/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Nye altaner, forskellige priser i ejendo~
Fra : thomas2610
Vist : 724 gange
200 point
Dato : 25-08-05 17:20

I den ejerforening hvor jeg ejer en lejlighed, påtænker man at montere altaner. Der er i foreningen 3 størrelser lejligheder som alle er ejerlejligheder. Der er tale om samme størrelse altan og der for samme stykke arbejde der skal udføres. Men udgiften bliver udregnet efter fordelingstal. Så priserne bliver 130,- 210,- og 219,- pr. månede. Eller 31.535,- 50.763,- og 53.071,- Er det normalt? Jeg vil da mene at det burde være samme udgift til alle lejlighederne.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 25-08-05 17:25

Den ville jeg ikke gå med til, der skulle da være en meget meget god forklaring til, der må da være en kvardratmeter

pris på de altaner, og da de jo er ens, må prisen da også være det. Så jeg kan da godt forstå du undrer dig, hvad

siger de andre beboere med samme størrelse lejlighed som dig, vil de bare accepterer??

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 25-08-05 17:45

Kan kun give Nordsted1,,,,,ret
Ens priser for ens arbejde, med mindre det skal finansieres over diverse udlåns selskaber.
Ville absolut ikke finde mig i det.
Mvh

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 25-08-05 18:02

Tak for opbakningen, så er det ikke mig som er skør.

Jeg har stillet spørgsmålet til familieadvokaten.dk så må jeg se hvad de siger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 18:19

det syntes jeg lyder fornuftigt, så kan du få lidt mere "kød" på en evt. klage

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 25-08-05 18:29

Bortset fra det`
HVIS OG HVIS, så tag den billigste, da den er hurtigere betalt.
Og kan lægges til dit/over på dit lån i ejendommen/lejligheden...
Ellers er det "heller" ikke dyrt for en altan, uden at vide hvor stor den er ?
Mvh

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 25-08-05 19:08

det skal laves efter fordelings nøglen hvis det er det som står anført i samejeroverenskomsten..
har selv et hus som er delt 45% 55% og alt hvad der skal laves i fællesskab bliver betalt således..
alt hvad der hedder udvendig vedligeholdelse går ind under sameje...

Junior

fair eller ikke fair... sådan er reglerne

Kommentar
Fra : bedstemor2

Dato : 25-08-05 23:30

min mand er forretningsfører i et boligselskab - og der betaler alle ens beløb for samme størrelse. forsøg at spørge hvilken regel de forholder sig til.men måske er det anderledes når det er lejer og ikke ejer.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 11-09-05 18:54

Jeg har nu modtaget svar fra familieadvokaten.dk. Men mit spørgsmål er ikke helt forstået. Nu er der så kommet en udsættelse af generalforsamlingen, bla. fordi andre mener som jeg. Og så har de også nedsat ejerforeningens brug af grundfonden fra ca. 900000.- til ca. 250000.- så nu er det jo en højere pris. Advokaten formoder noget som jeg ikke har skrevet. Og derfor er svaret måske ikke helt rigtigt. Men som jeg læser Advokatens "foreløbige" svar, så er CCjunior "desværre" tættest på det rigtige svar.

Her er familieadvokaten.dk svar:

Jeg formoder t generalforsamling har besluttet at etablere altaner og i den forbindelse må der jo også have været oplyst om udgift og fordeling.
En sådan udgift vil normalt blive fordelt efter de enkelte lejligheders fordelingstal – altså uafhængigt af altanernes størrelse.
Måske anderledes hvis det er frivilligt med tilslutning, for så må de enkelte selv betale og selv betale for efterfølgende vedligeholdelse.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-09-05 08:16

Thomas2610.... Hvis i har en regel om fordelingstal, så vil jeg da håbe for dig, at det kan blive ændret på en

generalforsamling, men jeg må sige, at jeg tvivler. Men retfærdigt syntes jeg ikke det er, når altanerne har samme

størrelse

Godkendelse af svar
Fra : thomas2610

Dato : 21-09-05 17:10

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 21-09-05 17:12

Så er det afgjort.

På den ekstra ordinære generalforsamling var der "kvalificeret flertal" 2/3 af de stemmeberettigede som stemte for betaling ved styk pris, og ikke efter fordelingstal.

Så et kvalificeret flertal kan ændre ved vedtægterne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-09-05 17:15

Stort tillykke til dig, det var da dejligt