/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nyt hus og lugt fra svineproduktion
Fra : Mizz_zylle
Vist : 2254 gange
100 point
Dato : 22-08-05 17:37

Hej alle...

Min kæreste og jeg er på udkig efter et hus, og nu har vi fundet vores drømmehus, men nu ligger situationen sådan, at en gård 500 meter nede af vejen, lige har søgt om tilladelse til at avle på svin!

Nu er vi så begyndt at tøve med at købe huset, for hvordan er lugten derfra?

Er der nogen der bor tæt på en svineavler, og hvordan er lugten derfra? Vi ville gerne høre andres erfaringer, inden vi skriver under på noget vi så ikke kan holde ud i at bo i om et par år.....

På forhånd tak

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 22-08-05 17:46

det I skal tænke over er :
- det kan lugte - sagtens på 500 meters afstand i rigtig vindretning
- der kan være mange fluer
- der kan komme algeforurening fra en eventuel gyllebeholder (sætter sig som en grøn slimet lag på taget af huset og vasketøjet)

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 110 point
Dato : 22-08-05 17:49

Normalt er der ikk ede store gener men i de perioder hvor svineavleren må køre sin gylle ud på markerne er der en frygtelig stank, ligemeget hvor nye maskiner med nedfældningsslanger m.m. han bruger. Det er også muligt at han ikke selv skal buge gyllen men måske sælge den til et biogasanlæg hvis der er et sådant i nærheden, så er der ikke lugtgener. Som sagt hvis han kører det ud på markerne stinker det enormt men i en kort periode.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 17:49

Altså, nu kommer lugten sådan et sted fra, noget an på hvor godt der bliver holdt rent derfra.

500 meter ville jeg ikke se som et problem

Jeg har noget familie der bor 25 meter fra et firma hvor der daglig går flere hundrede grise gennem, som via lastbil bliver videretransporteret derfra.
Og der er ikke nævneværdige gener derfra.
Fluer kan være et større problem.

Men det med at flytte på landet......enten kan man klare det eller ikke...Jeg er selv opvokset og bor stadig på landet, og synes stadig, at gylle lugter ad H....til

Men jeg er ikke generet af mine naboer der bor omkring 200 meter væk, og 1 kilometer væk er der en svinefarm med flere tusind grise, og det mærker vi hekker ikke noget til.

mvh dova

Kommentar
Fra : knudsenfyn

Dato : 22-08-05 17:49

Lugten kan godt være slem men når man har boet der et stykke tid vænner man sig til det...
Det kommer også lidt an på hvor meget landmanden gør for lugten for hvis han er up to date så er lugten begrænset, det bedste er og snakke med ham der bor på gården synes jeg...

Mvh.

knudsenfyn

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-08-05 17:53

Måske kan du presse husprisen med henvisning til evt. lugtgener

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 22-08-05 18:50

Jeg bor 50 m fra 2 store gyllebeholdere og har ikke de helt store gener af det - kun hvis vinden er i en bestemt retning så kan det lugtes - selvfølgelig kan det lugtes når han kører gylde ud men det er jo kun i en periode.

Nu er det PSF-grise han har så det er lukkede stalde.

I En periode havde jeg ekstra mange fluer, og klagdede også til kommunen, og de fandt ud af at det ikke var fra grisene fluerne kom, men fra en kvægbesætning som ligger 100 m på den anden side af huset

Grisefarmeren havde nemlig nogle "rovfluer" i staldene, så de alm. fluer ikke var så slemme.

Jeg har som sagt ikke de synderlige gener af Grisene, bortset fra lidt skrigeri når de skal hentes kl. lort om morgene, men det vænner man sig hurtigt til ( som bilerne i byen).

En anden ting skal i huske på - Han bor der først og det kan ikke nytte at "byboere" køber hus på landet og så klager over generne - det er for dumt

Jeg håber at i finder ud af det - for der en mange fordele ved at bo på landet.

Kommentar
Fra : vibse68

Dato : 22-08-05 18:51

Prøv at tage ind på tekninsk forvaltning i jeres kommune, de kan fortælle jer om hvor store besætninger der er lukke op for i lokalplanen. Hvis i så holder det sammen med alle de andre gode råd i har fået, så er i godt rustet til at tage, den for jer, rigtige beslutning.
Held og lykke med jeres husjagt.
mvh
Vibse

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 22-08-05 18:51

Vi bor på landet med en minkavler ca. 500 meter væk og en kvægbesætning ca. 300 m. væk.
Jow, man kan lugte det. Det er i perioder, specielt når det er varmt og vinden kommer fra den "rigtige" retning. Nu lugter en grisefarm anderledes end en minkfarm, men ikke desto mindre lugter det! Og der kommer fluer også afhængig af temperatur og vindretning. Det er, som Dova siger, et spørgsmål om temperament. Man kan ikke under nogen omstændigheder bo på landet uden der forekommer lugtgener i perioder. Og nogle gange er de værre end andre.

Vaxen

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 22-08-05 19:03

500 meters afstand, tror jeg ikke lugten vil genere, måske på enkelte dage, alt efter vindretning. Har selv boet på landet i mange år. Der må man så veje op, vil man i visse perioder døje med, hvad der nu kan "dufte" af? Nyde den fred og ro der er på landet? Høre fuglene synge? Eller bo i byen, hvor der klippes græs næsten i døgndrift .......... eller saves brænde og hvad der ellers er af larm og støj.

Jeg har grise 10 meter fra, hvor jeg bor nu. (Dog ikke stor grisefarm). Så den værste plage i øjeblikket er de skide fluer ......... og der er mange. Men så snart temperaturen falder til omkring 20 grader, luften bliver renset med lidt regn, er det broblem væk. Så kan vi igen nyden freden på landet.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-08-05 19:17

Kik på den fremherskende vindretning, det er en af de vigtigste faktorer. Hvis vinden kommer direkte ovre fra ham, så ville jeg holde neglene for mig selv. En god ide er at tage ud og se på huset, når vinden kommer fra den mest krittiske retning, og se om i kan være der for lugten, og beslut jer derefter.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-08-05 20:37

Er der ikke noget med at vinden kommer fra vest 270 dage om året

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-08-05 20:51

Fluer???

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-08-05 21:00

Forstået på den måde at ligger jeres hus øst for gården vil det blæse hen imod jer 270 dage om året mere eller mindre, ligger huset nord for vil det næsten aldrig blæse imod jer. Har ikke noget med fluer at gøre. Lugten selvfølgelig. En henvisning til A.C. Rosmons svar

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 22-08-05 21:59

Prøve lige og hold en grill-aften som verjet er for tiden, så er det lige meget om du bor i øst-vest-nord eller syd, ville du oplev om det er IKKE lige meget med fluer!!!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-08-05 22:07

Det er et problem, idet det udover at medfører gener i form af lugt og øget produktion af alger også påvirker værdien af det købte. Det kan blive meget svært at komme af med igen. Evt. moderniseringer i huset vil ikke kunne modsvares af en højere salgspris.
I vil kunne risikere ikke at kunne få pengene hjem igen.

Pas på.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-08-05 22:30

Vindens retninger i Danmark, kan du læse om her http://www.dmi.dk/dmi/saadan_blaeser_det_i_danmark

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-08-05 02:03

Miljøregler for svinefarm er i dag så strenge at jeg tvivler på I vil få gener! Jeg har fornyligt boet i en lille landsby hvor der blev opført en sådan farm 300 m væk og i vestlig retning! Der var ingen lugt eller grønne tage gener derfra, hvad der forøvrigt kom bag på hele landsbyen, da samtlige beboere havde gjort indsigelse mod farmen, netop fordi de frygtede for sådanne gener! Derimod var der lugtgener i gyllenedfældningssæsonen som heldigvis dog er ret kort, og disse lugtgener er idag begrænset meget pga mere moderne maskinel!

Men hvis man ikke kan tåle nogle naturlige lugte, så skal man ikke flytte på landet, men hellere blive i byernes støj og luftforurening

Kommentar
Fra : Mizz_zylle

Dato : 23-08-05 10:41

Hej alle, og mange tak for alle jeres gode svar...

Jeg kommer selv fra landet men har aldrig selv boet tæt på en svinefarm, så selvfølgelig ved jeg at der kan lugte af gylle i perioder, og det kan jeg sagtens leve med...

Og det med vindretningen....... Huset ligger vest for gården og op ad en bakke.....

Vi kan ikke bare tage ud og lugte til det nu, for selve svinefarmen er jo ikke opført endnu....

Jeg tror jeg vil prøve at gå på teknisk forvaltning, og høre med hensyn til lokalplanen....

Godkendelse af svar
Fra : Mizz_zylle

Dato : 24-08-05 12:54

Tak for svaret stig54.

og tak til alle jer andre osse....

Nu har problemet sådan set løst sig selv, da huset er blevet solgt lige for næsen af os.... "snøft"

But that´s life