/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Thévenin's sætning???
Fra : nebis
Vist : 3278 gange
500 point
Dato : 23-08-05 20:43

Jeg sidder og prøver at forstå elektriske kredsløb, nærmere bestemt Thévenin's sætning.

Jeg har det øverste kredsløb, som skal kompremeres til den nederste. Jeg kan finde V2, men kan ikke finde ud af, hvad R3 skal være. Nogen der kan hjælpe (med forklaring selvf.)?
q

-----R1--------
| |
V1 R2
| |

-----R3--------
|
V2
|

V2 = V1 R2/(R1+R2)

R3 = ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-08-05 21:09

Skriv Thevenins sætning på google, måske en hjælp der.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-08-05 21:14
Kommentar
Fra : nebis

Dato : 23-08-05 21:15

Har prøvet, sidder ovenikøbet med en bog, men svaret, jeg får er: R3 = (R1 || R2)

Hvad skal det betyde?

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-08-05 21:17

Er V = volt? (Altså "U" - Spændingsfald)

Thevenin's regel siger (efter lærebog):
Et aktivt kredsløb som er tilgængeligt i to punkter kan erstattes af en enkelt spændingskilde med konstant elektromotorisk kraft og en serieforbundet indre modstand.

Jeg kan ikke helt tyde kredsløbet - er det muligt at se opgaven - evt. pr. mail?
Og hvad er det i forbindelse med?

Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-08-05 21:19

>R3 = (R1 || R2)

R3 = Den samlede modstand af R1 og R2 i parallel-forbindelse

Ved serie kan de to bare lægges sammen, men i prarallel er der en anden formel - 2 sek...

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 23-08-05 21:22

Samlet modstand(parallel) = (R1*R2)/(R1+R2)
Men den gælder altså kun hvis der kun er 2 modstande i parallelkobling!

Mvh. Akaup.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 23-08-05 23:23

Hvis det nederste skal være en model af det øverste, passer det fint med, at R3 = R1//R2 og på dansk:
R3 = 1/(1/R1 + 1/R2) = R1 * R2/(R1 + R2) eller på teknisk "R1 parallelt med R2"
Med venlig hilsen
pbp
-som har undervist i det gylle i 35 år

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-05 23:26

Men Thevenins sætning går altså ud på, at ethvert lineært kredsløb kan beskrives med sin ubelastede spænding og sin indre modstand. Det, som du viser, er bare ét ud af hundredepyttifytten fantasillioner kredsløb, som kan beskrives på den måde.
mvh

Godkendelse af svar
Fra : nebis

Dato : 24-08-05 00:33

Juhuu... Det giver jo mening (føler lidt at jeg burde have gættet det selv, det er jo egentlig logisk || = parallelt)

Tak for svaret pbp_et.