/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Rundering - hjælp
Fra : mapse
Vist : 1382 gange
200 point
Dato : 28-08-05 13:27

Hejsa. Jeg har en labrador, som stort set ikke har noget jagtinstinkt. Jo, katten kan lige få en omgang, men ellers ikke. Og her har jeg et problem når han skal rundere. Han "løøøøøber" hen til figuranten - kigger på ham/hende - og går så hen og letter ben et eller andet sted. Når han har snuset lidt rundt, og jeg hr stået og sagt "Ruuuunder" flere gange, så kigger han som om han ville sige - ok, skal jeg virkelig gå hen og gø, så gør jeg det. Han sætter sig ved figuranten og gør, men er det ikke en vildt spændende og god figurant, så smutter han lige så stille igen. Har du en ide til, hvordan jeg kan tænde ham, så han gider rundere .... jeg træner brugshundetræning og eftersøgning, så det er jo ligesom lidt vigtigt at han gider og har lysten til det. Han har haft større lyst end nu - hans nuværende adfærd startede han med i efteråret.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 13:37

han er blevet voksen .... så er det med at finde ud af om det er dig eller ham der er førerhunden

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 13:39

Hvis du har lyst er min far hundetræner og har været danmarkmester et par gange med vores boxere. Han kan sikkert hjælpe dig. Han har trænet hunde mere eller mindre de sidste nok 20 år. Du kan få hans mail adresse hvis du vil???

mvh jane

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 28-08-05 13:42

Hej Jane. Det er da vildt sødt af dig - det vil jeg da gerne. Vil du ikke sætte den ind her, så send den til min mail-adresse på mariann-pedersen@get2net.dk
KH Mariann

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 13:47

hej mariann.

så har jeg sendt den til dig

mvh jane

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 13:49

min fars boxer elsker det med figuranter helt vildt. han er næsten ikke til at få til at slippe igen :) gg, så det skal ikke være en alt for lille figurant for så bliver han revet på numsen

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-08-05 21:35

Hej Mariann.
Ved indlæring af rundering er det figurenten, der skal arbejde. Der er ham/hende der skal tænde hunden så den syntes at det er sjovt at opsøge figurenten, det er også figurenten der belønner og ikke føreren, føren er den irreterende person, der slæber hunden væk fra det sjove. Det gør at det er figurenten er den mest interresante i den øvelse og ikke føreren. Der for er det figurenten der skal lære hunden rundering og ikke dig.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 21:38

Hey - skriv lige når du har fået dig et svar. Vil gerne vide om min far har kunnet hjælpe dig (og om jeg har fortjent point)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 21:41

Kim - Hunden skal stadig lystre ejeren. Figuranten skal kun sørge for at han/hun er interessant. Evt ved i starten når hunden kommer over belønne den med en godbid eller noget spændende.

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 28-08-05 21:54

Hej Kim . Jeg ved godt, at det helt store "ansvar" ligger hos figuranten- og jeg kan da også tydeligt se forskel på når det er en god og når det er en dårlig figurant ... men han er bare mere eller mindre totalt ligeglad ... ret øv
Bublebee - du kan tro jeg nok skal vende tilbage til dig

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 21:59

ss det er jeg glad for at høre mapse. Håber at min far kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 28-08-05 22:13

Har lige sendt ham en mail - så jeg er spændt

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 28-08-05 22:42

ss ja har sagt til ham at der kommer en fra dig, så han ikke fik den slettet ;)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 28-08-05 23:01

Hej jane.
Ja det er da rigtig at hunden skal lystre føreren, men den skal også kunne arbejdte selvstændig, når føreren har "sluppet" hunden med kommandoen = RUNDER= er det hunden der skal arbejde, så er der kun brug for lydigheden til at ændre retning eller afbryde øvelsen, ellers er føreren passiv indtil at hunden begynder og gø, så kan/må føreren gå over og hente sin hund, hunden skal blive ved med at konsentrere sig om figurenten indtil at føreren afbryder øvelsen med en ny komando eller snor på.

Mariann til dig vil jeg sige prøv at finde en anden figurent da en dårlig (død eller passiv)
er ødelæggende i indlæringsfasen.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 29-08-05 06:11

Hej Kim. Det ville jo være "fedt", hvis det virkelig viste sig, at det hele var figurantens skyld Jeg tror jeg vil prøve med en anden ... til træning er det lidt svært, det er træneren der er figurant , men jeg kan jo forsøge herhjemme.

Hej Jane .... jeg venter spændt på hvad daddy svarer - du hører fra mig

Ha en super dag begge to.
Kærlig hilsen Mariann

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-08-05 14:39

ss bare rolig kim, ved skam godt hvordan man træner hund. er opvokset med dem og en 4 gange dm mester ;)

Accepteret svar
Fra : kimpetersen

Modtaget 200 point
Dato : 29-08-05 16:52

Jane bare rolig jeg er ikke ude på at tage pointne fra dig, men kan jeg hjælpe Mariann gør jeg det gerne. Jeg har også en smule baggrunds viden, da jeg selv trænede den første hund for godt 30 år siden, der ud over har jeg fået træneruddannelse i 2 af de største klubber (PH og DcH), hvor jeg er har hjulpet mange hundefører uden at få noget for det andet fornøjelsen, hvilket også er nok.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 29-08-05 18:04

ss jeg har da heller ikke sagt noget kim.

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 30-08-05 17:43

Hej

Jeg vil give Kim ret - hele arbejdet ligger i fig. hænder. HF kan ofte ikke fra eftersøgningens midterlinje se hunden og dennes arbejde og derfor er det et kæmpe ansvar at være fig. i indlæringsfasen. Alt hvad Kim siger kan jeg nikke genkendende til.. Jeg er selv hf og træner i DCH.

Jane, det er lovligt selvom fig. er ens egen træner at foreslå ham at stille sig efter dine krav - du er jo ude på at hjælpe dig og din hund i bedre retning hvis du forstår. Jeg synes ihvertfald at du kun lige pt. skal arbejde med fig. glæde og ikke kombinere det med løbearbejde pt. han skal indprintes at en fig. er passiv og for at det bliver rigtig sjovt skal man gø... Det skal være mere sjovt og spænende end græsstrået 5 m længere henne..

God fornøjelse
DCH

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 30-08-05 17:50

HEj DCH - 1000 tak for dit svar. For god ordens skyld skal jeg nok sige, at jeg ikke er Jane - Jane har "bare" svaret på mit spørgsmål Men det du siger, er det, at figuranten skal være passiv indtil hunden kommer hen til ham - og så DER begynde at blive rigtig rigtig spændende?? Han er altså en sjov en, for vi har trænet til redningshund i en periode - og at "finde manden" i en ruin eller i et hul eller - det har hidtil været rigtig sjovt, men at "rundere" på en figurant, som står gemt bag et træ - det er åbenbart ikke særlig sjovt .... hmmmm
Mange hilsener Mariann

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 31-08-05 10:39

Hej Mariann

Undskyld forvekslingen mellem Jane og dig.

Det jeg mener er man kører helt tilbage til indlæringen. Start evt. i et klubhust eller hjemme i stuen med en fig. (ikke dig eller manden). Du holder H. i snor og fig. kører H op med bold eller mad (Hund kan lige nøjagtig ikke nå beløningen) Når fig. bliver passiv slipper du snoren (dette sker når H. er allermest oppe at køre) med komm. runder (eller hvad du nu bruger) og fig. er passiv. Så snart H. har sagt vov en gang får dette fig. til at blive sjov. HVis mad trækker du ham væk når han har fået lidt samtidig med at fig. lokker..... Ved bold skal fig. lege trækkeleg med ham og overgive sig.... Du kommer ud og trække hund væk og tager bolden med en slip komm. H. skal derefter se at du kaster den tilbage til fig. (dog kun i indlæringen).

Efterfølgende "spiller fig. op igen" og bliver passiv. Når dette kører trækker i udenfor på en åben græsplæne vent med skjul - det skal være sjovt ved fig. Samme procedure udenfor. Når dette kører på skinner rykker fig. ind i træerne (delvis skjult. og senere helt skjult.

For at svare kort på dit spm til fig (selvom det er for sent) så bliver fig. først sjov når H sætter denne igang med halsgivningen.

Håber at dette kunne hjælpe dig på vej. Det er ihvertfald måden jeg træner mit hold til opstart af rundering.

Skriv hvis du har tvivl

Med venlig hilsen

Mika DCH

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 31-08-05 10:46

Muligheden til hvorfor ruinfig. er spændende er mystikken som fig. i skov skal have ført ud til træet... men prøv lige ovenstående først....

Mika DCH

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 31-08-05 18:04

HEjsa Mika DCH - 1000 tak for dit svar ... må man spørge, hvor i DcH du er træner .... jeg er på jagt efter en klub, hvor man både kan træne "alm. brugshundearbejde" og spor ....
Mange hilsener Mariann

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 31-08-05 18:32

Mapse. Hvor bor du selv henne af i landet da ?

Har min far svaret dig?

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 01-09-05 10:45

Hej Bublebee - nej, han har ikke svaret

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-09-05 12:38

kan være han er kommet til at slette den. Prøv evt at sende den igen - han kan godt komme til at slette mails ind imellem. Og så evt skrive i emne feltet. Hjælp til rundering - fra mariann.

Knuz

Kommentar
Fra : DCH

Dato : 01-09-05 12:42

Hej Mariann

Ja selvfølgelig. Jeg træner i DCH Hjørring.
Her har vi både DKK, DCH, IPO og så er der nogle der ved siden af træner nordisk og brugshundespor.

De 2 sidst nævnte er ikke hold, men nogle der træner selv...

MVH

MIKA DCH

Kommentar
Fra : mapse

Dato : 13-09-05 21:30

Hej Kim, Mika DCH og Bublebee ..... Allerførst vil jeg sige undskyld fordi jeg har "syltet" jer lidt .... men jeg har ikke været herinde i længere tid. Så vil jeg sige 1000 tak for jeres store hjælp - jeg synes det er imponerende så meget og så god hjælp man kan få når man stiller spørgsmål. Jeg ville jo enormt gerne give jer alle sammen point, men det kan man jo ikke - så jeg vil give pointene til Kim, da jeg synes du Kim har gjort et stort arbejde ud af at hjælpe mig - på alle måder. 1000 tak for det. Så kan vi jo kun krydse fingre for at hunden på et tidspunkt for lysten til at rundere tilbage ....

Godkendelse af svar
Fra : mapse

Dato : 13-09-05 21:32

Tak for svaret Kim ... det har været en fantastisk hjælp du har givet.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-09-05 12:48

Hej Mariann.
Velbekomme, jeg håber det vil hjælpe dig og din hund.
Held og lykke
Hilsen Kim