/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
En lyskassse: Hvor finder jeg / hvordan ~
Fra : Sannie
Vist : 862 gange
100 point
Dato : 23-08-05 20:57

Dén lyskasse, jeg ønsker, er på størrelse med ét eller 2 ark A4.

Jeg skal bruge den til at markere felter på et stykke papir - felter, jeg kan se, når papiret bliver belyst fra bagsiden.
Hidtil har jeg klaret mig ved at klistre arket op på vinduet, men det bliver jeg altså træt i armene af!

Gode fif og idéer efterlyses ... eller måske har du én i kælderen, der endnu ikke er kommet på loppemarkedet!!
Så vil jeg gerne agere loppe for en kort bemærkning!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 21:04

en hvad for en ??????????
Mig bekendt er en lyskasse det hulrum foran et kældervindue hvor der ofte er rist over :)
Vil du fortælle mig hvad du snakker om ?????

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 21:13

miritdk

Det er en kasse med lufthuller i enderne - oftest lavet (bygget?) af træ.
Inde i kassen er monteret en lyskilde - ofte et mindre lysarmatur - og låget på denne kasse er en mælkefarvet glasplade!
Størrelsen varierer efter behov - men funktionen er det samme, som lægerne (og andre fagområder) bruger til at sætte røntgenbillederne op på - så de tydeligere kan se dét, de skal se.

Ja, jeg ved godt, mange kender "din" lyskasse - derfor ventede jeg på "dit" spørgsmål!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 21:18

- logik !!!!!!!!
ok - så fik jeg det jo nærmest bøjet i neon TAK !!!!!!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 21:19

HMPF !!!!! nu kan jeg så spekulere over hvad sådan en hedder irl

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 110 point
Dato : 23-08-05 21:23

Her er en side hvor du kan købe en lyskasse til Kr: 99.00
Tror det er den billigeste, da det ikke drejer sig om større projekter.

http://www.hobbybiksen.dk/shop/default.asp?ProductID=2914

Jeg har lavet min egen, ved at ta en gammel vindues ramme og så har jeg lagt den ned på bordet. Sat 2 fatninger i den ene langside og to fatninger i den anden langside. (forbundet ledningerne så man ikke har 4 ledninger, men kun en. Få evt en til at lave det for dig hvis du ikke selv vil gøre det). Jeg har sat 40w pære i. Oven på har jeg lagt en hvid plexiglasplade som jeg købte i et byggemarkede for 75,- . Satte maler tape ( Bredt tape kan også bruges) hele vejen rundt for at holde pladen på plads. Man kan også lime en liste på forneden så ikke papiret glider ned.

Håber du finder den bedste løsning for dig
Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 21:26

miritdk

Dét må du gerne finde ud af ...
Så kan jeg bedre søge worldwide!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 21:30

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 21:31

Cirkelinedk
[hør]
Du er en sveske! Tusind tak.

Jeg vil gerne selv lave én ... men jeg har 13 tommelfingre, så jeg er ved at forbløde, bare jeg skal rive en tot vat af!

miritdk
Så hedder det altså en lyskasse!

Godkendelse af svar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 21:33

Tak for svaret Cirkelinedk.

Herligt - nu har jeg ingen undskyldning for at tøve længere!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 21:35

den skal altså døbes til noget smartere (lightbox ?????)

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 21:38

miritdk
Det er indtil videre vedtaget!

Nogen, der har andre bud?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-05 21:38

Betragtningskasse............
Men de er afsindigt dyre.
Man kan lave den sådan: (bruges også til at ordne lysbilleder)
1 stk Luminestra http://webshop.nesa.dk/projects/nesa/shop/cmsdoc.nsf/content/nesp63lefh?opendocument

ned i en kasse med en mat glasplade over

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 21:40

Eyvind

Super! Tusind tak! ;)

Du får lige 100 p i banken - du kan hæve "næste gang"!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-05 21:44

Du kan også bruge to stk lys rør (jeg kan ikke huske hvad de hedder) som man også kan sætte op under et køkkenskab og de giver et defust lys.

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 21:51

Eyvind

Lidt i stil med små neonrør?
Dén tanke har jeg osse haft - men mine tommelfingre vil ikke samme vej som jeg!

Måske jeg alligevel skulle forsøge mig med at være kreativ!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 21:54

hah - det er jo bare en glokasse

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 22:21

miritdk

Nu skal du snart betale, for at komme herind for at være flabet! *LOOOOL*

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-08-05 22:31

Ja det er dem, og du skal vælge dem med kun een sokkel for de er nemmere at skrue i en træplade og strømmen monteres sådan:

stikprop-ledning------------lampe A---------------lampe B

som hedder paralel montering.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 22:33

jeg er da ikke flabet - piv !!!!!!!! - tror vist også fluebenet burde fjernes haha

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 23-08-05 22:35

Eyvind

Oiiiii ...[c]paralel montering.[/c]
Dét har jeg (tror jeg) hørt før - vist nok med batterier i en radio!

Se ... nu er det lige før jeg tør prøve at gå I gang!

Jeg smutter i Bauhaus i morgen!