/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Tilslutninger - nogen der ved?
Fra : refi
Vist : 8367 gange
500 point
Dato : 28-08-05 10:47

Min yngste datter har lige købt et NYT hus på tvangsauktion. Alt er indflytningsklart undtagen badeværelse.
Det er et HELT tomt rum hvor alt i væg og gulv er lavet, men nu kommer min tvivl....

Ud af væggen kommer alle vandrør og afløb til vask og badekar. De er alle mærkede med blåt og rødt.
De rør der stikker ud af væggen mener jeg blot er en slags blændrør der skal fjernes og de "rigtige" rør skrues i.
Har jeg ret - og skal dette i så fald være rør af en bestemt længde så de passer til f. eks. den lukkehane der er med til toilettet (den går jo ikke ind i væggen, men bliver vel skruet på det rør der kommer i).

Altså - skal alle disse "blændrør" kasseres og udskiftes med rør af en bestemt længde fra væg.
Ligeledes er der måske nogen der ved om der er vandlås i et vaskafløb (i væggen eller under gulvet) - Ved godt der kommer et på vasken, men er der 2.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-05 11:14

Det er formodentlig en installation hvor rørene af plast er ført i flexrør, de ender i en grøn indmuringsbox, hvor der er sat et rør i, kun for at beskytte mod murerens flisemørtel.
Røret kan fjernes, og en ( 2) Nilventiler monteres med pakgarn og salve:
http://www.hedestoker.dk/shop/item_id_1511/nil%20ventil%20komplet%20med%20rosette%20og%20omloeber.htm
Disse bruges til toielet og håndvask, hvis tilgangen kommer under håndvasken.
Nej der må aldrig være 2 vandlåse efter hinanden, så der er kun den der skal monteres under vasken.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 11:15

De blå er til kopldt vand, de røde til varmt.
De rør der kommer ud af væggen, hvis de er af metal med gevind på er det meningen at man fortsætter herfra, f.eks. monteres en stophane/ballofix og herfra går man videre til vask og toilet med en flex/trykslange, det er normalt.
Badekarsarmaturet skulle gerne kunne monters direkte på væggen, husk plads til fliser.
Hvis det er kobberrør der kommer ud bruges fiitings til at komme videre, idag lodder man dem ikke på, men skruer dem sammen.
Er de rør der kommer ud af væggen af plast er det det nye system hvor der ligger en stor plastslange og en mindre vandslange indeni som senre kan skiftes hvis det bliver nødvendigt. Monteringen er den samme som ovenfor nævnt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 11:28

I har nok begge ret i noget....

"pallebhansen"
Den ventilhane du viser i linket er præcis den der er med til toilettet.

"stig54"
Den med kold og varmt er jeg med på.

Men.....
ALLE rør der kommer ud af væggen er i forskellig længde (ca. 10-15 cm.) - Det er derfor jeg mener de blot skal kasseres.
I flere af hullerne kan jeg se en plasticmuffe om disse rør.
Alle rørene er "løse" - Jeg kan vrikke med dem, men de er vandtætte (der er tryk på vand)
Spørgsmålet er derfor om disse rør skal udskiftes med en bestemt længde rør til påskruning af diverse haner osv.
Der kommer jo også en flise/klinke på....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 11:38

Med hensyn til afløb, kan jeg se på væggen hvor de går sammen.
Det ser ud som om håndvask og badekar går sammen helt nede ved gulvet og derefter (under gulvet) bliver ført til brusekabine - derfor min tvivl om vandlås.
Hvis der ingen er skal badekarret (spabad) jo også have en vandlås i tilslutningen.
Haner er forøvrigt monteret i karret og skal derfor fra væg til kar, men der er slanger med på armaturet.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 11:46

De plastikrør der er tryk på som du skriver skal ikke udskiftes, men forkortes og monteres med en ballofix stophane på væggen hvorfra du går videre med flex/trykslange

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 11:47

Ser kun nu linket fra pallebhansen det er dem jeg mener.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 11:54

Du misforstår noget - eller min forklaring er ikke god nok.
Det er IKKE plasticrør der kommer ud af væggen, men alm. vandrør (i forskellig længde)
Det der er plastic er det rørene sidder i ( en slags skede/muffe).
Det jeg mener er at alle disse metalrør er "løse" og kan vrikkes med - så de går sikkert inde i et større plasticrør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 11:57

Skal måske lige tilføje at ALT der er lavet, er lavet efter de regler der eksistere i dag, da alt er nyt - blot ikke færdiglavet.
Alle kloaker, afløb osv. ER godkendt og lavet aut.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 12:20

Så må jeg spørge igen. Er det kobberrør? De systemer man bruger idag er at trække et stort palsticrør (ligesom elektrikerne gør til ledninger)
inden i det trækker man så vandrøret, det må være det du skriver der er tryk på, det er dem der skal kortes af og sættes en ventil på så du altid kan lukke for vandet hvis du skal skifte en pakning i en hane f.eks. Grunden til at du kan vrikke med den er jo netop at de ligger løst inden i så de kan skiftes hvis der bliver brug for det om mange år. Hvis der er tryk på er det ikke nogen du skal skifte nu. Grunden til at de er i forskellig længede er at de jo alligevel skal skæres af når du monterer dem endeligt på vægventilen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 12:32

Så nærmer vi os nok noget af det rigtige.
Nej - det er IKKE kobberrør, men alm. vandrør, der sikkert går indeni et beskyttelsesrør af en slags.
Hvis du mener disse rørstumper skal afkortes, hvorfor har man så ikke lavet dem i rigtig længde fra start.
Hvis de skal afkortes, hvor lange skal de så være til f. eks. toilettet (du kan vel ikke skære nyt gevind i dem mens de sidder i væggen)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 12:45

Så kom vi så langt.
Det lyder godt nok mystisk.
Nu er det jo sådan at vandrør normalt ikke bukkes(faktisk aldrig) derfor må der jo sidde en muffe til disse et lille stykke inde i væggen.
Det letteste er jo at spørge ham der har lavet det hvorfor han ikke har sat færdige (nipler) rørlængder på fra starten.
Jeg gætter på at han ikke har vidst hvilken tykkelse beklædning der skal på og derfor bare har sat noget i, og man så senere kan montere en rørstump på hanen/ballofixen og give gevindet i den anden ende pakgarn og salve og skrue hele molevitten på til sidst, og håbe på at det holder tæt. Lidt omvendt rækkefølge.
Så er vi helt tilbage til dit første spørgsmål hvor svaret må være ja.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-05 12:52

Man indmurer: http://www.rabat-vvs.dk/product.asp?prodId=1731
Det løse Pex-rør som kan ses stikke ud, kan også fåes løst:
http://www.rabat-vvs.dk/product.asp?prodId=1732
Inderrøret afsluttes i en pexdåse, somregel en dobbeltdåse ved håndvask:
http://www.billigvvs.dk/R%C3%B8r%20&%20Fittings/9c3bc631d47765b89ffd8393103eb72e.html
http://www.rabat-vvs.dk/catView.asp?catId=214
http://www.hedestoker.dk/shop/item_id_1000/daekvinkel%20muffepex.htm
I Pexdåsen skal så monteres en eller 2 Nilventiler med roset, de er ret lange, og der skulle ikke være nødvendig at forlænge fra pexdåsens 1/2" indvendige gevind, selvom der kommer fliser på.

Håndvasken skal selvfølgelig have monteret et bundafløb (Tit medfølgende) (og en forkromet pungvandlås HVIS AFLØBET ER UNDER BRUSEKARBINENS GULVVANDLÅS), med forkromet afgangsrør, ned i et hul der allerede er lavet i gulvet under håndvasken, og som er tilsluttet i et gulvafløb.
Altså ingen pungvandlås hvis håndvasken løber hen oveni brusekarbinens gulvafløbsvandlås.
Hvis badekarret ikke har selvstændig afløb i gulv, skal der laves et t-stykke før det forkromede rør fra håndvasken smutter ned i dets hul. Men det er dog usædvanlig at badekarret ikke har sin egen hul, der fører direkte til brusekarbinens gulvafløb, og et badekar har yderst sjældent sin egen vandlås.
Men du kan altid tage risten op af brusekarbinen, og se/føle hvor mange tilgange til afløbet der er over vandlåsen.
VH Palle Hansen
PS: Kan dog ikke forstå der er vandtryk hvis rørene sidder løse.
Men det er normalt at sætte nogle tilfældige rør i for at undgå at mureren sætter "fliser over", men har noget at skære fliser efter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 12:54

Min formodning er at den pågældende VVSmand har vidst at huset skulle sælges med TOMT baderum og derfor blot har sat disse blændrørstykker i. Der er jo vand i huset og alt virker.
Men det vil så sige at disse rørstykker fjernes efter fliseopsætning og derefter måles afstanden i hullet ind til hvor røret er og der skrues så en muffe på som passer på den endelige (forcromede) vandstop/ballofix aller hvad det nu er.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 12:59

Hej refi.
Uden at have set din installation kan der jo komme op til mange mere eller mindre "gode" råd og forslag
Det du belyser igennem dit spørgsmål lyder for mig som <pallebhansen> allerede i sit første svar belyser: alle de rørender der forskellige steder stikker ud af væggen skal fjernes, de har kun siddet der under trykprøvning og for at beskytte rørtilslutningerne under murearbejdet.
------------------------------
Forskellige afspærringsventiler til det enkelte tappested (håndvask - toilet m.m.) kan have flere navne og udformninger (Ballofix - minifix - Nil m.m.) - dog skal der ikke monteres sådanne afspærringsventiler ved bruser/badekar da disse batterier normalt monteres direkte på væggen med forkromede rosetter til at dække de "sår" der måtte være i fliserne.
Med hensyn til vandlåse, så er det for det meste sådan at afløb fra såvel badekar som håndvask bliver ført i 40 mm eller 50 mm plastrør til nærmeste gulvafløb.
Det kan så være et gulvafløb under håndvasken eller i en bruseniche. Disse firkantede gulvafløb har på de tre sider studse i siderne, som netop er beregnet på disse tilslutninger.
Selvom der ALTID er vandlås i et gulvafløb kan man udmærket montere en såkaldt "pungvandlås" under sin håndvask.
Det er ikke nødvendigt med yderligere vandlås under badekarret (den vil ofte også være vanskelig at montere) - når blot afløbsrøret fra badekarret går til et gulvafløb, så er det både lovligt, og der bliver ikke lugtgener fra det.
Held og lykke med det
Har du yderligere tvivlsspørgsmål, så bare spørg løs, jeg skal svare og forklare efter bedste evne
hilsen
<\\Benny (Blik & Rør)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-05 13:03

Mureren skal normalt kunne fjerne rørstykkerne, så han kan bore huller i flisen, og sætte rørstumperne i igen når han smører fliseklæb/mørtel på og trykker flisen på plads.
Nilventil kan normalt nå ind, og endda have plads til roset.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 13:07

"pallebhansen"

Du har fat i noget af det helt rigtige er jeg sikke på.
Det er disse plasticdimser jeg kan se omkring rørene hvor de stikker ud.
Gulvafløb til kar er lavet helt nede vev betondæk (der kan lige gå en klinke under) - derfra er det efter al sandsynlighed ført hen i en slags T-stik, hvor også håndvasken kommer. Derfra går det under gulvet, og - formoder jeg - over i gulvafløbet til brusekabinen - der er muret op i gasbeton.
Så problemet er der om en evt. vandlås sidder i gulvet.
Da man normalt IKKE bruger 2 vandlåse og håndvasken får sin egen, har karret vel ingen og skal derfor have en under karret - eller hvad.
Mener du at den stophane er lang nok til at nå ind i hullet ved toilet ??????

Skal måske lige tilføje at alle rør der stikker ud er ½"

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 13:07

Hvis den første del af rørarbejdet er lavet af en VVS-mand, så tror jeg ikke du har brug for mellemrør ved væggen.
Normalt kan f.eks. en "Minifix" skrues direkte ind i den indmurede muffe.
-----------------------------------
Ved bruser/badekarsbatteriet anvendes ekcentriske forskruninger, også for at kunne udligne den forskellige afstand (i bredden) der kan være på forskellige batterier.
På denne forskruning monteres så en forkromet roset og til sidst, på den udvendige 3/4" ende monteres blandingsbatteriet med en pakning.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 13:12

Citat
Mureren skal normalt kunne fjerne rørstykkerne, så han kan bore huller i flisen, og sætte rørstumperne i igen når han smører fliseklæb/mørtel på og trykker flisen på plads.
Nilventil kan normalt nå ind, og endda have plads til roset.
VH Palle Hansen

.............hvis der har været vand på resten af huset, så er det en meget "våd" murer der har sat fliser op
Hullet i flisen skæres normalt så stort, at det kan gå ind over slutmuffen i rørenden, dette dækkes jo til sidst af rosetten.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 13:12

Hvis gulvafløbet til brusekabinen har tilslutning på de tre sider og en skråplade der dækker den fjerde så er det en vandlås

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 13:16

"bennymanden"

Sagens kerne er vist nu på plads.
Som du beskriver det er det præcist sådan det ser ud.
Gulvvarmen er nemlig allerede monteret HELT færdig men termostat som på radiator bygget ind i væggen så kun den rager ud.

Men du mener altså at alle rørstumper blot skal kasseres og det forkromede/vandstop/ballofix eller hvad vi nu kalder det, kan skrues DIREKTE i væggen efter vådrumsbehandling og fliser ?

Du mener ikke det er nødvændigt med en vandlås på spabad ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 13:23

Den med afløbet i brusekabinen skal jeg lige undersøge, men jeg formoder kar og håndvask løber ud der da det er eneste gulvafløb

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 13:25

Kan da så lige tilføje at det er VVSmanden der har bygget/fået bygget huset, men er gået konkurs, og en anden VVSer har lavet baderummet lovligt klar så det overhovedet kunne sælges. Jeg ved desværre ikke hvem det er.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 13:27

refi -> som stig54 også er inde på, så er der stor sandsynlighed for at det afløb du ser i gulvet hvor spabadet skal stå går til et gulvafløb, som altid har vandlås, så er det ikke nødvendigt med yderligere vandlås her.
--------------------------------
Du kan selv kontrolere det: tag evt. med en tragt at hælde lidt vand ned i det afløb som stikker op af gulvet til spa´et - samtidig fjerner du ristene på de gulvafløb der måtte være i rummet og ser hvor det vand kommer ud du hælder i røret.
Kommer det ud af siden på et af gulvafløbene er det i orden, og du skal ikke tænke på yderligere vandlås.
Til rørenderne: ja, jeg mener de skal kaseres, og at du herefter kan skrue de stophaner du nu vælger direkte ind i væggen (med roset) - du skal være opmærksom på, hvis disse rørender er afproppet i enderne, så er der vandtryk på, hvorfor du skal lukke ved hovedhanen, mens dette arbejde foretages.
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-05 13:34

Hvis der er lang vej hen til gulvafløbet så ville jeg sætte vandlås på både håndvask og spabad. Ellers kan det komme til at lugte.
De rør som stikker ud af væggen er bare for at beskytte gevindet inde bagved, mens
der arbejdes med væggene.
(Der må ikke udfyldes med mørtel omkring rørene men gerne eks. fliselip eller andet)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 13:41

Eyvind
De rør der stikker ud er ligesom for at man kan se hvor hullet i flisen skal være, og i dette tilfælde for at kunne proppe dem for at få tryk på resten af huset.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-05 13:45

Stig54, ja det er meget godt, men det vil jo kræve der er slutmuffe på rørenderne, og at de ikke sidder løse, hvad refi siger. Så det kan også være der ikke er lukket op i fyrrum eller et eller andet sted, til den streng der løber til badeværelset?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-05 13:46

Nemlig stig - sådan gjorde jeg også på mit badeværelse.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-08-05 13:50

Det havde jeg også gjort men kl.11:28 står der at der er tryk på, derfor må der jo være slutmuffe på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 13:52

Nu må iI ikke falde i svime over at jeg siger de er løse.
Nogle af dem er IKKE løse, men det skyldes nok mørtel o. lign.
Med løse mener jeg at jeg kan bevæge den "lidt", men IKKE dreje dem, så det løse kunne vel skyldes at de ikke er skruet helt ind men blot til de har været tætte.
De er alle forsynet med tape både som koldt/varmt og der hvor de er skruet i væggen. Formoder det er pakketape.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 13:53

Du kan sagtens have ret palle - men det er ikke ofte set, at man kan lukke for såvel varmt som koldt vand alene til badeværelset
---------------------------
Men selvfølgelig når anlægget nu er af så ny dato, og lavet af en VVS´er så kan det hele jo være lavet ud fra fordelingsrør i fyrrummet, og i så fald JO JO JO ....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 13:53

Der ER slutmuffe på.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 13:54

Er de også lukket i den yderste ende ( med en slutmuffe ) refi ???

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 13:55

OK - refi, så er der også vandtryk på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 13:55

Der er masser af lukkemuligheder i et skab i bryggers hvor ALT kommer ind i huset - men alle haner er åbne.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 13:56

Fandt du ud af det med spa-afløbet ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-05 13:57

Og hvis du selv skal skrue de nye rør i så bør du bruge pakgarn og evt paksalve så det lettere skrues sammen............................ikke teflontape.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 14:00

Den er hørt "eyvind"

Med hensyn til spa og håndvask løber de begge over i brusekabinen (fik lige datteren til at hælde en kop vand i hver og der kom "næsten" en kop ud af hver - så der er KUN vandlåsen i bruseren, men det er vel også nok.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 14:01

Jo, normalt er afstanden jo ikke ret stor, så det er godt nok

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 14:03

Ca. 2-2½ meter

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 500 point
Dato : 28-08-05 14:09

Lovmæssigt er der ikke krav om yderligere vandlåse.
---------------------------------
Problemet med evt. lugtgener plejer heller ikke at være ret store, det er jo sådan, når afløber fra f.eks. spa´et kommer ud i gulvafløbet over dettes vandlås, så er der "luft" i røret hen til spabadet og ikke vand som bliver rådent og lugter.
Kloaklugten i selve gulvafløbet holdes jo nede i systemet af vandlåsen her.

Hvis der evt. kan stå en lille smule vand i røret i gulvet, så er problemet jo ikke større end at man skyller det igennem en gang imellem, hvis det ikke bruges i flere dage.

Så kan du vist bare gå i gang refi held og lykke med projektet
hilsen
<\\Benny

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 28-08-05 14:18

Tak for svaret bennymanden. Der er desværre kun en der kan blive accepteret for et GODT svar

Meget flot gået af alle.

palle
stig
eyvind

Laver lige lidt "trøst" til jer.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 28-08-05 14:56

Selvtak refi - det er altid en fornøjelse at kunne hjælpe.
-----------------------------------
Nu er dette jo lige indenfor mit fag, som jeg har arbejdet med i snart mange år.
Hvis du skulle få problemer under arbejdet med at gøre badeværelset færdigt, så er du meget velkommen til at kontakte mig
----------------------------
Under min profil kan du se en mailadresse, som du gerne må benytte, jeg står gerne til rådighed med råd og vejledning (Ganske gratis)
fortsat god dag
hilsen
<\\Benny