/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
yamaha virago
Fra : gubbierne
Vist : 2655 gange
100 point
Dato : 24-08-05 15:52

Hej...
Min bror har købt en yamaha virago 1100 fra 87... Problemet er at når man giver den gas, slår den fra ved 4500 omdrejninger sommetider kan den køre ud til 6000, men mest ligger det omkring 4500 til 5000 omdrejninger.. Han har haft den nede hos forhandleren 4 gange nu, han siger han har skiftet alt, ringet til eksperter osv. så han ved ikke hvad han skal gøre ved det... Men det kan min bror jo klart ikke acceptere... Så hvilke rettigheder har han? Salget kan vel ikke gå tilbage når han har kørt på den? For den kører fint nok, den kan bare ikke køre helt ud i omdrejninger... Den er købt midt i maj måned... Tak...

Kommentar
Fra : kuurd

Dato : 24-08-05 16:01

det kommer an på hvilken garanti han har fået på den eks 3 måneders 100% på motor+gearkasse. hvis der stadig er garanti på den. så er det bare med at blive ved med at rykke for at få den lavet. hvis den er overskreden garantien så vil jeg forslå ham at søge på nettet efter virago klubber. de kan evnt hjælpe med at løse problemet. da det jo sikker ikke kun er den maskine der har oplevet det. og de fleste ms ister er flinke til at hjælpe og råde hinanden

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 24-08-05 16:03

Hej,

For mig lyder det som om det kunne være en CDI boks fejl (tændigsbox). Det er før set på denne model.

MVH
www.dinmc.dk

Accepteret svar
Fra : Coliniiii

Modtaget 110 point
Dato : 24-08-05 16:40

Kan det være karburator? Er det "mikuni" ? kik efter diaphragm, huller eller stivheden??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-05 16:46

Nu er det jo ikke fordi man skal ligge og køre sådan en helt ud i omdrejninger.

Men okay, 4500 omdrejninger er jo ikke meget.

Men hvad mener du helt nøjagtigt med at slå fra?

Sætter den ud, går den i stå, eller kan den bare ikke tage mere gas?

Men bortset fra det, så er der jo reklamationsret på sådan en i 2 år, og hvis/når problemet har været der siden købet og forhandleren ikke kan udbedre det, har man faktisk krav på, på et eller andet tidspunkt, at handlen går tilbage.

det afhænger af, enten hvor mange gange man skønner det rimeligt, at forsøg på at udbedre fejlen/manglen mislykkes, eller også hvis det var et spørgsmål om at udbedre inden for det man kalder rimelig tid.

mvh dova

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 24-08-05 19:47

Prøv at kigge på batteriet, er der fuld spænding (>12 volt) ?
Ellers vil jeg nok læne mig op ad DinMC - han ved som regel hvad han taler om.....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-08-05 22:22

Coliniii, nævner mikuni karburatorfejl, ja, jeg mener gummimembranen bliver træt, og skal skiftes.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : gubbierne

Dato : 25-08-05 15:39

Tændingsboksen er blevet skiftet uden resultat, og forhandleren siger de har haft skilt alt af, tjekket og renset alt... Der er 3 måneders 100 % garanti på motor og gearkasse... Til dova: Selvfølgelig forsøger han ikke at køre den op i det røde felt (hvis den kunne) hver gang, men når man lige vil "brænde" den af eller lave en hurtig ovehaling er det surt hvis man mister fart i stedet... Den gør ligesom ved en bil når man kører den op i det røde felt, altså slår fra, den går ikke i stå... Gælder reklamationsretten også når det er sådan en gammel cykel fra 87?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-08-05 16:12

Kig på den gummimembran, hvis den er træt, går det galt.
Reklamationsretten gælder også ældre cykler.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 25-08-05 18:49

Carb vacuum valve diaphragm til mikuni koster ca. kr. 500,00/stk.??

Kommentar
Fra : lomme.p

Dato : 29-08-05 21:20

Hejsa.

Uha hvor det ligner den samme fejl som jeg har på min XV535 Virago. Min taber bare gassen hver gang. Jeg har ind til vidre opgivet at løse fejlen. men jeg har haft flere experter ( mener de og jeg da ) til at se på den og alle er enige om at den ikke får nok benzin. Andet kan jeg ikke hjælpe med.

Du kan eventuelt se mit spørgsmål og de besvarelser jeg har fået.

Håber din broer får den lavet

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 05-09-05 21:07

Jeg har en Virago 1000, som jeg på et tidspunkt havde et lignende problem med: Når jeg fik den op i omdrejninger, altså som regel på motorvej, gik den død. Efter en times tid kunne jeg så få den til at køre igen. Eftersom den lige var hentet fra service (hos Enghave MC) og ikke havde haft problemet før, mente jeg, at det kunne have noget at gøre med, hvad der blevet gjort ved den i den forbindelse. Imidlertid kunne mekanikeren ikke se, at der var noget i vejen, når han tog en tur på den.
Efter at jeg havde hentet den og igen oplevet samme problem, igen på motorvej, fik jeg mekanikeren til at tage en tur på motorvej, hvor det så også skete for ham.
Det viste sig, at han havde haft tanken skruet af og lagt den på sædet. Da han monterede den igen, havde han ikke været opmærksom på, at bezinslangen var blevet vredet en omgang. Det gav ingen problemer i første omgang, men når motoren kom op i omdrejninger, altså på motorvej, og dermed fik varmet benzinslagen op, så den blev tilpas blød, lukkede det for benzintilførslen.
Logisk nok forsvandt problemet så igen, når cyklen havde fået lov til at stå og køle af og benzinslangen var blevet lidt hårdere igen - indtil næste gang ....
Det kunne tænkes at være svaret på din brors problem.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 05-09-05 21:35

dannS:
Et af de problemer man ligger vågen af om natten

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 03-12-05 21:23

Tak for svaret Coliniiii.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 08-12-05 15:57

Tak for pointen
Colin
Skal du brug stumper, kan jeg anbefale www.dinmc.dk som jeg har brugt flere gang!