/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Forstag beslag?
Fra : il_papa
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 23-08-05 14:18

Hi, excuse me writing this in english please.

My Drabant 24's forstag is attached under the deck and I would like to know how this is changed so that the bracket is instead positioned on the deck. Is this a difficult procedure? Can it be done by an amateur or does a professional boat builder need to do it because of the physical stresses involved?

Many thanks

(replies in Danish welcomed)

Accepteret svar
Fra : michaelmoeslund

Modtaget 100 point
Dato : 23-08-05 18:43

Nu kender jeg ikke lige en Drabant 24, men min menig er:

Nu er det jo ikke mange tons sådan et beslag bliver udsat for, så man kan mange gange bygge et beslag til forstaget oven på beslaget til ankeret

Eller bolte direkte i dækket -med laskeplade under dæk

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-08-05 07:43

Naturligvis kan arbejdet laves af en amatør---hvad kan ikke det?? ----men lad nu alligevel en prof vejlede dig om måden at gøre det på (hvis det kan lade sig gøre på en Drabant).
Der ligger et så kolosalt stort træk i forstaget, at du kan risikere at rive dækket fra skroget.
Prøv at se på andre sejlere, røstjernet er næsten altid boltet og støbt til skroget.
De fleste erfarne sejlere, vil kunne rådgive dig, uden at du skal have tegnebogen op af lommen.
Jeg kender godt drabanten, men ikke godt nok til at jeg tør sige, om og hvordan det kan gøres.
Af ren nysgerrighed---hvorfor i alverden vil du lave om på forankringen af røstjernet??
Lad være med at prøve, før du har indhentet den nødvendige ekspertise.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 24-08-05 09:07

Hej dabj

Jeg har kigget på andre Drabanter og flest af dem har forstagsbeslaget boltet direkt på skroget. Grunden til at jeg overveje at laver den om er fordi det er en absolut pest når masten skal monteres og tunes, og fordi jeg vil gerne montere en rulle system i fremtiden. Alle rulle systemer jeg har set er monteret på en boltet forstagsbeslaget så jeg mener at det jeg spørg om er nødvendigt. Er det rigtigt?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-08-05 19:05

Hejsa!
Jeg husker som sagt ikke hvordan forstaget sidder på drabanten, men røstjernet må jo ende i et øje over dækket hvori din vantskrue eller stagbeslag er fastgjort og normalt kan du så montere ethvert rullesystem herpå.
Hvis der er noget jeg har misforstået, må du lige komme igen.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-08-05 19:31

Fandt lige denne side, måske det var en ide at spørge her.
http://www.d24.dk/

Kommentar
Fra : il_papa

Dato : 24-08-05 21:01

Hej dabj

Må jeg sende dig et billede som viser røstjernet? Det forklare problemet måske bedre.

Skrev bare til Stockbridge@dk.valor.com og sender jeg dig billedet i retur, hvis du ikke har noget imod det.

www.d24.dk er meget tømt!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-10-05 16:19

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : il_papa

Dato : 20-12-06 08:58

Tak for svaret michaelmoeslund.