/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Thors hammer
Fra : farai
Vist : 676 gange
100 point
Dato : 22-08-05 23:26

er på jagt efter nogenlunde tidsangivelser fra hvornår symbolet/smykket
bliver til og hvornår det slutter
-mener det starter i år 1000, i protest mod krist. men er ikke sikker

ku ikke finde et bedre forum - sorry kandu mangler historie

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-05 23:36

Kandu mangler IKKE historie men emnet har bare aldrig været oppe tidligere i Kandu's historie. Vil du finde noget i Kandu's historiebog, skal du bruge søgefelterne øverst til højre på denne side.

Tilbage til dit egentlige spørgsmål: Thors Hammer var et Vikinge-symbol udsprunget af Asa-troen. Vikingerne havde aldrig hørt om Jesus da de lavede det symbol. Efter at viden om Kristus var kommet til Danmark, var der selvf. et symbolslag mellem Korset og Hammeren. Men det er vel meget naturligt.

Thors hammer bliiver til i Vikingetiden og udfases i Middelalderen.

P.S.: Der er STADIG Asa-troende i Danmark og de bruger stadig symbolet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-08-05 23:36

Det osse hvad jeg kunne finde frem til
http://www.horsensmuseum.dk/smykker/

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 22-08-05 23:40

Det startede ca. i det 4 - 6 århundrede. Det kommer fra Tyskland og blev ført op af germanske stammer. Det blev udbredt bl.a. De britiske øer v.h.a. saksernes invasioner.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : farai

Dato : 22-08-05 23:54

4-6 årh. - tak

er der nogenlunde årstal for udfasningen?

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-05 00:18

Arne. Sp. var:

"er på jagt efter nogenlunde tidsangivelser fra hvornår symbolet/smykket bliver til og hvornår det slutter"

Hvorfor svarer du ikke på det eller klapper i med dit belærende ævl, som ingen har bedt dig om

Hvis du gerne vil svare på nogle sp. så kig her: http://www.kandu.dk/dk/spg/72711

Men det tør du vel ikke, fjols.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-05 00:20

Og nej arne, jeg kommer ikke med nogle svar, for Jernladyen har svaret så fint, og jeg gør ikke som du...... pakker et plagieret svar ind i en masse ævl for at score point

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 00:47

Citat
Thor (Tor). Den nordiske gudeverdens mest populære gud. Søn af Odin, gemal til Sif. Hans kæreste eje var hammeren Mjølner, som var det mest udbredte gudesymbol i vikingetiden.

Citat
Thor/Tor : torden- og vejrgud, jætternes utrættelige bekæmper og dermed beskytteren mod de onde magter; den mest folkeyndede af alle aser. Søn af Odin og moder Jord ( Fjørgyn el. Hlodyn). Gift med Sif, med hvem han har sønnen Mode og datteren Trud. Med jættekvinden Jarnsaxa har han sønnen Magne. Hans attribut er hammeren Mjølner, et slag- og kastevåben, der kun virker ved hjælp af hans jernhandsker. Når han spænder sit styrkebælte, fordobles hans i forvejen kollosale kraft. Han farer frem i bulder og ild i sin vogn trukket af to bukke. Skønt Thor i kulten var en højt respekteret gud, optræder han i myterne ofte som en enfoldig kraftkarl, afhængig af Lokes eller Odins kløgt; i flere myter er han en komisk figur. Thor optræder i mange myter med asernes kreds (se Lokasenns, Svadilfare, Lit). Han er hovedpersonen i myten om Hymer (sd.), Hrungner (sd.), Thrym (sd.), Geirrød (sd.), Alvis (sd.) og Udgårdsloke (sd.). Ved Ragnarok skal han kæmpe mod Midgårdsormen og fælde den, men selv dø af dens gift.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-05 00:49

Har du ikke nogle kilder, Jernladyen? Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men spørgsmålet lægger jo ligesom op til det?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 00:55

..og så kan I selv bestemme, hvornår 'Vikinge tiden' begyndte?

http://www.fortidensjelling.dk/ (Tjek menuen : Vikinge tid)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 01:00

Jeg har altså ret. Hæ hæ

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-05 01:03

Ret i hvad din idiot....

Du har ikke svaret på spørgsmålet om hvornår det starter og slutter. FJOLS

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 01:06

Og du kan ikke læse. FJOLS

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:10
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 01:13

Men som sædvanlig kommer Klumme ind i en tråd og spreder lort og galde UDEN selv at have en mening om spørgsmålet.

farai -> Idioten Klumme vil åbenbart have at jeg siger noget i retning af: Thorshammer blev opfundet af en smed ved navn Greidur d. 14 juni 583. Det blev officielt afskaffet ved lov d. 21 august 1342.

Sådan noget er selvfølgeligt ikke muligt, derfor siger jeg KUN hvad der er historisk enighed om, se min første kommentar.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-05 01:14

God nat Psykosearne..... Husk nu de 5 kg psykosefedt... bare til at begynde med LOOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 01:15

Der kan du bare se farai - STADIG ingen hjælp fra Klumme. KUN ballade.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:18

..hvoraf man kan læse (..hvis man altså tror på kilden?) at vikingetiden sluttede i år 1050. Så vidt jeg er informeret begyndte vikingetiden i starten af det 3. århundrede ..altså ca. år 250

Ase troen vil jeg mene (..uden at være spor sikker i min sag) var fremherskende fra ca. år 400 til omkring år 1100 og derfor var tor/thor -s hammer et fremherskende symbol i disse århundreder, men blev ved kristendommens indtog i nord-europa fortrængt af (kristi-)korset.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 01:21

molo -> Hvad er vi så uenige om

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:23

Jeg prøver såmen bare; at trænge gennem en masse 'støj' og frem til farai's spørgsmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-05 01:23

farai

Du kan læse lidt om Mjølner her, det hed Thors hammer

http://da.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B8lner

Hilsen ans

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-05 01:24

Thors hammer slår hårdt i aften! Der er toden i luften!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-05 01:25

torden ikke af forveklse med tysk død

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-05 01:30

Forøvrigt har vi jo bevaret asertroen i vores ugedage! Onsdag torsdag fredag! Tirsdag er vist osse en reminisciens?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-05 01:31
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:40

For at holde mig til farai's oprindelige spørgmål :

Jegh er 100% sikker på at det IKKE hænger sådan sammen at Tor-/Thors' Hammer er en protest mod Krituskorset. Hvid man kan sin Danmarks- og Religions historie ville man vide det var præcist omvendt:

Kristendommen fortrængte af politiske årsager Ase-troen i Skandinavien, som resultat af en pagt mellem de Sydeuropæiske lande (Italien med Rom/Vertikanet) i spidsen og de Germanske stammer med Kaiser Wilhem I i front

..og Harald Blaatand (..gift med Tyra ..ikke at forglemme): Danernes Konge !!!

Ps. Danmark bestod dengang også af : Halland, Blekinge, Skåne ..og Norge ..ikke at forglemme ...samt Island, Færøerne, Shetlandsøerne ..en del af Skotland, Irland ..og et par andre 'småting'

..som jeg husker det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 01:40

Ja tedd - men tordenkilen hedder Klumme, ligesom i Toupie's fødselsdags-tråd. Surt men sandt.

ans -> Du har ret. jeg gider ikke længere at skrive email's til Kandu-teamet. De tager sig alligevel ikke af det. Det oplevede du jo selv da du tilbød hjælp. Kun de sædvanlige forklaringer om "Det nye system"

farai -> Dit spørgsmål ER besvaret, så vi bruger lige tråden til lidt Kandu-snak. OK

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-05 01:41

http://www062.thinkquest.dk/page3.html der står tidsangivelserne.

http://www.roennebech.dk/mytologi/my_frames.html

Og så er det slet ikke sluttet, idet mange mennesker stadig vedkender sig og dyrker asetroen.

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:43

..en af 'småtingene' var vist Grøndland, men den lille Ø glemte vi vist at levere tilbage

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:46

Grøndland ????????????????????????????????????????????????????????????????????????????+

Grønland </UTOQQATSERPUNGA>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-05 01:49

Jeg kan nu sagtens forestille mig at det var en protest mod kristendommen! Nordmændene var jo meget imod kristendommen til at starte med (Medførte vist nærmest borgerkrig) og tilhængerne af asertroen måtte flygte til Island.

Og Molo du glemte vist Hans Ø?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 01:53

dova - Du gentager IGEN bare hvad jeg sagde i mit første indlæg. Men OK det viser jo bare at jeg ikke er alene om mine meninger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:54

tedd -> Rolig nu : Den bliver jo dækket af (..rigtigt gættet !)

Hans Engel

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 01:56

Rettelse :

Hans Ø bliver dækket af ? ...Hans Engel's organ !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-05 01:59

Citat
ans -> Du har ret. jeg gider ikke længere at skrive email's til Kandu-teamet. De tager sig alligevel ikke af det. Det oplevede du jo selv da du tilbød hjælp. Kun de sædvanlige forklaringer om "Det nye system"

farai -> Dit spørgsmål ER besvaret, så vi bruger lige tråden til lidt Kandu-snak. OK

arne.jakobsen vil igen bestemme hvad en tråd skal bruges til.

Det svar, som du kommer med i mit citat, har intet med denne tråd at gøre.

I må godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-08-05 02:03

Gu gør jeg ej AJ, for jeg kunne ikke finde på at svare noget forkert

Du skriver, at vikingerne lavede symbolet.......FIS

Vikingetiden startede 5-600 år efter at man kendte til Thor og hans hammer.

Men vikingerne tog symbolet til sig som deres beskytter, nøjagtig som når religiøse i dag betragter korset og kristendommen som beskyttelse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-08-05 02:06

Tak ans
Jeg vil også se dyner

..og helt uden for tråden; kan jeg oplyse tedd om : Jeg ska' ind at se HGTTG (Hitchhikers' Guide To The Galaxy) i morgen kl.11.30 i Cinema2000 på Fisketorvet, sammen med min lillebror ...HA

<KUNAAT>
</TAKUSS>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-08-05 02:07

Tante ans - Hvor er du dog grim når du også vælger at være dum. Det er da ikke MIG der bringer spørgsmålet af sporet. Jeg er bare den første der fortæller spørgeren hvorfor OG spørger om det er OK. At spørgeren har valgt IKKE at deltage i sin egen tråd, kan vi jo ikke bebrejdes.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-08-05 02:27

Citat
Tante ans

Der hører en historie til, som du ikke kender aj, hvorfor miritdk skriver tante ans

At du nu også skriver det viser bare, at du ikke aner noget som helst om hvad, der er foregået

Når mirit ser at du også kalder mig tante ans, så skal hun ha' førstehjælp

Undskyld farai, jeg vil nu, men kunne ikke dy mig, men aj ved ikke hvorfor

Citat
Det er da ikke MIG der bringer spørgsmålet af sporet. Jeg er bare den første der fortæller spørgeren hvorfor OG spørger om det er OK. At spørgeren har valgt IKKE at deltage i sin egen tråd, kan vi jo ikke bebrejdes.

farai

du må selv bestemme hvornår du vil svare i din egen tråd.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 09:26

jooo tante ans - jeg måtte lige konsultere førsrehjælps kassen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-08-05 09:31

hvorfor filan sidder t og r så tæt

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 23-08-05 10:42

Er det denne her ?
http://www.plu.edu/~vanwyhga/thor.jpg

Hmm. Jeg er lidt doven for tiden så prøv sæl at bladre lidt gennem google

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=thor+hammer&btnG=Search

</F1>

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-08-05 14:57

Tedd ( 23-08-05 00:49 ), det har jeg desværre ikke. Det var min samlever, der sagde det. Og han nærmest lever i historiebøgerne, så jeg vil tro, det er rigtigt.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : farai

Dato : 24-08-05 14:35

er tilbage i tråden tak skal du ha for
en gang torden her er

Er det nærmeste slutningen på brugen af thorshammer/symbolet
ca. 1100? i så fald er det måske molokyle der har svaret rigtigt - jeg appellerer til ærkæologerne
som har belæg for deres tidsangivelserne, ingen akæologstud. til stede ????

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 24-08-05 15:37

Efter nogen granskning har jeg fundet nedenstående. Der er en del sider, der siger det samme.
Hilsen Jette

http://www.skattekisten.dk/museumskopi4.htm

Vikingetid (800-1050 e. Kr.).
Thorshammer. Fundet på Sejrø. I den nordiske mytologi var Thor guden, som herskede over regn og torden, han var vikingebondens trofaste beskytter. Hans lune havde indflydelse på afgrødernes vækst og hans symbol, Thorshammeren, blev en populær amulet, båret som religiøst symbol langt ind i den kristne periode.

Godkendelse af svar
Fra : farai

Dato : 24-08-05 17:43

muchas gracias señora del hierro.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-08-05 17:53

Citat
Dess. nr. 204a Thorshammer af sølv fra vikingetiden, 10. årh. e.Kr. Fundet ved Rømersdal på Bornholm. Original på Ntaionalmuseet, København: Fremstilles i sølv og tin.

http://www.turm.dk/dk/default.asp?underside=/dk/vedhaeng.asp

Citat
Lille thorshammer
Thorshammer af sølv fra vikingetid, 10. årh. e.Kr.
Da de kristne brugte et kors som symbol, anvendte hedningerne i hedenskabets sidste periode den populære gud Thors hammer som smykke og amulet.
Fundet ved Mandemark på Møn.
Originalen på Nationalmuseet.

http://www.horsensmuseum.dk/smykker/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-08-05 19:35

Tusind tak - tror jeg nok. Jeg kan desværre ikke spansk.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : farai

Dato : 24-08-05 21:03

fint - så kandu ikke være min ex )