/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
byg selv swimmingpool
Fra : soeffe
Vist : 9757 gange
20 point
Dato : 25-08-05 15:47

Hvordan bygger jeg bedst en betonswimmingpool i min have.Er det bedst at helstøbe den med armering, eller kan man bruge færdige betonelementer. Vil der være problemer med at opsætte fliser i den pga. frost. Er der nogen der ved det?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-05 15:55

Her kunne være lidt hjælp http://www.swimmingpool.dk

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 20 point
Dato : 25-08-05 18:45

soeffe -> Det er godt nok noget af et projekt du kaster dig ud i.

Vandtrykket bliver endog meget stort, så du skal bruge helstøbt armeret beton. Du skal også sørge for at have nogle gode arbejdstegninger, så du fra start får lavet de rigtige huller til såvel overløb, tømning som rensningsanlæg. M.h.t. til fliser skal du sikre dig at fliserne er beregnet til swimmingpools. Alm. fliser kan ikke holde til hverken frost eller klorvand. Jeg tror at du skal bruge lidt mere tid på at finde og læse om emnet på "nettet". Hilsen Arne :-

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-08-05 19:43

Hvorfor ikke en pool af glasfiber. Betydeligt lettere materiale.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-08-05 19:51

Her en leverandør af glasfiberpool. Han ordner alt fra a -z hvis det ønskes.
http://www.mebalux.dk/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-08-05 20:06

Armeret beton
Skrå sider så isen kan komme op
Fliser beregnet til udendørs svømmebade
Beregning af renseanlæg og forberedelse af rørgennemføringer
Aftapningsmulighed eller indkøb af dykpumpe

Godkendelse af svar
Fra : soeffe

Dato : 29-08-05 13:59

Tak for svaret arne.jakobsen.
Du har ret. Det noget af et projekt. Jeg har været rundt i junglen af udbydere og lige meget hvem jeg har kontaktet, så lander jeg på ca. 100.000 kr. for en pool på 8x4x1.20. Det mener jeg at kunne gøres billigere, hvis jeg får en rendegraver til at grave hullet (sort) lægger overskydende jord som vold omkring bassinet. Selv binder armeringen og forskallermed støbeplader og får beton fra et firma. Efterfølgende vil jeg selv opsætte fliser samt lægge fliser uden om. Da mit sommerhus er med fladt tag, vil jeg efterfølgende lægge sorte plastslanger op på hele taget som skaltilføre opvarmet vandt og styres med termostatventiler. Hvis jeg får held med byggeriet, vil jeg lægge hele projektet ud til fri afbenyttelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 29-08-05 14:13

Det lyder som om det kunne lykkes men husk at tænke på de ting jeg (og Eyvind ) har nævnt. Ellers risikerer du bare at det ikke fungerer og så skal du til at fjerne hele skidtet igen. Held og lykke med projektet. Hilsen Arne