/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Møbelolie til trætrappe?
Fra : stig54
Vist : 613 gange
100 point
Dato : 28-08-05 15:44

Jeg har bygget en træterrasse i lærk. Liggere og lodrette bjælker har fået møbelolie direkte på. De står som nye uden tab af glans. Terrassebrædderne har fået Pinotex til gangarealer. Disse falmer meget hurtigt p.g.a. det lave indhold af farvepigmenter. De kan jo males igen.
Nu har jeg lavet en trappe op til terrassen og kunne enormt godt tænke mig at give den udendørs møbelolie efter grundig afvaskning med rensemiddel. Skulle der være noget til hinder for det?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 15:49

når man ser hvordan træfacader og havemøbler bliver kønne og indbydende af at få olie - så - tjah hvorfor ikke - i vores sommerhus brugte vi linolie i sin tid

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 15:56

Ingen problemer i det Stig
Lærk er jo ganske godt "impregneret" fra naturens hånd, så olien kan aldrig skade, tværtimod, og hvis det så samtidig er pænt og ser flot ud - så bare i gang
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 15:58

Det er nemlig det, mit liggere og bjælker er enormt kønne stadig, der er jo bare lige det at man går på trappen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-08-05 16:01

Der vil selvf. være et vist slid men så kan du jo bare give den noget mere. Jeg synes ligesom de andre at det lyder som en fin ide. Go for it. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 110 point
Dato : 28-08-05 16:01

Jo, selvfølgelig vil der opstå et vist "slid" når trappen bruges, men kan du ikke bare gentage behandlingen med mellemrum, der hvor den slides mest.
Slitage af udendørs træting er vel også med til at give et vist rustikt og patineret udseende som blot gør tingene kønnere.

<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 16:08

Tak for svaret bennymanden.
Jeg gør det sgu og håber at der ikke kommer skimmel, svamp, funkicider, pesticider, kræft og hvad ved jeg som der snakkes så meget om.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 16:17

Held og lykke med det Stig - ja, hvad der ikke findes af sygdomme både i træet og os andre i disse tider
--------------------------------
Det kunne være sjovt, hvis du om nogle måneder huskede på at give en tilbagemelding om hvordan det kom til at se ud med tiden.
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 16:23

Det gør jeg.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 30-08-05 21:24

du skal vælge en møbelolie, bergnet til udendørs møbler med fungicider i, da dette hæmmer skimmeldannelse og så skal du lade træet suge alt det, det overhovedet kan, da det der ved opnår den største styrke..

hilsen Melander

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-08-05 21:26

Nu står der ikke lige på dåsen om der er fungicider i men det er til udendørs brug så mon ikke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-04-06 15:29

¨Der er nu gået et efterår og en vinter og trappen har det stadig fint - godt nok