/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gryde brændt på
Fra : stig54
Vist : 3515 gange
50 point
Dato : 22-08-05 21:02

Vi har en tykbundet stålgryde hvor noget æblemos brændte sig fast under produktionen. Hvordan får vi denne sorte skorpe af igen uden at skulle bruge vinkelsliber eller lignende grove sager

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-05 21:04

På med et lag brun sæbe, luk med plastikfilm.
Lad stå et døgn, så skulle det være til at skylle væk.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 22-08-05 21:04

Prøv at hælde noget trdobbelt salmiakspiritus (pas på, det er skrappe sager) i gryden, pak den ind i en plasicsæk og lad den stå et par dage.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-08-05 21:06

Den skal stå i blød i kraftig opvaskevand. Så bruger du en grydesvamp. Det tar ikke det hele første gang. Der er ikke andet at gøre end at gentage procennen indtil alt er væk. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 22-08-05 21:06

du smører din gryde ind i brun sæbe kommer den i en plastpose og dagen efter gør du den ren så let som ingen ting.
Mvh.Robert

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 21:09

Citat
Henrik har en gryde, der er brændt på i bunden. Trine har et tip til at få løsnet det brændte lag, så gryden igen kan blive pæn. Drys en smule bagepulver i bunden af gryden, og tilsæt lidt vand. Varm det herefter op, og lad gryden stå, indtil det fastbrændte begynder at løsne sig. Vask herefter gryden op på almindelig vis.

http://renthjem.tv2.dk/tips/

Jeg har selv prøvet med fedstof ,olie eller margarine, så har det, der er "brændt på" løsnet sig.

Bagefter vand og opvaskemiddel.

I begge tilfælde skal der være tændt på kogepladen, så det, der er i gryden kan blive opvarmet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 21:10

eller hvis du har en opvaskemaskine, bruger du sæben til denne, kommer noget i gryden og laver et opkog

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 21:12

Du skal sikre dig, at din gryde ikke er af blankpoleret aluminium, for så kan den ikke tåle brun sæbe.

fra ask.alex.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 21:12

Citat
– Er din gryde rigtig brændt på, så hæld rigeligt med bagepulver samt vand i gryden. Lad det stå natten over (giv eventuelt et lille opkog først).

http://www.imerco.dk/Default.asp?ID=83

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 21:14

Citat
Du skal bruge:
brun sæbe i fast form eller flydende, brun sæbe
plastfolie
en blød opvaskebørste
en stiv opvaskebørste
vand
opvaskemiddel
gummihandsker
forklæde
et par aviser

Undgå emaljer og aluminium

Den metode, som beskrives her, egner sig ikke til emaljerede fade eller fade af aluminium, fordi de ikke tåler brun sæbe.

Men den er velegnet til alle fade af glas eller med glaserede overflader.

Brug metoden udelukkende til ovnfaste fade og skåle af glas, stentøj eller keramik.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 22-08-05 21:16

Tak for svaret dova.
Det vidste jeg jo godt, hvor dum kan man blive. Jeg har før lavet en grød af brun sæbe og salmiakspiritus, det virkede. Tak for svaret.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-08-05 21:17

"Hele" emaljerede fade tåler udmærket brun sæbe.

Kommentar
Fra : molly.sommer

Dato : 22-08-05 21:18

Lad den stå i blød i ren klorin til i morgen det virker.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 21:25

Jeg vil nu stadig mene at bagepulver er bedre for miljøet end 3-dobbelt salmiakspiritus.

Kommentar
Fra : eln

Dato : 22-08-05 21:29

den bedste måde er kogende vand der dækker bunden i gryden ,ca. 2 cm. og så maskinopvaskemiddel , een tablet eller en lille deciliter pulver, jeg lader det stå natten over og så er det bare at skylle gryden , min nabo har ingen opvaskemaskine ,så når hun har været uheldig ,kommer hun og får noget pulver

mvh. eln

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 22-08-05 21:51

har sgu altid brugt groft salt

Kommentar
Fra : nicka

Dato : 23-08-05 09:43

1 skefuld ganske alm. vaskepulver, lidt varmt vand til at dække bunden, og dagen efter kan selv kraftigt fastbrændt risengrød vaskes uden problemer.
Mvh Nicka

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-08-05 13:58

Godt råd arne, men hvad betyder "gentage procennen"?? - Jeg vil jo gerne gøre det rigtigt