/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Maxi-tank revnet!!
Fra : Wrongstyler
Vist : 937 gange
100 point
Dato : 25-08-05 18:56

lige som jeg fik den gamle tøs til at løbe lidt bedre skete det.. svejsningen mellem tank og luftfilterhus er revnet og benzinen løber ud.. ret hurtigt endda..

Som jeg ser det har jeg et par muligheder..
1 at skære stellet over lige mellem tank og luftfilterhus og svejse lortet igen, men kan stellet holde derefter? mister det ikke lidt styrke af at blive svejst(ved godt at en god svejsning i teori er stærkere end pladen)
2 at fylde noget ind i tanken.. har fået foreslået at rense tanken af så den bliver fedtfri og så hælde glasfiberpolyester i tanken og lade det hærde der.. det er jo benzinbestandigt.. men hvis den løsning ikke lukker tæt så har jeg jo det lort liggende i tanken.

da det er et maxi 2gear stel kan jeg ikke bare udskifte det sådan uden lige.. dem er der snart ikke så mange af..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-08-05 19:08

Hvis man har en revne eller et hul i en benzin tank er det muligt at putte alm. håndsæbe i sprækken/hullet så hærder det op og bliver helt hårdt. Bare rasp nogle flager af og forsøg om du kan få den gnedet på gerne over flere omgange. Har selv prøvet med en tank på en bil. Det er da et forsøg værd.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-08-05 19:42

Hejsa
Plastic Pading har nogle produkter der sagtens kan holde tæt (Tank læk og kemisk metal).
Men hvorfor er stellet kækket ? Hvis det skyldes metaltræthed vil revnedannelsen forsætte også selvom du lapper revnen er stellet ikke stabilt mere.
Hvis det er det sidste skal de svejses evt med en forstærknings plade...
Det er vigtigt at løse det grundlæggende problem.
mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 25-08-05 19:58

Der er jo en svejsning rundt om stellet/tanken der hvor tanken ender, og det er fordi der er indesvejst en "bundplade" som et endestykke til tanken.
Det kan være svejsningen rundt om stellet der har fået en revne, og så kan den eftersvejses hvor hullet er. Ellers må det være endestykket er tæret (På grund af vand i benzinen)
Og så er ikke andet at gøre end at sætte en baronetsav på, helt opad den orginale svejsning.
Men det kræver en god svejser til at svejse ny endeplade og stellet sammen igen.

Jeg tror ikke på at glasfiberpolyester vil kunne tætne på så glatte flader der nede i bunden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-08-05 21:35

Der skal svejses. Ingen nødløsning til den der. Det giver kun flere problemer.
sæt en stålbørste på en boremaskine og fjern maling og snavs før du går igang. så kan du også se om der er flere skader eller rust.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-08-05 22:32

Har prøvet en gang efter alle kunstens regler,med ny bundplade og opstilling da det jo også drejer sig om at få knallerten lige igen men ak det lykkedes alligevel ikke at få den helt tæt såe mit råd er Find et andet stel

Mvh Sune

Kommentar
Fra : technet

Dato : 25-08-05 23:46

få nu en der KAN svejse , til at gøre det ( evt en kleinsmed eller smed ) du kender sikkert en

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 28-08-05 14:50

hullet kom fordi jeg hamrede en stor bule i stellet for at kunne få min karburator til at sidde der (dumt jeg ved det men lortet skulle jo på) så bundpladen fejler ikke noget det er simpelthen svejsningen der er revnet derinde.

men hvis stellet ikke mister styrke af at blive savet over og svejst igen så må det til. min far har svejst i 11 år på hudevad radiatorfabrik så jeg regner med at det kan han klare.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-08-05 16:58

Ja, mon ikke han kan klare det.
Men er du sikker på, at revnen ikke kun er udvendig?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 31-08-05 18:26

rest benzin og en svejser hmmmm bang (og ved det for det er sket for mig men der kom heldivis kun et kempe luft tryk og havde gjord den rend og hældt vand igenem men det kan ske hvis man ikke har noget til at få det benzin netroliesert )

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-08-05 18:59

Tanken skal tømmes, og fyldes 2 gange helt op med vand, så kan den tømmes og man kan være sikker på der ikke sker noget bang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 01-09-05 07:06

slaglodning

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-09-05 08:45

der er ingen tvivl.. det løber IND i stellet.. ind hvor luftfilterkassen originalt sad.. så det kan jo ikke være på ydersiden - så ville det jo løbe ud der.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-09-05 22:09

Big Bang Hi hi
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-09-05 22:10

Sæt en tank på fra en gammel nsu eller lignende Hey ny stil *ss*

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 07-09-05 18:20

he he evt.. skære hele tanken af og svejse noget andet på.. lave lidt hjemme-chopper ud af den gamle tøs.. ideen er fed.. måske skulle man finde sig et alm stel og lege lidt med det..

Kommentar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-07-06 21:04

Problem løst efter laaang tid.. skar langs siden på oversiden og undersiden af tanken og bøjede det tykke pladejern af og kiggede ind ( i begge sider).. tanken fortsætter helt hen til luftfilteret, så der er ikke tale om en bundplade i tanken men mere en ca 12 cm lang udposning ind i stellet.

derefter fuldsvejste vi yderplade og indertank sammen ved 200 amp, og for at være helt sikker skar vi en tynd rille langs med den eksisterende svejsning i stellet og fuldsvejste den igen, dog uden at skære igennem indertanken, svejsningen blev helt flad så den har brændt perfekt igennem.
Stellet har altså på intet tidspunkt været skåret over og er derfor stadig perfekt lige og stadig lige så stærkt som før

Og angående den der BIG-BANG situation.. nemt løst for at fylde tanken med vand duer ikke da svejsningen ville blive ødelagt af dampdannelse(desuden er det møgirriterende når man først har fået vand i en tank). men istedet fyldte jeg metanol i tanken , som kan opløses med benzin og så tømte tanken med det samme igen.. metanol fordamper nemmere end benzin og en smule varme på tanken fra en varmeblæser og 24 timers ventetid klarede resten.

Godkendelse af svar
Fra : Wrongstyler

Dato : 06-07-06 21:08

Tak for svaret pallebhansen. Du har altfor ret angående det med andre vidunderprodukter.. det duer sgu ikke at hælde alt muligt i tanken.. specielt ikke når der skal et tunsæt på der ikke tåler nogen form for uren benzin.

En flot svejsning har den fået og der gik ikke anden end ca 3 timer med det - det værste var at tage sig sammen til at skære i tanken og så at finde hullet.

Nu er resten af indertanken blevet svejst sammen med yderstellet og kan ikke lave så meget ballade.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-07-06 00:16

Godt gået, men vand i tanken skader ikke, det er jo ikke meningen at det skal være der når man svejser. Man hælder det ud igen, og lader tanken tørre.
Og hvem har lige Metanol på lager?
VH Palle Hansen