/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Plasma/LCD TV
Fra : Myns
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 21-08-05 21:29

[hør]

Er der nogen der kan fortælle dig hvad er forskellen på et Plasma/LCD TV?

Og hvordan man kan se om ens TV er forberedt til digital TV (DTT)?

myns

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-08-05 22:03

Det er lidt forskellig teknikker der er brugt til de to skærmtyper.
Det siges dog, at plasma skærme har tildens at tabe farverne med tiden.
Men det er dog meget udbredt på større skærme.

Kommentar
Fra : Myns

Dato : 21-08-05 22:07

hvilke af dem har den bedste kvalitet?
myns

Kommentar
Fra : babee

Dato : 21-08-05 22:12

følger lige med her da jeg tit selv har tænkt på det spørgsmål

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-05 22:26

Hejsa
Forskellen er at plasma skærme buger Gasceller http://www.shark-electronics.com/monitor-info/information/hvad_er_plasma.htm
Er basseret på Flydend krystaller
Det samme som man bruger i digital ure. Det sidste ændre lyset via polarisering når man sætter strøm på krystallet.
Lidt samma fænomen som når man tager glasne ud af et par polaridsolbriller og lægger disse to glas oven på hinanden.
Når man drejer disse ot las modsat af hinanden komemr det ikke noget lys igennem elelr de bliver meget mørke.
At man anvender Plasma på storskærme skyldes at de er beder til at have samme faver ved større vinkler end ved LCD skræme.
LCD skærme skal man helstside midt for...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-08-05 22:28

Sidste del af spørgsmålet kan du kun se i din brugsanvnisning - DTT hvis det ikek er nævnt i denne kan det ikke direkte anvendes.
Det handler jo kun om hvordan dit TV signal omsættes i dit TV - da det kommer igennem normale Antennekabler er dine stik helt ens.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-08-05 22:30

Fælles for begge typer er, at de er sårbare på skærmfladen, og bør derfor behandles med omhu.
LCD vil nok være at fortrække, men jeg syntes ikke at have set dem i stor størrelse, som TV.
Det er så et spørgsmål om opløsning, lysstyrke og god kontrast.

Måske vil det være bedre at benytte en videoprojektor i stedet, men den kræver så en lidt anden placering, og der skal da så være en projektionsskærm.

Hver har de sine forsdele og ulemper, og er et spørgsmål om dit temperement.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-08-05 23:06

Læs her http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4148&SegmentID=13830
LCD er at fortrække frem for plasma.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 22-08-05 04:00

Her kan du se LCD Vs. Plasma http://www.hifiklubben.com/files/FLATTV.pdf

Mvh.
d.Buus
www.dbuus.dk

Accepteret svar
Fra : bsservice

Modtaget 100 point
Dato : 11-09-05 10:32

Her er lidt mere til Benjamin's indlæg.

Du skal overveje størrelsen af din skærm, hvis du har min. 5 m. afstand kan du sagtens benytte en plasma 37-42" men har du mindre skal du overveje en LCD.
Synsvinklen skal du også tænke på, med de nye Crystal Clear skærme retter man kunstigt op på synsvinkling ved LCD, men får tilgengæld en meget reflekterende skærm som kan være generende i solskind. LCD har problemer med at gengive helt sort, da der sidder en "pære" bag LCD panelet der lyser konstant. Det vil du kunne se hvis du ser TV i meget mørke rum.
Disse problemer har plasma ikke.

Plasma: Består som skrevet af små gasceller der er minder om lystofrør, problemet med disse er at det er svært fysisk at lave disse rør små nok, så man har altså et problem med opløsningen, fordelen er at disse små celler sidder helt ude ved skærmen, og man har derfor en bred synsvinkel og et højt lys/kontrast forhold. Ulempen er at plasma bruger forholdsvis meget strøm, cellerne mister med tiden deres lys intensitet, dvs. kortere levetid da det er dyrt at udskifte rammen med cellerne hvis man overhovedet kan! Endelig skal synsafstanden tages med i betragtning.

LCD: er baseret på flydende krystal som i fladskærme til PC. De er gode ved kortere afstande, bruger væsentlig mindre strøm, har bedre opløsning ved mindre skærmstørrelser og længere levetid ydermere er det muligt at udskifte "pæren"
Ulempen er som skrevet, dårligere betragtningsvinkel, lavere lys intensitet og er lidt dårligere til at gengive helt sort.

Når dette er skrevet skal det også nævnes at udviklingen af disse skærme går rimelig stærkt, LCD tv var for få år siden ikke at fortrække, men diverse test viser at LCD er blevet meget bedre. Personligt har jeg kigget på begge typer, og mener at jeg sagtens kan leve med et LCD af fornuftig kvalitet.
Hvis du vælger at kigge på et LCD skal du undersøge følgende: HDTV (DTT) forberedt, skærmens opdateringshastighed skal være <= 12 ms, kontrast skal være højere end 500:1 endelig skal lystyrken gerne være over 1000 CD/m2.
Men vigtigst af alt, når du er ude at se på TV så tag en film med med masser af hurtige scener, her kan du se om skærmen kan følge med samt om du kan lide det billede du ser.

God fornøjelse!

Godkendelse af svar
Fra : Myns

Dato : 14-09-05 00:43

[hør]

Hej bsservice.
Mange, mange og endnu engang tak for dit uddybende svar. Dit svar en til at forstå for almindelige mennesker som mig. rigtig godt der stadig er nogen der kan forklarer det enkelt.

myns