skal ændres sådan jeg slet ikke er på lan det er lige meget jeg ikke kan få forbindelse til andre computere på lanet bare sådan min ip bliver min rigtige ip! Det er nemlig fordi jeg vil prøve at sætte en ftp server op og når jeg bruger mit server program bulletprof så tager den min lan ip 10.0.0.4 og opretter en server på den! det er meningen den skal oprette det på min rigtige ip! nogle der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-05 19:50

Har du kontrol over LANET med en router/server med dhcp eller hvordan er din status på det lokale net.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 28-08-05 20:09

Det er et hjemmenetværk bestående af 3 computere koblet sammen med en switch! og hvis jeg skal give mig selv status er jeg hjemme administrator ;D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-05 20:21

OK - det var bare lige om du sad som bruger
men det er som jeg kender til det, kun en router som kan lede en forespørgsel eks. ftp hen til en bestemt comp. Eller en server (lille comp) som kan styre denne uddeling.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 28-08-05 20:36

Okay men sidder desvære ikke lige inde med en router kan man ikke koble computeren direkte til modemet og så tager jeg switchen fra? burde det ikke virke når den kører direkte gennem computeren?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-05 20:53

Jo så er det ikke noget problem.
Internet......din ip/adsl.........comp........din ip til ftp

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 28-08-05 21:03

Hvis du kører med 3 computere på samme net, skal du have en router imellem. Så kan du fortælle routeren at FTP skal videresendes til 10.0.0.4

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 28-08-05 21:22

hvor får du din ip adr. fra? altså 10.0.0.4 . Den kommer jo ikke ude fra din internet leverandør, og heller ikke fra din switch, så du må jo have en eller anden form for dhcp server. eller ???

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-08-05 06:54

Min nabo har det også sådan, det er fordi han er koblet på mit netværk, og det er mig der sidder på routeren.
en routers ip til administration er normalt 192.168.1.1 , der kan gives tilladelse til at eks. en pc kører passtrough, altså går uden om.
eller at en betemt port og ip bliver forwarded (vidersendt) , ftp bruger port 20 og 21. så dem skal du have forwarded til
din 10.0.0.4 , fra nettet vil det stadig være et kald til den ip som du ser på www.minip.dk, der så føres vidre til din 10.0.0.4.

hvem har bestemt at din er ip 10.0.0.4 ? du bruger en switch, så har de 2 andre pc'er også en adresse. starter de også på 10.0.0.x ?
Eller kort, hvem er din udbyder ?

Selv bruger jeg comx og har 3 statiske. og Tdc som giver dynamiske 3 wan ip'er på et alm. abn.

På tdc har jeg en router(med switch) som står fysisk hos mig, der er til tider koblet flere pc'er på, de har hver deres lan ip.
men forbruger (pga. routeren) kun en wan ip hos tdc. lader jeg så en af pc'erne kører passtrough, vil den få sin egen wan ip.

Hos comx har hver pc (gennem switch) en statisk ip, så der kan der kun være 3 pc'er på.
Jeg kunne vælge at sætte en router på eks. en af disse statiske ip'er, og dermed have en hel masse pc'er,
der kunne hedde 10.0.04 10.0.0.5 10.0.06 osv.

Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-08-05 07:06

Glemte lige at comx, også skal administreres. dette foregår bare 'online' gennem https://www.comxnet.dk
Der kan jeg så selv åbne for eks. ftp , http , DNS eller hvad jeg nu vil.
men en udbyder skal der være !

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 29-08-05 13:50

Jeg bruger cybercity som udbyder og ja alle de andre computere der er koblet på får også automatisk tildelt ipen 10.0.0.X jeg har bare sat det med ipen til at finde automatisk for det stod der i opsætningen til cybercity! Men hvordan gør jeg fordi hvis jeg bare kobler computeren direkte til modemet bliver den ved med at have ipen 10.0.0.X

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 29-08-05 17:24

hvad hedder modemet ?

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 30-08-05 21:34

Modemet hedder ZyXEL og er fra cybercity

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-08-05 22:24

det du har er en ZyXEL router, og det er den der uddeler de interne ip adresser (10.0.0.xx) og det er i opsætningen af den du skal forwarde de porte du skal bruge til din ftp server.
skriv hvilken model du har, så kan vi hjælpe dig med opsætningen af den

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-08-05 23:48

du har fået en cd med til din ZyXel router, der er manualer på den.
Du skal lede i manualen efter ord som portforward, nat, passtrough , men først skal du jo i kontakt med den,
prøv http://10.0.0.1 eller http://10.0.1.1 eller http://198.162.1.1
Hvis en af dem giver responds vil du blive spurgt om et brugernavn og en adgangskode

Dette må du kunne se i dine papirer fra cybercity. ellers prøv at lade brugernavn tomt
og adgangskode 1234 eller 12345 der er standart på Linksys routere.
men det er mere sandsyndligt at brugernavn er dit kundenr. og password er et du fik da du startede på cybercity.
De bedste til at hjælpe dig må være support eller kundeservice hos Cybercity.

http://www.cybercity.dk/privat/

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-08-05 23:51

skriv 'ZyXel' i søgefeltet på cybercity !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-08-05 23:52
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-08-05 23:55
Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 31-08-05 15:06

Vil det sige at hvis min lan ip er: 10.0.0.2 skal jeg forwarde sådan her: http://www.mytestpage.frac.dk/forward.GIF ???

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 31-08-05 22:38

det er næsten rigtigt, du skal bare have ændret end port til 21, ftp bruger både port 20 og port 21
men ellers er det helt rigtigt

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 31-08-05 23:31

jeps, men fra port 20 til 21, nogle opsætninger vil kunne nøjes med port 21, men sikken et rod jeg selv lærte det ved, alt virkede ,,lokalt, og jo det virkede også på internet, dog kunne man logge sig ind, og alt var ok.
der var bare ikke nogen mapper eller filer at se. der er en port mere til sikker ftp (sftp).
det er 115. men start nu med 20-21 det er dem du søger.

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 02-09-05 19:45

Jeg har nu prøvet at ændre det men det virker stadig ikke jeg forwarder bare til lan ipen 10.0.0.2 men når jeg så sætter ftp server op med bulletproof og så går ind i mit ftp program og prøver at connecte til min rigtige ip den jeg finder på www.minip.dk så siger den bare serveren ikke findes men hvis jeg derimod skriver lan ip 10.0.0.2 så virker det så noget tyder på der stadig er noget galt? nogle ideer?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-09-05 00:00

hvis du prøver med en anden maskine på dit lan, så er det rigtigt at adressen skal være 10.0.0.2, hvis du derimod sidder ude på internettet og skriver den ip du finder på www.minip.dk så får du fat på routeren og den vil gøre det den skal, nemmelig at forwarde til din ftpserver på 10.0.0.2

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 03-09-05 14:24

Jah men det er det der ikke virker nemlig når jeg skriver min ip fra www.minip.dk så kan den ikke komme ind på serveren fordi serveren ikke er sat op til den addresse mit ftp program bliver ved med at sætte serveren op på adresse 10.0.0.2 nogen der ved hvad jeg kan gøre?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 200 point
Dato : 04-09-05 13:07

Prøv

Forside
http://downstairs.dnsalias.net/
Homeserver ting
http://downstairs.dnsalias.net/homeserver_download.html
Ftp server
http://downstairs.dnsalias.net/files/HomeFtpServerInstall.exe

den er simpel at opsætte, og nem at fjerne igen hvis den ikke er noget for dig.

Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 04-09-05 14:46

Tusind tak for svaret natmaden nu fik jeg det til at virke med dit program så du skal have mange tusind tak

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 04-09-05 16:51

ok men det er ikke det bedste, men det virker.
så længe at det er mellem dig og dine venner er det fint.