/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Væk med duer på tag
Fra : rikke2
Vist : 5525 gange
100 point
Dato : 25-08-05 13:13

Hvordan får vi en masse duer væg fra vores hustag?? De overskider det!!!!!!!!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-08-05 13:18

Der findes forskellige former for net, pigge osv., ligesom der faktisk også kan fås duefæller. Endeligt kan de skydes... men husk regler for våben i boligområder.

Helt ærligt: Drop det og ring til en skadedyrsekspert - i den sidste ende tror jeg ikke, du selv kan gøre det ordentligt alligevel.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-05 13:19

Hvor langt er der til nærmeste nabo? Hvis I ikke bor i byen, kan I anskaffe jer et kraftigt luftgevær og så skyde dem ned. De smager faktisk skide godt. Dette kræver dog jagttegn. Har I ikke det, kan I tage kontakt til den lokale jagtforening og bede om hjælp. De vil sikkert gerne komme og rydde ud i bestanden imod at få ihvertfald nogle af fuglene. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-08-05 13:19

Slog lige en op her... kender intet til firmaet, men de har da i alt fald "duer med på programmet"

http://www.chrisal.dk/duer.htm

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-08-05 13:20

Skulle du selv gå i gang, kan hentes lidt inspiration her http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/duer.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 13:32

jeg ville nu tro at det med snore er det nemmeste, du kan jo ikke ligge der og plaffe i døgndrift

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-05 13:41

Det med snorene er ikke specielt effektivt. Når duerne bliver beskudt, vil de hurtigt lære at det er usundt at opholde sig lige præcis på det tag og så finder de sig et andet. Skulle de senere komme igen, beskyder man dem bare igen. Glem ikke at de som sagt smager fortrinligt. Kan man selv klare jobbet med et kraftigt luftgevær er det oven i købet billig mad. På mange engelske landejendomme "høstes" faktisk rigtigt mange duer hvert år på denne måde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 13:47

jeg tror nu at duer er så snot dumme, at de bliver ved at komme selv om de bliver beskudt, de kan jo ikke engang finde ud af at bygge en anstændig rede, og selv om reden bliver fjernet hele tiden, kommer de tilbage. Er det ikke også kun unge duer der smager godt?, min tandlæge ville juble hvis jeg spiste hjemmeskudte duer

Kommentar
Fra : rikke2

Dato : 25-08-05 13:48

Jeg kan hør vi skal ærgre os godt og grundigt over vi IKKE har jagttegn Men vi vil der imod overveje og afprøve de
andre forslag 1000 tak

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 25-08-05 13:50

Selvfølgelig skal Nordsteds råd underkendes af selveste mesteren - psykopaten AJ, hvorefter "GENIET" loool fremkommer med den eneste mulighed der kan give point.

KVALME KVALME

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-05 13:51

Rikke -> Svar lige på om I bor i bymæssig bebyggelse eller på landet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-08-05 14:37

Hej rikke2!
Og husk så lige at duer kun må skydes uden for fredningperioden.
En bekendt af mig havde samme problem, men løste det, ved i en jagtforretning at købe en lokkeugle, som han monterede på taget.
Det er meget effektivt, men uglen skal ned og op med ca. 14 dages mellemrum, da duerne ellers vænner sig til den.
Den kan i øvrigt fås med bevægelige vinger (snoretræk), men om det er bedre ved jeg ikke.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-05 14:41

dabj's råd om lokkeuglen er faktisk rigtigt godt, specielt hvis I ikke har mulighed for at "høste" duerne. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-05 14:53

Gamle duer er ikke værd at æde. De skal koge så længe så det er helt uhyggeligt. Og stadigvæk kan de være slemt seje. Når man slagter duer til spisning tages kun ungdyr, der ikke rigtigt er begyndt at flyve. De gamle kyles ud. Bare sådan til OR herr Jakobsen. Desuden finder jeg det lidt bekymrende bare at begynde at plaffe løs på dyr - i dette tilfælde pga lidt skideri. Desuden skal du rimelig tæt på en due, eller ramme satans godt, for at aflive den med et luftgevær. Faren for skamskydning er betydelig. At tråde, net og den slags ting ikke virker, er lodret usandt. Men det skal monteres ordentligt. Vilde tamduer (det er ofte dem der er problemet) rejser ikke så langt. Derfor, få skræmt dyrene væk - så er det naboens problem.

Herr Jakobsen, er De ikke fritidsnaturvejleder? Dem jeg kender der bærer beslægtede titler render ikke rundt og opildner til unødvendigt plafferi og dyreaflivning.

Kommentar
Fra : rikke2

Dato : 25-08-05 14:55

Vi bor i parcelhus kvarter - så skyderi bliver der vist ikke noget af.................

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-05 14:58

Stegte duer
(4 portioner)

4 unge duer
salt og peber
8 tynde skiver spæk
50 g dulle
½ dl bouillon eller vand
½ dl piskefløde

2-3 dl stegesky og bouillon
2 dl piskefløde
2 spsk mel
ribsgelé

Gnid duerne med salt og peber. Ombind dem med spækskiver. Smelt dullen i en gryde og brun duerne på alle sider. Kom hjerte, lever og kråse i gryden og lad også det brune med. Hæld bouillon og piskefløde ved, og lad duerne stege ved svag varme under låg i 40-45 min.. Vend dem når halvdelen af stegetiden er gået.
Tag de stegte duer op af gryden og befri dem for spæk. Del dem i halve.
Hæld resten af bouillonen og piskefløde i gryden. Bring det i kog og jævn med en meljævning.
Lad det koge igennem nogle min. og smag til med salt, peber og gelé. Hæld lidt af saucen over de halve duer og servér resten til.
Serveres med små kogte kartofler, ribsgelé og waldorfsalat.

...og nej rikke, så er det slet slet ikke heldigt at begynde med skyderiet.

Ved faktuelt steder hvor slåltråden hjalp, både på duer & måger. Men der havde man proffessionel hjælp på. Skal forsøge at skaffe et navn!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-08-05 15:00

Rikke2 - OK men så brug dabj's råd om skræmme/lokkeuglen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-05 15:05

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/duer.htm

(afskydning er IKKE nævnt som en mulighed!!!!!!!!!!!!!!!)

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-08-05 15:17

->3773
Du har helt ret--vilde tamduer (hvis det er problemet) er ikke nævnt i fredningstabellen og derfor ikke jagtbare.
Man kan dog søge om tilladelse til regulering. (et fint ord for afskydning)
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-05 15:24

Rigtig dabj, men nok ikke i villa-kvarteret!

Dengang jeg iøvrigt var spejder, rendte man heller ikke rundt og slog dyr ihjel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-08-05 15:31

Når det er i et villakvarter der er problemer med dyrebestanden, er det Kommunens tekniske forvaltning man skal rette henvendelse til.

Og hvis det er vilde duer, som ikke er ejet af nogen (altså af racen tamduer og ikke skov/ringduer) er det kommunen der kan og skal træffe beslutning om en evt. udtynding af bestanden.

Og det foregår så bestemt ikke ved nedskydning med luftgevær, idet sådan et ikke er godkendt til at drive jagt eller på anden måde nedskyde dyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 25-08-05 15:37

->dova
Ikke korrekt--hvis luftgeværet har den rette kaliber og udgangshastighed er det tilladt

Kommentar
Fra : rikke2

Dato : 25-08-05 15:38

Mange tak til alle!!!! Vi vil forsøge os frem og hvis det ikke virker vender vi tilbage
Og jeg VED at beskydning ikke er en mulighed for os!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 15:38

dabj.... ilfg linket fra 3773 står der følgende.. De forvildede tamduer i vore byer er ikke omfattet af jagtloven, og de må altså bekæmpes året rundt.... det var nok en tyrker(due)fejl, for de må altså godt jages , nok om duer i denne omgang fra min side

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 25-08-05 16:33

er der nogle fx jer eller en nabo der fodre duerne? for hvis de blir fodret så blir de.
Hvis der er reder eller æg så fjern dem.
Tag fx en kraftig vandpistol og gør dem våde det kan de ikke lide, det lider de ikke af og det er lovligt, den med snoren er oz god nok, jeg har selv fjernet duer fra 2 altaner.

Kommentar
Fra : anonymm

Dato : 28-08-05 22:20

det du kan gjøre er å kaste opp kinaputter så de blir skremt og ikke skal komme tilbake igjen,du må nok regne med å holde på i noen dager kanskje,men det vl sikkert hjelpe.
Lykke til

Kommentar
Fra : JohnHaveChr

Dato : 03-07-06 00:06

Ja duer på taget er ingen spøg! Jeg har selv haft success med at kaste sten efter duerne... det skal kun udføres et par gange, så lærer de af deres gruelige fejl.

Kommentar
Fra : ise.jensen

Dato : 08-08-06 09:30

ajj nu må i stoppe!

Opsætning af pigge og tråde, afskydning, kastning af sten... det er altså hvad jeg kalder dyremishandling.

For det første: Hvilke duer er der tale om? Er det vilde by duer, tamme duer eller er det skov eller tyrkerduer? Er det brevduer (som er mest almindelige til at flyve frit blandt de tamme duer), er der nogen som ejer dem. De bliver både vrede og kede af at deres duer bliver skræmt eller skadet. Er der ring på benet af dem, så kontakt De Danske Brevdueforeninger, og find den nærmeste, og mest sandsynlige ejer af duerne. Bed ham om at holde sine duer inde, og forklar din situation. Der findes tilskudsfoder der gør, at duerne bliver hjemme på slaget mere.

At der ikke er jagtbegrænsninger på byduerne gør det "lovligt" i mine øjne. Der er stadig små unger i rederne der risikerer at blive forladt, og dermed dø af sult.

Opsætning af pigge og tråd er for mig at se IKKE en løsning. Det er mishandling. Duerne har ikke en chance for at se tråden, hvorved de lander i den, får skåret ben og tæer af, og kan komme slemt tilskade på bryst og kro! Piggene spidder dem. Har duerne først lagt an til landing, kan de ikke manøvrere udenom, og risikerer at blive akadet.
Pigge og tråde er desuden kun beregnet til at forhindre redebyggeri, hvorfor de også derfor placeres på vindusgesimser mm. Og som jeg kan forstå, er redebyggeri ikke aktuelt her, men kun deres fouragering og overskidning af taget.

Afskydning er heller ikke lovligt her, da det, som tidligere nævnt er i et villakvarter. Men var det lovligt vil jeg også fraråde det. Det er svært at ramme med en luftbøsse, og skamskydning er derfor en stor risiko. Det er ligesåmeget dyreplageri!

Mit råd er derfor, hvis det er VILDE duer, at skræmme dem med små "lynkinesere" eller hvad der nu siger knald oppe i luften når man kaster det. Måske knaldperler ud i mellem duerne på taget kan gøre tricket? Men det kræver at man kan komme tæt nok på? Måske der er et loftsvindue eller en lang stie man kan sætte op ad taget?

Håber at du tyer til en af de mere humæne metoder, fremfor at skade de stakkels dyr. Det kan godt være at mange kalder dem rotter med vinger og lignende, men mange lever et yderst kummerligt liv, hvor der er nok problemer for dem.
Jeg synes jo at der burde sættes ind med professionel duejagt en gang om året, for virkelig at få bestanden ned. Det samme med de franskbrødsopfedede ænder i byerne, der med deres vægt og iver drukner hunnerne, når der skal parres. Små, men sunde bestande er det bedste alternativ til dårligdomme og gener med dyr (især i byerne).
Og kan vi så få nogle ordentlige fuger imellem fortovsfliserne! Når fugen ligger måske 5 mm nede i forhold til flisen, opstår der en skarp kant. Når fuglene (som regel duer og ænder) lander på fortovet, kurer de ofte nogle meter på de glatte fortov. Og hen over den skarpe kant, risikerer de at få skåret tæer og fødder af! Prøv selv at se hvor mange halte og invalide ænder og duer der går rundt i byerne!

Bare et lille opstød herfra. Håber at du får løst dit "skidne" problem.
Med venlig hilsen Marie-Louise

Kommentar
Fra : ise.jensen

Dato : 08-08-06 09:30

ajj nu må i stoppe!

Opsætning af pigge og tråde, afskydning, kastning af sten... det er altså hvad jeg kalder dyremishandling.

For det første: Hvilke duer er der tale om? Er det vilde by duer, tamme duer eller er det skov eller tyrkerduer? Er det brevduer (som er mest almindelige til at flyve frit blandt de tamme duer), er der nogen som ejer dem. De bliver både vrede og kede af at deres duer bliver skræmt eller skadet. Er der ring på benet af dem, så kontakt De Danske Brevdueforeninger, og find den nærmeste, og mest sandsynlige ejer af duerne. Bed ham om at holde sine duer inde, og forklar din situation. Der findes tilskudsfoder der gør, at duerne bliver hjemme på slaget mere.

At der ikke er jagtbegrænsninger på byduerne gør det "lovligt" i mine øjne. Der er stadig små unger i rederne der risikerer at blive forladt, og dermed dø af sult.

Opsætning af pigge og tråd er for mig at se IKKE en løsning. Det er mishandling. Duerne har ikke en chance for at se tråden, hvorved de lander i den, får skåret ben og tæer af, og kan komme slemt tilskade på bryst og kro! Piggene spidder dem. Har duerne først lagt an til landing, kan de ikke manøvrere udenom, og risikerer at blive akadet.
Pigge og tråde er desuden kun beregnet til at forhindre redebyggeri, hvorfor de også derfor placeres på vindusgesimser mm. Og som jeg kan forstå, er redebyggeri ikke aktuelt her, men kun deres fouragering og overskidning af taget.

Afskydning er heller ikke lovligt her, da det, som tidligere nævnt er i et villakvarter. Men var det lovligt vil jeg også fraråde det. Det er svært at ramme med en luftbøsse, og skamskydning er derfor en stor risiko. Det er ligesåmeget dyreplageri!

Mit råd er derfor, hvis det er VILDE duer, at skræmme dem med små "lynkinesere" eller hvad der nu siger knald oppe i luften når man kaster det. Måske knaldperler ud i mellem duerne på taget kan gøre tricket? Men det kræver at man kan komme tæt nok på? Måske der er et loftsvindue eller en lang stie man kan sætte op ad taget?

Håber at du tyer til en af de mere humæne metoder, fremfor at skade de stakkels dyr. Det kan godt være at mange kalder dem rotter med vinger og lignende, men mange lever et yderst kummerligt liv, hvor der er nok problemer for dem.
Jeg synes jo at der burde sættes ind med professionel duejagt en gang om året, for virkelig at få bestanden ned. Det samme med de franskbrødsopfedede ænder i byerne, der med deres vægt og iver drukner hunnerne, når der skal parres. Små, men sunde bestande er det bedste alternativ til dårligdomme og gener med dyr (især i byerne).
Og kan vi så få nogle ordentlige fuger imellem fortovsfliserne! Når fugen ligger måske 5 mm nede i forhold til flisen, opstår der en skarp kant. Når fuglene (som regel duer og ænder) lander på fortovet, kurer de ofte nogle meter på de glatte fortov. Og hen over den skarpe kant, risikerer de at få skåret tæer og fødder af! Prøv selv at se hvor mange halte og invalide ænder og duer der går rundt i byerne!

Bare et lille opstød herfra. Håber at du får løst dit "skidne" problem.
Med venlig hilsen Marie-Louise

Kommentar
Fra : ise.jensen

Dato : 08-08-06 09:32

hov! sorry! der skulle kun være eet indlæg.