/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Æg fra kobberpansermaller.
Fra : Papaalfa
Vist : 1792 gange
25 point
Dato : 21-08-05 23:13

Hej!

Jeg har på disse sider læst lidt om bl.a. kobberpansermaller og, hvilke forholdsregler man bør holde sig for øje, såfremt æggene skal klække. Imidlertid synes jeg, at det kan virke (unødigt) stressende, såfremt man fisker de legende op for efterfølgende at sætte dem tilbage, når legen er overstået.

Jeg har 3 gange indenfor 14 dage observeret æg på glasset og/eller blade, men indtil videre er det ikke resulteret i unger, idet æggene er blevet spist enten 1-2 dage efter, at jeg har bemærket dem eller før, jeg har set dem. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, at æggene går til "spilde". Er der ingen, som har gode erfaringer med, at æggene klækker og bliver til unger, såfremt de forbliver i det akvarium, hvor de voksne opholder sig?

Det kan bemærkes, at jeg har 2 akvarier. I det ene er der kobberpansermaller, guppyer og alm. neon, mens der i det andet er kobberpansermaller og guppyer. Jeg har forsøgt at indrettet begge akvarier efter de behov, som kobberpansermallerne har. Altså med gemmesteder i form af enten huler af trærødder eller områder med tættere beplantning samt et frit område, hvor de kan rode i det finkornede mørke bundlag efter føde.

Det virker som om, at guppyerne ikke virker særlig interesseret i æggene, hvorfor det formentlig er kobberpansermallerne og/eller alm. neon, der spiser æggene?

Mvh.
Frank
210805

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 23:53

Prøv lige at gå op i søgefeltet i øverste højre hjørne og søg på dit problem. Du vil ihvertfald finde mange gode svar samt links til andre sider hvor der findes endnu større eksperter end her. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : smxxx

Dato : 22-08-05 04:54

Hej
Kan henvise til,,,,,,,OSCAR YNGEL
http://www.kandu.dk/dk/spg/71003
Og lægge godt med groft grus/sten/lava. i et hjørne,,,,,,,, hvor de event, kan skjule sig for andre.....
Guppier æder ikke sit egen,,,,,,,,,, men?????????
Har du Tetraer,,,,,, de æder,,,,,,,ALTTTTTTTT.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-08-05 07:20

"Kanonsvar" fra arnefjolset. Ordgylle for at være i tråden og dermed forsøge at score uberettigede point.

Han skulle hellere tage at kigge ind i http://www.kandu.dk/dk/spg/72711 og forsvare sit modbydeligt ondskabsfulde angreb på tyfoon, men det er han vel for meget kylling og nosseløs til at turde.

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 25 point
Dato : 22-08-05 08:04

Jeg gør det når jeg har kobberpanser der har smidt æg på feks blade. Jeg klipper bladet af, og klipper det til så der er en lille kant tilbage med blad rundt om æggene. Så tager jeg en lidt høj skål eller kande lidt akvarie vand ned i. Så kommer jeg bladene ned i, sammen med en luftsten. Og så tager jeg ATAMON ( det man bruger når man sylter) kommer lidt op i låget på ATAMONflasken dypper fingeren i det og lader 2-3 dråber falde ned i kanden hvor malleæggene er. Det er fordi de ikke skal skimle ( mugge). Så sætter jeg gang i luftstenen, og så passer de sig selv fra 3-5 dage. Og du kan så fjerne bladene når du ser æggene er væk fra bladene. Jeg sætter dem ned i et lille akvariet når de er ca et par cm store. Hvis de kommer ned i et stort akvarie der er helt fyldt med vand, så vi de ikke kunne overleve, for så vil de drukne. Jeg har fodret dem med knuste artemia æg, bare knust dem med en teske ( deres mund er jo ikke ret stor ), de skal ikke ha ret meget.

Mvh Cirkelinedk

PS: Hvis de er på ruden, så kan de forsigtigt, skrabes af med et knivblad til en hobbykniv men men men men......... der er en der skal holde et net under, da de som regel synker/flyder væk ret hurtigt, efter man har skrabet dem af.... Er sket for mig to gange. Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Papaalfa

Dato : 22-08-05 23:13

Hej!

Ja, det er ikke så sært, at der er ufred i Verden, når et spørgsmål om æg fra kobberpansermalle kan udvikle sig til mundhuggeri og en diskussion om intellekt. Hvis man ikke mener, at man kan opnå tilstrækkelig intellektuelt modspil i dette forum, forstår jeg ikke, hvorfor man befinder sig her. "Lige børn leger bedst". Søg dog andre græsgange og lad os andre være i fred .....! Hvad enten man er boglig stærk eller ej, er jeg sikker på, at man godt kan være godt til det, som har ens interesse. F.eks. akvariefisk.

Jeg har formentlig valgt at søge oplysninger et andet sted, såfremt jeg ikke mente, at jeg i dette forum kunne få et kvalificeret svar på mine spørgsmål. Så hvad enten man er "klog", kan stave eller ej, skal man være velkommen med et svar på mine spørgsmål.

Tak til Cirkelinedk, der hidtil er fremkommet med det absolut mest relevante svar.

/Frank

Godkendelse af svar
Fra : Papaalfa

Dato : 02-09-05 22:45

Hej!

Jeg anser tidspunktet som værende forpasset og kan også på nuværende tidspunkt selv komme med svarene på mine spørgsmål, idet jeg den 28. august 2005 live bemærkede, hvordan kobberpansermallerne gik i leg. Det kunne herunder konstateres, at såvel kobberpansermallerne, guppyerne samt alm. neon udviste interesse for æggene og sikkert også fik deres bid af kagen, inden jeg opdagede, hvad der var i gære.

Jeg tog derfor æggene, der sad på blade og glasset, op af akvariet og forsøgte efter bedste evne ud fra de råd, som Cirkerlinedk havde givet, at få disse til af klække. Imidlertid havde jeg intet middel mod skimmel ved hånden, men jeg tænkte, at det går nok alligevel ..... men det gjorde det ikke! Den 1. september 2005 måtte jeg desværre konstatere, at samtlige æg havde skimmel.

Konklusionen bliver derfor, at det er overvejende sandsynligt, at æggene ikke klækker, såfremt de forbliver i akvariet, hvor de voksne kobberpansermaller og/eller andre voksne fisk er. Endvidere forholder det sig formentlig også således, at æggene ville skimle, såfremt vandet ikke tilsættes et anti-skimmelmiddel, idet akvarievand er fuld af bakterier, som er livsnødvendige for fisk og planter. Men æggene tåler tilsyneladende ikke disse bakterier.

Det er jo sjældent, at noget ikke er godt for noget. Jeg har lært af mine fejl/observationer og øvelser gør som bekendt mester. Hvorvidt jeg gør endnu et forsøg eller siger: "Så er der æggekage til alle" næsten gang, der er æg, ved jeg ikke i skriven stund. Imidlertid er jeg bedre klædt på end den 21. august 2005, hvor jeg stillede spørgsmålene.

Tak til Cirkelinedk for svaret.

Afslutningsvis vil jeg gerne komme med et tip vedr. bl.a. kobberpansermaller. Man kan via Internettet købe diverse gode akvariebøger i Tyskland. Der er bl.a. flere forskellige bøger, der omhandler maller - og det til en rimelig penge. Jeg har bl.a. købt: "Ihr Hobbt Corydoras - Panzerwelse", som jeg godt vil anbefale. Den koster ca. 10,80 Euro ekskl. porto. Bøgerne findes enten : "www.DeutschesFachbuch.de" eller www.amazon.de.

/Frank
020905