/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
For lav lyd på DVD
Fra : bigfool
Vist : 506 gange
270 point
Dato : 28-08-05 12:58

Har købt en koncert-DVD (via internet-butik), hvor lyden er særdeles lav. Det er mere end besværligt at returnere DVD'en, da jeg ved at butikken har importeret den (region 2), hvilket tog små 3 uger, så det har jeg ikke tålmodighed til.

Der findes helt sikkert et program (gerne freeware - ellers shareware), hvor man kan "re-encode" lyddelen, og f. eks. øge lydniveauet med f. eks. 30 - 50%, uden at dette bliver overstyret - Spørgsmålet er bare, hvilket program mener I der er bedst ?

På forhånd tak!

Bigfool

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-08-05 13:07

Har du prøvet at bruge AC3 filter? http://divxstation.com/softwaredownload.asp?download=163

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 28-08-05 13:49

@Tedd

Takker for linket - Har nu downloadet og installeret, men hvordan funker det i praksis (kan du komme med nogle få hints, til at komme i gang) ?

Mit mål er jo at lave en kopi af original-DVD'en, hvor lyden så skulle være tæt på de 100%

Bigfool

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-08-05 13:53

Det er mere et lydindstilningsprogram! Prøv at åbne AC3 filter og sætte Gains helt op? Så burde lyden være højere?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 28-08-05 14:02

Jamen jeg skulle jo gerne have det færdige resultat over på en anden skive .... ?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 28-08-05 16:40

@Tedd

Skal det forstås sådan, at AC3-filtret ikke liiiige er det, jeg skal anvende, eller ... ?

Bigfool

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-08-05 17:04

Nej ikke til at recode lydsporet!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-05 17:55

Why is the audio level so low from my DVD player?
Well in truth it's not the audio level from the DVD that's too low, it's everything else that's higher. I know this is a horribly generic answer, But here is the reason.
Movie soundtracks are extremely dynamic in nature, ranging from near silences to very loud bangs . In order to support an increased dynamic range and hit the peaks as was originally intended without distortion, the average sound level must far lower then most other equipment. This is why the line volume from DVD players is substantially lower than almost any other home cinema source such as a Video or CD Player.
Problemet er måske også at DVDèn er beregnet til afspilning i amerikansk format og ikke i dansk som jo er PAL-format.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-08-05 18:37

Der står da region2? Det er da dansk!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-08-05 18:40

Men kunne nu godt tænke mig at vide hvad du bruger til at afspille med? PC'en eller en stationær dvd afspiller! Og Hvilken lyd er der på DVD'en! AC3, Dolby Digital, almindelig stereo?

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 28-08-05 19:17

@PalleHansen

Jo jo, forståeligt nok men det er altså ikke lige den første udenlandske DVD der er havnet her i hjemmet, underforstået at jeg har masser af eksempler på, at det KAN funke ....

@Tedd

Region 2 = Dansk ? Nej ikke helt: Størstedelen af Vesteuropa (bl.a. på nær Frankrig).
Jeg afspiller både fra stationær DVD-afspiller og stationær DVD-optager og lyden i dette tilfælde er valgfri: hhv: Dolby 2,0 og 5.1 (men lydniveauet er det samme)

Bigfool

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-05 20:18

Man kan feks. bruge Nero Wave Editor
Jeg havde den her:
"C:\Programmer\ahead\Nero Wave Editor\WaveEdit.exe"
Ellers søg efter den på puteren, hvis du har nero

Du skal så indlæse din DVD ind på puteren, og så lade Nero Wave Editor læse lydsporet/lydsporene, og forstærke lyden, som der står i 5.6.3 : http://www.uwm.edu/IMT/Info/nero/nerowaveeditor.pdf

Jeg håber da det virker, for jeg har kun prøvet det med en MP3, og da virker det fint.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 29-08-05 16:23

@Palle Hansen

Jeg har prøvet at lege lidt med Nero Wave editor, men den vil ikke vedkendes nogle VOB, IFO eller BUP filer, som jo er de filtyper der ligger på en DVD (video). Når jeg nærlæser dit link til bl.a. 5.6.3 i "brugsvejledningen" fornemmer jeg, at det "kun" er WAV, MP3 og lign. filer, programmet er beregnet til - Altså "rene" lydfiler ...

Så foreløbigt er jeg ikke kommet videre ..

Bigfool

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-05 00:26

Fik lige en music dvd i dag! Der skal godt nok osse skrues højt op for sourounden ift andre signalkilder!

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-05 07:12

@Tedd

Jeg har nok de første 20 musik-DVD'ere, og det er altså den første jeg har oplevet det med (uanset DTS, Dolby 2.0, 5.1 etc.).
Bigfool

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-05 09:04

Man kan jo rippe audio, men det skal jo osse den anden vej tilbage til DVD igen når man er færdig!
Hvis man så har reencodet lyden så er spørgsmålet jo om den "syncher" med billedet?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-05 09:10

http://www.divxguide.dk/guider/dvdrip.asp
Interessant guide men spørgsmålet er jo stadigvæk ikke løst!

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 30-08-05 16:21

@Tedd

Tjahhh, det kan du jo have ret i - Gad vide om vi nogen sinde kommer videre ...

(Det er bare dét, at jeg kan da ikke være den eneste med samme problem ... ?

Bigfool