/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Inddragelse af garagen til beboelse
Fra : dklarkaa
Vist : 3316 gange
100 point
Dato : 24-08-05 22:36

Hej,
Vi vil gerne udvide vores hus, men mulighederne er ret begrænsede. Én mulighed er dog at tage den murede garage i brug som beboelse dvs. mure porten til, isolere vægge indvendigt og lave et dør ind i det "nye" rum fra huset. Er der nogen der har erfaring med den slags? Hvilke faldgrupper skal vi være opmærksomme på? Jeg kan forestille mig at vi er nødt til hugge betongulvet op i garagen for at isolere samt for at opnå en lovlig loftshøjde. Hvad vil et projekt som dette ca. stå i (bare et groft estimat er det 100k eller 200k)?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-05 22:38

Før du går i gang, så skal du have tilladelse fra kommunen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 24-08-05 22:43

vi har gjort det du der beskriver, og det ser ud som om du har nævnt faldgruberne. Du mangler kun varmekilden. Hvad det kommer til at koste, kan jeg ikke svarer dig på, jeg kan ikke huske hvor meget det blev, men det var ikke så pokkers dyrt, for du har jo ydervæggene og taget, men der skal som du selv nævner isoleres, loft, dør, varme, vindue, loftbeklædning, gulvbrædder/beton/tæppe

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 24-08-05 22:48

Du skal passe på at gulvhøjden er over det omgivende niveau (haven) - mindst et trin ned på 10 cm. Ellers har du fat i væsentligste ting. Laver I det hele selv, så regn med 50.000. Det kan være relevant at overveje om centralvarmen skal føres derud, eller om det er nemmere og billigere at lave det el-opvarmet. Det sidste kan være aktuelt, hvis I har børn de næste 10 år, men de så flytter og rummet så kun skal fungere som gæsteværelse. I modsat retning trækker naturligvis at huset er nemmere at sælge, hvis rummet er opvarmet som resten af huset.
Husk at mindst et af vinduerne skal være brandvej, eller også overvej om der skal en yderdør i.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-05 22:52

Mariafrederiksen, hvorfor skal et af vinduerne være en brandvej/yderdør, det har vi jo ikke i alle rum i huset, så hvorfor lige der?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 24-08-05 22:57

Nordsted: Skal det være beboelsesrum (=soverum), skal der ganske rigtigt være brandvej. Du kan have et kontor, et bad osv., uden det er et krav - men beboelsesrum skal have

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-05 22:58

Et enderum i et hus, må ikke være uden vinduer anbragt, og i en størrelse, så man ikke kan komme ud den vej.
Ligesom der er regler for hvor stort vinduet/vinduer skal være, kan ikke huske forholdet, men vinduesfladen, skal udgøre en vis procentdel ag gulvets areal.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-05 23:05

py ha så er jeg mere rolig, hvis jeg altså forstår det rigtigt, vindue = brandvej ik'?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-05 23:15

dklarkaa

Spørg nu kommunen, teknisk forvaltning, før du går i gang. Du skal have byggetilladelse.

Det kan komme til at koste dyrt, hvis du ikke har byggetilladelsen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-05 23:21

Citat
Man må ikke lave en garage om til beboelse uden at projektet er anmeldt til byggemyndighederne, så man får en byggetilladelse.
Dette gælder hvadenten man beholder en trækonstruktion eller laver om til mursten.
Værdien af ændringen vil indgå i næste ejendomsvurdering.

Danske BOLIGadvokater

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=XF15E708B0B01CA60C1256C1C00417F74

Det er ikke for at komme med en løftet pegefinger, men det er jo surt, hvis det hele skal laves om til en garage igen.

Når du har indsendt en ansøgning til kommunen om byggetilladelse, så vil du også få reglerne at vide, hvis det bliver godtaget.

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 25-08-05 07:47

Nordsted ... Jo, hvis det er stort nok til at kunne komme ud. 3 vinduer på 600x600 mm tæller ikke som brandvej. Men der er ikke krav til, om der er dør eller vindue - blot minimum krav til faktisk åbning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 08:05

erling_l tak for at skærer det ud i pap , men det er vel også det mest normale at man har et vindue i et rum, jeg havde bare ikke hørt at det ligefrem var et must

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 25-08-05 11:20

http://www.ebst.dk/BRS98_07/0/54/0 er bestemt ikke uvæsentlig at kende. Den fortæller dig mangt og meget.

Godkendelse af svar
Fra : dklarkaa

Dato : 25-08-05 15:35

Tak for svaret Nordsted1. Var I nødt til lave modifikationer på fundamentet? Jeg er ikke sikker på at man, da man byggede huset, har støbt fundamentet så langt ned som resten af huset, men det er jo selvfølgelig til at finde ud af.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-08-05 15:42

Selv tak. vores fundament var nede i dybden, vi havde også støbt gulv samt dør ind fra garagen til bryggerset, så det var ikke den store udgift eller en masse arbejde der skulle til.