/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Marie Bjørn, Hvilsom
Fra : karenD
Vist : 2343 gange
200 point
Dato : 25-08-05 17:18

Jeg søger forældrene til Jensine Kirstine Marie gift Bjørn
På hendes gravsten v. Hvilsom Kirke, Viborg amt står :
MARIE BJØRN f. 8/12 1894 d. 26/3 1967
Hun stammer muligvis fra et sted kaldet Røjdrup hede mellem Hobro og Viborg
karen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-08-05 18:05

fra dda kan det evt være din

Samtlige personer i husstanden

viborg, Hids, Engesvang, Engesvang Stationsby, , , 6, FT-1916
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Jens Kristian Jensen, 8/2 1882 , Gift, Husfader, Maskinsmed,
Nielsine Kristine Jensen, 13/1 1892 , Gift, Husmoder, ,
Ester Poula Jensen, 21/7 1911 , Ugift, Barn, ,
Egon Ulrik Bay Jensen, 16/3 1913 , Ugift, do[Barn], ,
Edel Aslev Jensen, 18/12 1914 , Ugift, do[Barn], ,
Ane Marie Kristensen, 30/7 1852 , Enke, Slægtning, ,
Jens Lund Bertelsen, 17/8 1884 , Gift, Husfader, Smedemester,
Andersine Bertelsen, 19/12 1884 , Gift, Husmoder, ,
Signe Laura Kristine Bertelsen, 13/10 1905 , -, Barn, ,
Ingrid Julie Kristine Antonia Bertelsen, 3/10 1908 , -, do[Barn], ,
Oda Lilly Bertelsen, 13/11 1910 , -, do[Barn], ,
Peder Kristian Bertelsen, 20/9 1912 , -, do[Barn], ,
Svend Aage Bertelsen, 19/7 1914 , -, do[Barn], ,
Rudolf Ernst, 30/7 1892 , Gift, Husfader, Afholdsvært,
Ida Augusta Ernst, 2/6 1893 , Gift, Husmoder, Husgerning,
Yrsa Ernst, 7/7 1912 , Ugift, --, ,
Ruth Ernst, 9/7 1915 , Ugift, --, ,
Eva Ernst, 9/7 1915 , Ugift, --, ,
Jensine Kirstine Marie Pet??ing, 5/2 1900 , Ugift, --, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-08-05 20:38

Hvilsom, hvor min kusine bor, er langt nordligere;
tæt ved Simested hvor min mor er født.
Det yderste Viborg Amt.

Og Røjdrup er vist endnu længere nordpå,
ved Stenild, hvor min fætter bor.
Måske oven i købet Aalborg Amt.

Svend, der således næsten er på hjemmebane...
(og vist endda er beslægtet med en Bjørn familie?).

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 26-08-05 08:36

Hej alle

Jeg har nu fået tydet initialer på svigermors messingstager, der går i arv fra mor til datter. Maries mors initialer er M.N.S. og så et stednavn, der begynder med Rø... Hvilket passer på Røjdrup Hede. Om S står for hendes pigenavn eller giftenavne, ved jeg ikke.

Det ville glæde svigermor meget, hvis man kunne finde frem til Maries mors fødsel og død, da hun gerne vil have det indgraveret, når hun også får indgravet sin mors og sin eget navn.

karen

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 200 point
Dato : 27-08-05 20:21

Har ikke kunnet komme igennem til kandu i et par dage...

Selv om Marie nok ikke er katolik; meget få hedder kun Marie til fornavn.

Hed hun Ane eller Inger Marie? Her et par bud:
begge ca. den rigtige egn og begge gift Bjørn og samme alder;
mon Stiild?? i den sidste er Stenild, så tror jeg mest på hende?
Og da du kender navnene på hendes børn, må du jo kunne udvælge...
Svend
"
aalborg, Gislum, Grynderup, Thulstrup Mark, 1b, , 68, FT-1921

Nels Chr Nielsen Bjørn, 15/5 1871, Gift, Husfader, Landbrug, Thisted Aalborg
Ane Marie Bjørn, 5/8 1883, Gift, Husmoder, Husgjærning, Rørbæk Aalborg
Bærtel Thinus Bjørn, 23/9 1912, Ugift, Barn, Landbrug, Hvornum Randers
Erna Rigmor Bjørn, 21/1 1917, Ugift, Barn, , Hvornum Randers
Peter Gerharth Bjørn, 28/9 1919, Ugift, Barn, , Grynderup Aalborg
Aksel Kristiansen, 19/12 1904, Ugift, Tyende, Landbrug, Ravnkilde Aalborg
Elle Marie Poulsen, 20/3 1907, Ugift, Tyende, Husgjærning, Gravlev Aalborg
"
aalborg, Gislum, Durup, Nørager Stationsby, 1e, , 49 F1, FT-1921

Jakob Bjørn, 15/4 1882, Gift, Husfader, Landpostbud (Landmand), Nørager
Inger Marie Bjørn, 15/5 1883, Gift, Husmoder, , Stiild??
Maria Bjørn, 24/2 1905, Ugift, Barn, , Stiild??
Niels Bjørn, 3/3 1907, Ugift, Barn, , Nørager
Sigurd Bjørn, 30/9 1910, Ugift, Barn, , Nørager
Johannes Bjørn, 14/2 1915, Ugift, Barn, , Nørager
Elisebet Bjørn, 19/12 1916, Ugift, Barn, , Nørager
Jakob Bjørn, 8/11 1918, Ugift, Barn, , Nørager
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-05 20:28

>M.N.S. og så et stednavn, der begynder med Rø...

Et gæt: Marie Nielsine Sørensen, Røjdrup Hede, men svært at bevise.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-08-05 21:10

Når jeg så endelig kommer igennem...glemmer jeg:
>Jensine Kirstine Marie gift Bjørn og >MARIE BJØRN f. 8/12 1894

Ane Marie og Inger Marie har altså begge forkert fornavn og er begge født 11 år for tidligt.
Undskyld, Svend der ikke finder nogen Jensine Kirstine Marie gift Bjørn.

Heller ikke nogen Marie Nielsine Sørensen, Røjdrup Hede
kan jo også være Mette Nielsine, Maren Nielsine etc.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-08-05 11:59

kan være din Jensine Kirstine Marie Pet??ing, 5/2 1900 , Ugift, --, ,

Pet .står kanske for Petersen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-08-05 11:59

Pet står ikke for politiets efterretningstjeneste

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-05 16:34

igen>M.N.S. og så et stednavn, der begynder med Rø...

En anden muligheder end Røjdrup Hede er Rørbæk,
samme egn, men lidt nordligere, og flere indbyggere...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-08-05 20:28

Hende her er mindst lige så god som sentas mærkelige "Pet??ing, 5/2 1900 , Ugift"
"
... Pedersen, Jensine Kirstine Marie ‎...Rørbæk, Gislum, Aalborg ...
aalborgamt.dk/hmla/indilist.php?surname=Pedersen
"
>>Det ville glæde svigermor meget, hvis man kunne finde frem til Maries mors fødsel og død
Det er ikke helt klart for mig om:
"Jensine Kirstine Marie" er din svigermors mor og "M.N.S." din svigermors mormor?

Alle kendte navne, også på evt. indgifte mænd, vil måske kunne hjælpe??
Og hvorfra har du oplysningen om Røjdrup hede???
Svend

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 28-08-05 23:33

Til Svend.

Oplysningen om Røjdrup har jeg fra min svigermor.

Svigermors mor hedder Agnes Bjørn. Jeg har prøvet at spørge hende ud, men hun begynder ret hurtigt at snakke om dræbersnegle og tasketyve, for hun kan simpelt hen ikke huske noget om sine forfædre - ikke engang sin mors pigenavn. Agnes søskende er Karen f. ca. 1927, Frode f. ca. 1923, Kristian (jeg er ikke sikker på stavemåden) født før 1921, Arne f. før Kristian.

Hendes mor er Marie Bjørn, som var gift med Jens Bjørn Nielsen f. 28/9 1887 - 24/9 1974, begravet Hvilsom kirkegård. På deres gravsten står der dog kun Bjørn som efternavn.

karen

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 28-08-05 23:39

Til senta

"kan være din Jensine Kirstine Marie Pet??ing, 5/2 1900 , Ugift, --, ,"
Set i lyset af de ovennævnte børn, så er hun for ung, for Agnes er født i 1921 og har to ældre brødre. Desværre. Men min fejl, for jeg skulle være kommet med de oplysninger noget før.

karen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-08-05 21:58

Hvad så med hende/de to her: Jensine Marie/Ane Kirstine Bech
tilsammen er de tæt på Jensine Kirstine Marie født 1894.
(og Grynderup er tæt på Rørbæk og Stenild).
Kan svigermors mor ikke have blandet navnene?
"
aalborg, Gislum, Grynderup, Grynderup, 7a, , 16, FT-1901

Chr. S. N. Bech, 23/1 1869 , Gift, Husfader, landbrug, Grynderup
Kristiane Bech f Dalsgaard, 9/5 1869 , Gift, Husmoder, , Gedsted, Viborg Amt
Jensine Marie Bech, 3711 1893 , Ugift, barn, , Grynderup
Ane Kirstine Bech, 2/71895 , Ugift, barn, , Grynderup
Niels Christensen, 7/3 1898 , Ugift, barn, , Grynderup
"
og hvorfor finder vi ikke nogen: Jens Bjørn Nielsen f. 28/9 1887 ??
Svend

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 07-11-05 09:24

Tak for svaret svendgiversen. Man tror det næppe, men efter utallige forespørgsler hos de gamle i familien, kommer nogen pludselig i tanke om, at der egentlig blev lavet en komplet slægtsbog over slægten Bjørn engang i 80'erne. Den har jeg nu fået fingre i, og der har jeg naturligvis alle svarene. Jeg kan kun opfordre til, at man får udspurgt den ældste generation, inden de bliver alt for senile.
Jeg vælger at godtage Svends svar, fordi den øverste af de familier, han havde fundet, faktisk var bror/svoger til dem jeg søgte.
Venlig hilsen Karen