/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pejse brændsel der varer længe?
Fra : vildskud
Vist : 732 gange
50 point
Dato : 21-08-05 20:25

Jeg har hørt, at der findes noget specielt brændsel der gør, at pejsen kan holde huset varmt gennem en hel nat, således at der er varmt når man vågner... Har nogle hørt om det? Hvad hedder det, hvad koster det, hvor kan man købe det og er der en hjemmeside om det?

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 21-08-05 20:29

Der er selvfølgeligt forskel på brændes brændværdi og levetid, men om pejsen er i stand til at holde varmen natten igennem afhænger mest af selve pejsen/ovnen. Såkaldte Masseovne er lavet af materialer der gemmer varmen når der bliver fyret og slipper den igen langsomt over en lang periode. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 20:41

En åben pejs kan du sikkert ikke få til at brænde natten over.
Det kræver et lukket rum hvor der ved at justere en ventil/luge i lågen, kan lukkes ned for lufttilførslen.

Altså brændeovn, lukket pejseindsats el.lign.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 60 point
Dato : 21-08-05 20:41

http://home.tiscali.dk/sives/teknikken.htm
Se dr programmerne friland, der bygger man bl.a. en masseovn.
http://www.dr.dk/friland/index.asp

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 20:43

Lidt om at fyre med træ
http://home.tiscali.dk/sives/trae.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 20:56

Her har du noget helt specielt. Det er værd at studere nærmere.
http://www.bekkasinen.dk/forside.html

Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 21-08-05 21:04

Tak for de gode svar! Jeg venter lige og ser om der kommer flere gode ideer

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-08-05 22:10

En åben pejs kan du ikke holde ild i , natten over .
Det du søger er måske briketter , som gløder hele natten , men de holder ikke varmen .

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 21-08-05 23:44

Hvis du skal holde gløder over lang tid, så lad være med at kløve dit brænde. tag et par store stykker, og få ild i dem, og dæk dem så godt til med aske, så kan du måske være heldig at der er gløder tilbage næste morgen. Det virker både i kakkelovn og på bålsted.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-08-05 09:09

Det der er mest træls at brænde, er rødder. Især fra de tætte træer. Sådan noget stads er slemt at få ild i, og så ulmer det umanerlig længe.

I en pejs duer intet. En åben pejs yder ingen varmetilskud af betydning - tværtimod "spilder" den frygtelig meget varme pga af den relativt store ventilation gennem skorstenen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-08-05 12:45

Det bedste brænde er f.eks eg,ask eller bøg, men det kan ikke holde huset varmt hele natten.
Korrekt fyring og godt med brænde på om aftenen kan holde varmen længe, men er det en pejs som du skriver så er det svært, hvorimod en brændeovn der kan man lære at fyre over om natten, det er et spørgsmål om korrekt fyringsteknik

Godkendelse af svar
Fra : vildskud

Dato : 24-08-05 18:57

Tak for svaret Teil.Og tak til I andre også...