/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Erfaringer inden for solvarme
Fra : buch78
Vist : 2495 gange
300 point
Dato : 24-08-05 17:33

Hejsa

Jeg søger nogle med erfaringer inden for solvarme…
Grunden til dette er at jeg overvejre at investere i et anlæg samtidigt med at vi skal have nyt gasfyr.
Og det jeg søger er folk der bruger solvarme til opvarmning og til brugsvand..
Det jeg godt kunne tænke mig at vide er hvor meget de bruger gas eller olie ved siden af solvarmen
jeg er godt klar over at solvarme ikke kan erstatte et alm fyr..

og så kunne jeg godt tænke mig at vide om det er nogle der har problemer med sådan løsning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-08-05 17:37

Jeg har ingen erfaring men gode venner har bygget selv
købt og fået hjælp hos arcon.
http://www.arcon.dk/frames/frame_dk.html

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 24-08-05 18:14

Med en tilpas stor akkomuleringstank, vil jeg anslå at du kan spare ca 40-50 %, selvfølgelig afhænging af din installation.

Mvh
Joeson

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 300 point
Dato : 24-08-05 22:00

Vi har solvarme. Tanken er kun på 200 liter, men vi har gulvvarme i betongulv over det hele underetagen, og det fungerer som buffer.
Fra ca. 1/5 til ca 1/10 kører olie fyret (stort set ikke). De få dage hvor der ikke er vame nok fra solen bruger vi brændeovn som supplement.
Da I har planer om at lave om på instalationen synes jeg ikke at der er ret meget at betænke sig på.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 25-08-05 08:57

Tak for svaret indtil videre.. jeg lader spørgsmålet stå åben et par dage endnu

BertelBrander

Nu skriver du ikke hvor stor dine solfangere er samt hvor stor huset er i grund plan.. og så kunne jeg godt tænke mig at vide om du selv har sat det op

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 25-08-05 10:59

Jeg er ikke kommet igang med mit projekt, men

http://www.vvfs.dk/

er også god læsning, under produkter er der forslag til anlægstyper.

http://www.solenergi.dk/visTekst.asp?id=37, er også læsested...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-08-05 19:55

Grundplanen på huset er ca. 100m2. Vi har kun to paneler fra arcon, vi burde måske have 4. Vi har ikke sat det op selv, det er lidt ud over mine evner.

Den gang (for ca 8 år siden) vi fik det instaleret kunne man få tilskud til det, det ved jeg ikke om man kan mere.

http://www.arcon.dk/frames/frame_dk.html

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 25-08-05 21:00

BertelBrander det lydder meget fint det du skriver men du har vel ikke regnet ud hvor meget du har sparet i varme

jeg har fået et ok fra banken i dag.. så jeg køber nok snart et anlæg

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 25-08-05 21:24

Jeg ved ikke hvor meget ekstra udgiften til anlæget var (vi fik ny varmvandsbeholder, oliefyr osv samtidig).
Jeg ved ikke hvor meget vi bruger eller brugte på olie og brænde, så jeg ved ikke hvor meget vi sparer.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 28-08-05 11:00

Efter at have en mand hjemme for at bregne hvor meget vi kan spare. Må sige at min ide om besparelse ved solvarme er røget til jorden.. med en ny kondenserende kedel kunne vi komme til at spare ca. 1500 kr. med solvarme. om året sådan som prisen på naturgas lige nu. Og med en mere investering på 30000 kr. må man sig at forrentningen er dårlig

Godkendelse af svar
Fra : buch78

Dato : 28-08-05 11:06

Tak for svaret BertelBrander.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 13-09-05 10:29

Da der er flere som har købt dette spørgsmål. så sytes jeg lige at der skulle lidt mere på

Citat
Naturgasfyr kombineret med solvarme

Kombinationen af solenergi og naturgas er en af de mest miljøvenlige energiforsyninger på markedet, og løsningen har i de senere år været en stor succes. Dels fordi systemet har været billigere i anskaffelse grundet tilskud fra staten, og dels fordi det giver en besparelse på det årlige energiforbrug.

Mange nye naturgasfyr (både traditionelle og kondenserende) er forberedt for solenergi, og erfaringerne med de hidtil installerede anlæg viser at anlæggene fungerer, og at brugerne er glade for den miljøvenlige energi.

En kombination af solenergi og naturgas koster mellem 25.000 og 30.000 kr. mere end et traditionelt lavenergifyr. Gasregningen vil årligt typisk blive reduceret med mellem 1.000 og 1.500 kr. om året afhængig af anlæg og varmtvandsforbrug. Samtidig skåner De miljøet.

Taget fra http://www.hng.dk/nygasinstallation/udskiftning/muligheder.asp