/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Surburbia ..
Fra : kunmikkels
Vist : 521 gange
40 point
Dato : 21-08-05 20:26

Nu har jeg flere gange hørt sange hvor der bliver sunget om 'Surburbia' , b.la. i D.A.D.'s 'Lawrence Of Surburbia' og Green Day's 'Jesus Of Surburbia' ..
Har tænkt over hvad det kunne være , om det er et land eller hvad det er , men kan sku ikke finde en 'løsning' på det :S:S:S
Hvis der er nogen der ved hvad det er vil i så ikke give mig et svar ?

På forhånd tak ! (: ..

Kys Maria ..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-08-05 20:31

Jeg skulle mene det er det engelske ord for forstad. Men det er ikke 100% oversat.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:32

Tror det spiller på ordet surburbian som er den engelske betegnelse for forstad!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 20:32

Jeg kender det også fra mange sange, men jeg mener at det hedder Sura(r)baya og er et sted i Østen. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 20:34

Ja selvf. Det staves Suburban og betyder Forstad,

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 21-08-05 20:37

taliskoko har ret, det er er et øgenavn for en forstad. Ordet er en omskrivning af "Suburb" sammensat af "Sub" = Under, og "Urban" = By, bymæssig....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 20:37

Og Suburbia betyder Forstadsmiljø. Lidt ligesom når danskere synger om forstadsmiljøer. Vangede f.eks. (Dan Turell)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 21-08-05 20:38

Suburbia er et udtryk for forstæderne i London, mens suburban er forstæder generelt.

Ifølge Engelsk/dansk ordbog.

mvh dova

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 21-08-05 20:38

Ordet bruges gerne som en lidt negativ omtale af en forstad.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:40

Så skulle den ged være barberet Bare jeg snart får kysset!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 20:40

kloppenburg -> Nej det gør ej. Det HEDDER suburb og betyder forstad. At være Suburban betyder at man kommer fra forstæderne. Der er intet negativt ved det ord.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 20:43

Det er ikke noget nedsættende i det.
Men Suburbia er altså som jeg skrev, et udtryk specielt for London forstæder.

mvh dova

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:46

Betegnelsen suburbia bruges skam osse i USA og er ikke nedsættende
http://www.endofsuburbia.com/

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 21-08-05 20:53

Ok så tager vi lige et par citater:

A word often referred to in punk rock music by such bands as Green Day and Something Corporate. An area of sub-par living accomodations run by idiots and morons.Away with these nightmares,
Away with suburbia.
Shake down away.
You marry a role and
You give up your soul til you break down.

Sub-urbia. The key word here is SUB. It is SUB par to living in the actual city. It is a dreary existance of living right beside a house exactly like yours, for cheap. Sure, living in an apartment isn't all that better, but hey, at least Downtown isn't a boring mindless existance on a day by day basis.

An evil massive sprawl created after the second world war to compensate veterans that many people found attractive until they realized it was too late, but after buying too many appliances and object could no longer afford to return to the city.

A lame excuse for a city.

A reason people should move to the country.Missisaugua, a MASSIVE Suburbian region directly beside Toronto, with the lamest "Downtown" the worst "Transit" and only a single nice green place. Other then that it's a paved paradise with cookie-cutter houses. Worse than the city.

A bit like my town by the sound of things. A Shitheap. Home of morons, degenerates and sociopaths or just neurotic, bored bastards like me.See movies such as SubUrbia (1996), The 'Burbs (1989)...

Så skulle det vist være på plads, det var jo suburbia og ikke suburb vi talte om....ikk!!!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 20:58

Jeg vil da godt tro at i visse kredse har udtrykket fået en negativ klang! Vi har jo osse udtrykket ligusterfascister om parcelhusejere som jo er det der kommer begrebet suburbia nærmest!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 20:58

Gyldendals ordbog Engelsk/Dansk: citat:

Suburbia: Londons forstadskvarterer.
Suburb: forstad
Suburban: forstads-, ~traffic: nærtrafik

mvh dova

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 21-08-05 21:05

Det er da fint nok at oversættelsen fra Gyldendal er korrekt, men i den kontekst ordet bruges i i de to sange "kunmikkels" nævner er der vist ingen tvivl om meningen. flere ord kan da ganske rigtigt benyttes i flere sammenhænge, men den korrekte oversættelse er den hvor meningen bevares...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:11

Du har ret i at det er nedsættende i lige de 2 eksempler Maria kommer med! Lawrence of Suburbia spiller jo lidt på Lawrence of Arabia, og en Jesus i forstæderne giver jo osse en lidt negativ ladet betydning!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-05 21:15

Jeg har netop i dag købt Gyldendals Ordbog (den var på tilbud)

Der står at suburbia = forstæderne, der står intet om at det kun gælder London.

"Jesus Of Suburbia" kom vel også fra en forstad, men var det London?

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 21-08-05 21:25

hmmmm. efter som Green day er amerikanske, og D.A.D. er kraftigt amerikansk inspireret, er det vel ok at antage at disse sammenhænge ikke hentyder til London, men USA.....

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:30

Måske kloppenburg! Men Lawrence of Arabia var englænder!

Kommentar
Fra : kloppenburg

Dato : 21-08-05 21:33

Det er rigtigt, men det er jo ikke ham der synges om......

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 21:34

ans, det er måske derfor den var på tilbud..at det ikke står deri altså

I min udgave, som dog ikke er helt ny, står det på side 431, venstre sidespalte, nøjagtig midt på siden, hvilket vil sige
10,4 cm nede.

dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 21-08-05 21:37

I det store hele.... Det var dét manden skrev i det første indlæg...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-05 21:37

I min udgave står det på side 527 ca. 10 cm nede på siden i venstre spalte

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:38

Nej men Lawrence opererede i ørkenen så sammenligningen går på at en forstad er lidt som en ørken er min fortolkning! Kender desværre ikke teksten!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-05 21:40
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-08-05 21:49

Good tekst Så mangler vi bare denanden?

Kommentar
Fra : kunmikkels

Dato : 21-08-05 21:51

tak for svarene allesammen :)
havde ikke lige tænkt på at slå det op i en ordbog :S

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-05 22:36
Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-08-05 12:25

Jeg fandt en gammel engelsk-dansk ordbog (1969)

På side 431 står der

Suburbia: (Londons forstadskvarterer) læg mærke til, at der er parentes om Londons forstadskvarterer.

Suburban: forstads-; småborgerlig og hvis vi tager traffic med, så er det nærtrafik.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-08-05 12:34

>kunmikkels Så skal du bare lukke spørgsmålet.!

Kommentar
Fra : marcmus17

Dato : 22-08-05 16:46

Vil give kloppenburg ret... Når der er tale om "suburbans," er det oftest et ret negativt ladet ord, i stil med når vi danskere siger ex. bondeknolde o.lign...

Som regel er det arbejder-klassen (lav-indkomst familier m.m.) der bor i forstaderne, og de bedre økonomisk stillet der bor i selve byerne... Derfor bliver "suburbans" tit et negativt ladet ord. Det er som regel også mest byfolket ("De bedrevidende") der omtaler beboerne i forstads-byerne som "suburbans"!!!

Skulle der være nogle der ønsker at se lidt mere til emnet, kan jeg varmt anbefale film som bl.a. SubUrbia, eller tv-serier som "As If" der giver en rimeligt pæn skildring af den engelske opfattelse af disse "Suburbans"

Mvh. Musen :)

Kommentar
Fra : marcmus17

Dato : 22-08-05 16:50

Vil give kloppenburg ret... Når der er tale om "suburbans," er det oftest et ret negativt ladet ord, i stil med når vi danskere siger ex. bondeknolde o.lign...

Som regel er det arbejder-klassen (lav-indkomst familier m.m.) der bor i forstaderne, og de bedre økonomisk stillet der bor i selve byerne... Derfor bliver "suburbans" tit et negativt ladet ord. Det er som regel også mest byfolket ("De bedrevidende") der omtaler beboerne i forstads-byerne som "suburbans"!!!

Skulle der være nogle der ønsker at se lidt mere til emnet, kan jeg varmt anbefale film som bl.a. SubUrbia, eller tv-serier som "As If" der giver en rimeligt pæn skildring af den engelske opfattelse af disse "Suburbans"

Mvh. Musen :)

Godkendelse af svar
Fra : kunmikkels

Dato : 27-08-05 20:41

Tak for svaret ! [; ..
Hilsen Maria ..