/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Firmabil må den lånes ud?
Fra : bergmand2004
Vist : 9010 gange
50 point
Dato : 22-08-05 12:31

Har lige et spørgsmål til omkring firmabil, hvis jeg får en firmabil af min arbejdsgiver som jeg beskattes af fordi jeg også har lov til at køre i den privat, må jeg så låne denne bil ud, til eksempelvis min kæreste? eller skal jeg altid være med i bilen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 12:36

www.tax.dk plejer at kunne hjælpe med reglerne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 12:47

Nej, det må du faktisk ikke.

Selv om det er en "fri" firmabil, er der for firmabiler den klausul, at det kun er ansatte i firmaet der må køre i dem.

Jeg er ikke engang sikker på, at det vil være nok, at du selv er med i bilen.

mvh dova

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 12:52

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=103986&vID=200789&search=firmabil¤bruger

Umiddelbart har told & Skat intet at indvende. Men måske arbejdsgiveren har!

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 22-08-05 13:28

du må ikke låne den ud den skal enda blive på firma adressen ,hvis du ikke har vagt du skal køre efter
du må ikke køre privat i den

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 22-08-05 13:28

Jeg skulle også mene at det må være arbejdsgiveren der sætter reglerne for hvad der er tilladt i det tilfælde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 14:04

Det er nu ikke bare arbejdsgiveren der sætter reglerne.
Det er også bl.a. et spørgsmål om forsikring og evt. dækning ved en forårsaget skade.
Der gælder det som regel, at firmabiler kun føres af personer der er ansat i pågældende firma.

Det står sådan set heller ikke (så vidt jeg lige kunne se i det link 3773 satte ind) , at det er tilladt nogen uden for et firma, at køre i en firmabil.
Og det er jo ikke bare ensbetydende med at man må.

mvh dova

Kommentar
Fra : moegelbjerg

Dato : 22-08-05 14:14

Når du betaler din skat af din firmabil har du betalt for bilen, som om den er din egen (set fra Told og Skats synsvinkel) og det offentlige stiller ikke yderligere krav.
Derimod skal man være helt på det rene med, hvad man selv har aftalt med sin arbejdsgiver OG hvad arbejdsgiveren evt. måtte have aftalt med forsikringsselskabet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-05 14:51

nænæ moegelbjerg

Man betaler ikke for bilen som om den er ens egen, det bliver den aldrig betragtet som fra Told & Skat.

Man betaler derimod en skat, for et "gratis" gode, altså en fordel man har frem for dem der ikke har mulighed for fri bil.

mvh dova

Kommentar
Fra : moegelbjerg

Dato : 22-08-05 15:31

Jeg brugte udtrykket fordi Told og Skat ikke blander sig yderligere når først de har fået skat af den ekstra løn, som en firmabil i realiteten er.
Hvor god bilen så er som ekstra løn afhænger af, hvordan aftalen med firmaet er skruet sammen. Skattestørrelsen afhænger alene af bilen og ikke af, om arbejdsgiveren har lagt mange eller ingen begrænsninger ind. Derfor er der god grund til at være på vagt overfor dårlige aftaler - så kan det være en bedre ide at sige nej tak til arbejdsgiveren.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 22-08-05 15:51

jeg henviser stadig til regler om firma biler.hvis man skal køre i den i sin fritid ,så skal der være betalt moms af registreringen ellers må man ikke benytte den undtaget hvis man har vagter.

Kommentar
Fra : moegelbjerg

Dato : 22-08-05 15:59

ardal123 Man kan altid kun køre privat i momsede biler. Derfor er momsspørgsmålet ikke relevant i sammenhæng med biler, man betaler skat af til privat brug.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 13-11-05 21:49

jeg tænker på firmabiler,som er stillet til rådighed af sin firma