/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nye støddæmpere???
Fra : stumbi
Vist : 975 gange
200 point
Dato : 23-08-05 22:00

Hej med jer.

Jeg tror jeg skal ha nye st.dæmpere. Min bil hopper nærmest med forhjulene ved bump og lig.

Det er en Golf 1,8 GLI(gti) cabriolet. Den er sænket.

Jeg har nada forstand på det derfor nogle spørgsmål:

Er det vigtigt om det er gas ell. olie.? (jeg kører normal, og ikke ræs)

Skal man skifte fjedre og fjederskåle etc, hedder det ikke det, samtidig?

Skal de nye "passe" til sænkningen.

Har det noget at sige hvor tæt hjulne er på skærmene. Hvor meget den er sænket.?

Hvor meget skal man ofre, set fra en sikkerheds mæssigt vurdering. (se bort fra det sportslige) Eller er pris
direkte proportionalt med sikkerhed?

Jeg håber at i kan hjælpe og evt give et bud på hvad jeg skal købe.

Mvh
Sten

Kommentar
Fra : Tri

Dato : 23-08-05 23:17

Hej Stumbi!

Jeg er godt nok ikke den største troldmand, når det handler om sænkede biler, men jeg ved at en bil bliver stiv & hård når man sænker den & så vil den med stor sansynelighed hoppe når man kører over bump.

en bil bliver også hård når man kører med lavprofil dæk.
et dæk med 80 profil er mere blød og fleksibel end et dæk med 40 profil.

Hvad får du ud af at sænke din bil når du ikke kører race? et mere rapt udseende?

Du får jo ikke noget ud at at sænke din bil, hvis du ikke bruger den til banekørsel.
Du vil få mere ud af din bil, hvis du satte nogle dæk med 50 profil på din bil.

Brug ikke dæk med mindre profil end 50 ellers vil det gå ud over komforten i din bil.

Jeg håber at du kan bruge noget at mit svar til noget.

Tri

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 23-08-05 23:30

Fjedre og skåle er der ingen grund til at skifte, såfremt de ikke er defekte.

Nu siger du at hjulene hopper ved bump o.l.
Og det kan selvfølgelig være støddæmperne, men hvis der samtidig kommer nogen "Gunk/Klonk"-lyde, bør du i første omgang få tjekket bærekuglerne og tårnlejerne(det er støddæmperkonsollerne).
Min erfaring er, at det er meget sjældent, at støddæmperne går i stykker eller slides meget i en Golf.
Jeg har haft et par stykker, hvor støddæmperne ikke fejlede en disse efter henholdsvis 350000 og 435000 km.

Hvor meget skal du ofre??
Nu m.h.t. det sikkerhedsmæssige, er det sådan, at den slags kun sælges når det overholder standard- og kvalitetskrav.
Så ud fra det, må det bare blive en personlig vurdering hvor meget du vil ofre på sagen.
Og du skal bare sætte den størrelse i som svarer til det der er der nu.

Olie eller gas??
Ja, gas er jo noget dyrere og anbefales ofte frem for oliedæmpere.

Jeg har så ikke prøvet gasdæmpere på en Golf, men kun på en Mercedes, og jeg ku' ikke mærke forskel fra olie til gasdæmperne mh.t. køreegenskaber/evne til at opfange ujævnheder.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-05 23:35

Ja, og jeg vil godt give Tri ret i, at en bils køreegenskaber ændres meget ved at sætte sænkningssæt på.

Men inden du begynder at foretage dig videre, kunne du jo også køre på et værksted hvor de har testudstyr til støddæmpere. det koster ikke ret meget at få tjekket om de er ok.
Det ville jo være ærgerligt at koste en hel masse, hvis det ikke er nødvendigt.

mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-05 23:36

Når man køber sænkningssæt, plejer der af følge 4 støddæmpere med.
Man kan få specielle fjederskåle der sænker bilen lidt, men det er til husmanssænkning.
Ja, man bør også have afstemte støddæmpere, som burde være sat på ved sænkningen, de kan være både gas og olie, jeg syntes bedst om gas.
Men det er en anden fornæmmelse at køre i en sænket bil, og det er måske et spørgsmål om vane?
Men ring til http://www.bilstyling.dk/ de ved hvad de taler om.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : stumbi

Dato : 24-08-05 08:06

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : stumbi

Dato : 24-08-05 08:20

Hej med jer.
Tak for hjælpen.

Jeg tror jeg finder et værksted. Får dem til at diagnostiserer den.
Jeg har det bare sådan, at der må da for..... være noget man selv kan lave, andet end at fylde benzin på.

Man kunne jo også bare kaste sig ud i det!

Det er en Gammel Golf 1èr fra 1987, der var sænket da jeg anskaffede den i sin tid. Jeg tror ikke der er lav profil på: 195/50-15 tommer BBS fælge.

Skøn bil i øvrigt.

Ha det rigtig godt.

Sten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-08-05 12:38

Det er i hvert fald ikke standardhjul på den, hverken dækstørrelse eller fælge.
Dækkene er lavere i profilen og fælgene er større.

Og hvis du gerne selv vil "rode" med bilen, kan jeg da anbefale dig, at give et par hundrede for en Haynes reparationshåndbog. Der kan du lære meget.

mvh dova