/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Plejehjem
Fra : Industri
Vist : 5708 gange
100 point
Dato : 28-08-05 10:40

Jeg har en svigermor, der snart skal på plejehjem. Hvis man er formuende ca. 800000 kr, skal man så selv betale for opholdet? og er der en grænse for hvor meget man må eje før man selv skal bidrage og i givet fald, hvor er grænsen.?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 28-08-05 10:53

Betale for opholdet ?

Det koster altid noget at komme på plejehjem. Det gør det alle steder hvor man bor.
Jeg er ikke helt med på hvad dit spørgsmål går ud på.

Her er lovgrundlaget for ophold på/i plejehjem og beskyttede boliger.
http://kortlink.dk/social/zcv

Socialforvaltningen i kommunen har de helt korrekte oplysninger.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 28-08-05 10:55
Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-08-05 11:08

Det koster at bo på plejehjem. Når hun har så stor formue kan hun ikke få ekstra hjælp i form af : tilskud til briller, tandlæge, varmehjælp m.m.
Ring til kommunen, da der er forskellige regler fra kommune til kommune.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-08-05 11:14

jeg har kendskab til en dame der bor på plejehjem og netop er formuende - og hun betaler netop selv ting som ellers er tilskudsberettiget - med måde !!! Huslejen betaler hun som reglerne nu engang er - og ærlig talt er man oppe i årene er det vel også godt at kunne betale sig til og fra de ting der ellers er forbundet med ekstaordinære udgifter - hun er i hvertfald ganske godt tilfreds !!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-05 12:15

Ophold på plejehjem er ikke indtægtsbestemt, det koster det det koster.
Der betaler man nu om dage, udgifter som om det var egen bolig man bor i, både med husleje, mad, udgifter til tøjvask o.s.v..
At være formuende er så kun en fordel, da det ofte er den eneste mulighed personen har for at have penge til sig selv, til nyt tøj og andre fornødenheder.

Ofte har pensionister knapt nok råd til at fortsætte med at ryge, købe en æske chokolade eller andre ting, når de kommer på plejehjem.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-08-05 14:16

Min mor fik en plejehjemsplads sidste år, og jeg blev altså overrasket over, hvor dyrt det var. Huslejen for en 1-værelses lejlighed var ca. 6000 kr og derudover var der udgifter til kost, tøjvask og selvfølgelig lommepenge. Hun kunne så få boligydelse fordi hun kun havde sin folkepension og ingen formue. Ellers havde hun selvfølgelig ikke haft råd til det.

-Jeg ved ikke helt, hvor meget formue man må have, før boligydelsen ryger... Men væsentligere er nok, om din svigermor har anden indtægt (pension el. lign) ud over folkepensionen?

Men jo, man skal selv betale for opholdet..... Også, når man ingen formue har...
Man skal også regne med at betale indskud ligesom til en hvilkensomhelst anden lejlighed... -Indskuddet på min mors plejehjem var på 16.202 kr.

Det værste er nok, at når man er blevet så gammel, at man har brug for at komme på plejehjem, så kan man slet ikke rumme alle de tal og al den usikkerhed og omvæltning der følger med sådan en flytning. Så mange dør i den forbindelse, -ligesom min mor gjorde...

Godkendelse af svar
Fra : Industri

Dato : 30-08-05 19:36

Tak for svaret jakjoe. Og tak for alle svarene

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-08-05 19:40

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe