/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Flytning af filer under WinXP
Fra : dreyer
Vist : 311 gange
64 point
Dato : 16-10-02 00:37

Hej!
Efter at have hentet forskellige filer ned fra nettet i et dertil indrettet directory ønsker jeg gerne at flytte dem til andre steder på min computer, slette dem eller omdøbe dem. Men min WinXP har ofte en ganske anden opfattelse af hvordan tingene skal foregå; faktisk mener den ofte at det slet ikke skal foregå, og derfor siger den at der er et andet program der er ved at bruge filen, naturligvis uden at specificere hvilket. Også selvom det program der har hentet filen er lukket, såvel som alle andre programmer. Jeg har tilmed været udsat for at den efter en reboot stadig har ment, at et eller andet program har fat i filen!
Det er også sket, at den lige pludselig har besluttet at man godt kan omdøbe/flytte en fil, hvorefter den beslutter sig for, at det kan man altså ikke længere (med mindre man taler med mandarin-dialekt og svinger venstre arm rundt, når det regner fra nord). Parantesen skal ikke tages alt for bogstaveligt, men illustrerer vist meget godt hvor tilfældig den ind imellem er - dog er den oftest besluttet for, at ingenting skal kunne ændres!

Og så til spørgsmålet: Hvad sker der? Hvorfor gør den dette? Er der en måde at forhindre det på?
Håber du kan hjælpe!

Hilsen
Dreyer

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-10-02 08:36

Hej Dreyer
Jeg foreslår, at du retter mistanken til dit virus/sikkerhedszone program.
Hilsen
Jørgen

"dreyer" <dreyer.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:3D0r9.109113$Qk5.4861065@news010.worldonline.dk...
> Hej!
> Efter at have hentet forskellige filer ned fra nettet i et dertil
> indrettet directory ønsker jeg gerne at flytte dem til andre steder på
> min computer, slette dem eller omdøbe dem. Men min WinXP har ofte en
> ganske anden opfattelse af hvordan tingene skal foregå; faktisk mener
> den ofte at det slet ikke skal foregå, og derfor siger den at der er et
> andet program der er ved at bruge filen, naturligvis uden at specificere
> hvilket. Også selvom det program der har hentet filen er lukket, såvel
> som alle andre programmer. Jeg har tilmed været udsat for at den efter
> en reboot stadig har ment, at et eller andet program har fat i filen!
> Det er også sket, at den lige pludselig har besluttet at man godt kan
> omdøbe/flytte en fil, hvorefter den beslutter sig for, at det kan man
> altså ikke længere (med mindre man taler med mandarin-dialekt og svinger
> venstre arm rundt, når det regner fra nord). Parantesen skal ikke tages
> alt for bogstaveligt, men illustrerer vist meget godt hvor tilfældig den
> ind imellem er - dog er den oftest besluttet for, at ingenting skal
> kunne ændres!
>
> Og så til spørgsmålet: Hvad sker der? Hvorfor gør den dette? Er der en
> måde at forhindre det på?
> Håber du kan hjælpe!
>
> Hilsen
> Dreyer
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-10-02 14:25

>at et eller andet program har fat i filen!

Ja, det er nok fordi de filer du forsøger at ændre, flytte, omdøbe o.s.v.
faktisk er i brug. Mange gange i windows selv om programmet er i brug så har
windows ikke helt givet slip på filen. Prøv evt at klikke på
ctrl+alt+delete, vælg joblisten~processor og se om du kan se filnavnet der.

Du vil få samme problem, hvis man forsøger at slette windows\temp mens man
har fuld gang i windows.

Skal man slette dem, omdøbe dem, flytte dem o.s.v. så plejer jeg faktisk at
starte maskinen i dos. Men nu er jeg også en gammel nød som startede min edb
tid med dos. Så det har jeg aldrig helt givet slip på, hehe.

Håber det var lidt hjælp.

Bo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 16-10-02 14:45

dreyer wrote:

> Og så til spørgsmålet: Hvad sker der? Hvorfor gør den dette? Er der en
> måde at forhindre det på?
> Håber du kan hjælpe!

Det sker af og til at XP brokker sig hvis man sletter fra venstre
halvdel af stifinder vinduet. Det er bedre at gøre det fra højre hvor
mappen ikke er foldet ud
--
Mvh Edmund

Kommentar
Fra : kimEngelby

Dato : 16-10-02 16:31

Jeg har i en del tilfælde været nød til at starte en dosbox op og derefter i windows task manager lukke explore for derefter i dosboxen hånterer disse filer der har en anden ejer, det har i en særlig graf været aktuelt med større filer som avi 600-800mb

Kommentar
Fra : DJxDarkness

Dato : 21-02-03 08:37

Som kimEngelby er inde på, er det næsten altid Explorer der her er problemet.

Specielt ved store video-filer sker der tit det, at når du markerer en fil, så bliver hele filen læst igennem, før Explorer igen slipper den.
Men XP har jo en masse fejl, en af dem er desværre at hvis man forsøger at slette eller omdøbe en fil mens Explorer bruger den, så slipper den ikke rigtigt bagefter.
Såvidt jeg har kunnet finde ud af (ved selv-test og analysering af Windows' interne data), så skyldes det, at Microsoft har lavet et mislykket, ikke-færdiggjort forsøg på at omgå netop samme problem... !?!

Hvis du vil forbigå dette problem i videst muligt omfang, så brug ikke Explorer - brug et andet fil-navigerings program.
Jeg kan ikke anbefale noget godt program til dette, for de har alle deres klare mangler i forhold til normal Explorer; men denne fejl har de ikke.