/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha 4 gear motor renovering
Fra : 120690
Vist : 1853 gange
50 point
Dato : 23-08-05 21:38

hej... der ude..

Jeg en af de heldige at være ejer af en yamaha 4 gear :)

Nå men jeg skal til at renovere motoren så ville jeg bare høre om der var noget man skulle ligge mærke til. og hvad man skal holde øje med i sådan en Yamaha motor.

Der er i værtfald et problem det er når jeg kommer godt op i fart 50 70 stykker tror jeg og skifter fra 3gear til 4gear så er det som om den ikke rigtig stækker i 4 gear det er som om man stadig køre i 3gear.
Hvad kan problemet være? er det geardrev 4. gear der trænger til at blive skiftet eller hvad kan det være.

Men ja det var vist alt tror jeg

Håber der er nogle der kan hjælpe mig og give nogle gode råd.

m.v.h.

Morten

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-08-05 23:11

Ja, der mange ting man skal tænke på når man skiller ad.
Hele krumtaphuset/gearhuset er af aluminium, og knækker hvis man ikke skiller forsiktig ad, selvom alle bolte er ude vil pakningen binde, og halvdelene skal vrikkes fra hinanden, men det må kun brækkes med en skruetrækker fra hinanden, ud for de steder hvor huset er forstærket.
Der skal være masser af plads på rene aviser, og delene skal ligges ud så man ikke er i tvivl om skiver osv, om hvilken side de skal sidde på osv.
Tandhjulsmøtrikker sidder hård fast og man må ikke holde igen på kobling, men bør bruge trykluftnøgle med slag.
Hvis hovedlejer skal skiftes, skal krumtapakselen nedfryses, og lejerne opvarmes i ovn, og vendes rigtigt, de skal sidde helt fast på akselen.

Nej geardrev til 4. gear kan ikke være slidt, så der må være det galt at den ikke er ordentlig i 4 gear, men stadig kører i 3.de eller koblingen glider, men så glider den også i de små gear.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-08-05 10:36

Du har et problem med din gearvælger.
Min sprang helt ud af 4. gear fordi en låsering på gearakslen var ødelagt.
Jeg har set en guide om at skifte krumtap, men det er gjort forkert.
Krumtappen kuglelejer skal frysses ned, og krumtaphuset varmes en smule op til 80 grader eller mindre.
Så skal lejerne sættes i huset og de kan slås i med en topnøgle der er stor nok til at dække hele den yderste metalring på lejet. ( husk at vende dem rigtigt )
( du må IKKE slå på det inderste af lejet, endnu )
Nu skal der flydende pakning mellem motorblokkende og gearne sættes i.
efter det skal krumtappen sættes i lejerne. ( husk at vende krumtappen rigtigt )
Hvis du er heldig så glider den hele vejen af sig selv. Gør den ikke det, så skal du slå udefra på det inderste af lejet med et rør der kan når helt ned på lejet, uden at gå ud over lejet. Du må ikke slå skiftevis den ene og så den anden side. Det har det ikke godt af.
Til sidst skal simmeringene sættes i.

Hvis du gør som guiden, og sætter lejet på krumtappen først, så er det sandsynligt at lejet ikke sidder lige og kører skævt.
Held og lykke.
ps, nu hvor du er igang, så poler skyllekanalerne blanke, det giver mere fart på benzinen.

Hej Palle, hvad er din erfaring med skift af lejer og krumtap?
Ovenstående virkede rigtig godt på både min Yamaha 4. og på min Aprilia Rally

Jeg har nemlig haft problemer med at få lejerne rigtig i huset hvis de blev sat på krumtappen først.
Altså det hele kørte "i spænd" og den havde svært ved at dreje rundt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-08-05 15:44

Jeg har aldrig haft problemer med udskiftning af lejer, dog kan man ikke selv montere rullelejet i midten af krumtapakselen, da det kræver specielværktøj, men hvis man har mistanke om at det er slidt, kan man lige så godt købe en ny krumtapaksel.
Jeg har altid monteret lejer først på krumtapakselen, derefter smidt den i fryser, og monteret den i krumtaphuset, så det er et spørgsmål om hvordan man monterer, nogen kan lide moren andre datteren, jeg foretrækker datteren.
Men hovedsagen er at ("akselen" kommer i bund, uden at ødelægge hullerne.)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 24-08-05 18:39

Det er netop det problem med at få akslerne i bund, som jeg har set opstå. Når først de sidder på akslen så kan man jo ikke hjælpe dem det sidste stykke.
Ps. Gå ALDRIG på kompromis med valget af krumtap.
Køb altid racer-kvalitet. De holder længere. Specielt hvis man skal ha tun på.

Kommentar
Fra : kobsie

Dato : 25-08-05 18:21

Personligt vil jeg sige at en yamaha 4g motor er noget LORT!. Specielt hvis man som amatør selv går i gang med det. Hvis jeg var dig ville jeg få en fagmand til at ordne det(en i familien som er knallertmekaniker eller lign). Dog ville jeg overveje om det ikke var nemmere at importere en sprit ny motor fra udlandet, da jeg mener de kan erhverves for 3-4000kr. Måske en høj pris, men taget i betrakning af hvad ny krumtap, lejer, pakninger ogsv koster, så kan det godt betale sig. Ligeledes ved du at motoren ikke har været voldtunet hele dens liv.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 25-08-05 21:15

Skid hul i om du ingenting ved... hvad du ikke ved, det lærer du vel nok.
Men du bør nok væbne dig selv med en der ved hvad han laver, men vær selv med til at lave den, ellers lærer du ingenting.