/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Garantiskift af rusten bagskærm, rust ig~
Fra : Malkekoen
Vist : 664 gange
50 point
Dato : 23-08-05 12:38

Hej. Jeg fik for ca. 1½ år siden skiftet 2 bagskærme indenfor garantien på min Skoda Felicia. Men nu er den ene allerede begyndt at ruste igen. Kan det være rigtigt?

Hvordan står jeg garantimæssigt nu? Kan jeg forlange at Skoda skal skifte/lave den igen uden beregning?

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 23-08-05 12:42

hvis en del er skiftet inden for garantien starter der en ny garantiperiode for den skiftede del - så på med vanten - hvis der er 2 års-garanti på bilen - er der også på den ny skærm - og de skal skifte igen...

træls for dig... med rusten

thorkil

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 23-08-05 14:34

Tak :). Der var 6 års rustgaranti på bilen, og den udløb ½ måned efter at jeg fik skiftet skærmen. Har jeg så stadig 2 års ekstra garanti?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-05 14:54

Om det kan være rigtigt, tjae...desværre ser man ofte, at pladedele der svejses i en bil, ikke holder særlig længe, og at bilen i det hele taget ruster hurtigere når der først har været svejset i den.

Garanti har du sådan set ikke krav på udover de 6 års garanti der er udløbet. (medmindre du har på skrift, at der var garanti på de nye skærme)
Garanti er ikke noget man automatisk har krav på ifølge købeloven.
Men der er reklamationsret i 2 år fra den dato du har fået skiftet skærmen .

Så vil det bare være op til dig, at bevise, at rusten skyldes at den nye skærm har været dårlig da den blev monteret, eller at den ikke er blevet grundet og malet godt nok så rusten har kunnet få fat.

mvh dova

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-08-05 15:19

Jeg har en Rustvogn: Suzuki Wagon R+. Du kan prøve at læse om denne bil med link til andre mandagsbiler/lortebiler på
www.hardys.dk

Hej fra alka

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 23-08-05 15:38

Er der nogen der helt konkret kender til Skodas rustpolitik mht. udskiftede dele? Dova, som jeg læser dit svar, kan der da ikke være nogen tvivl om at der ikke må komme rust på en skærm der er mindre end 1½ gammel?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-05 16:39

Det kan man nok ikke forhindre at der gør, jeg har set skærme på andre biler, der var gennemtærede på kortere tid.

Men hvor ruster skærmen, er det i samlingen, i skærmkanten eller er det overfladerust i lakken?

mvh dova

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 23-08-05 19:22

Det er ved bøjningen ved bagdøren. Det er en blød runding.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 23-08-05 20:18

http://www.mandagsbil.dk/asp/oversigt/oversigt_modeller.asp?BilmodelId=260

Ja, det er kedeligt når bilen ruster.

Men måske foreligger muligheden for, at det skyldes et slag, en ridse, stenslag el.lign. at den ruster der.
Det er jo et udsat sted, og der skal ikke særlig stor påvirkning til, før rusten kan få fat.

Men prøv da at forelægge problemet for den mekaniker/værkstedet der har lavet det, og hør hvad de siger til det.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 23-08-05 20:40

Tak for svaret dova.