/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Vaccination af hunde
Fra : anetteogjesper
Vist : 466 gange
20 point
Dato : 21-08-05 17:03

Hej

Hvor tit er det nødvendigt at vaccinere en hund?
Vores er blevet det som hvalp,

mvh
Anette

www.5xX.dk

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-08-05 17:07

En gang om året, det bliver vores hund.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 21-08-05 17:17

Citat
Hvor ofte skal min hund vaccineres?
Hvalpe kan vaccineres fra 8 ugers alderen, og da alle hvalpe skal vaccineres minimum 2 gange med 4 ugers mellemrum, vælger de fleste at vaccinere i 8- og 12 ugers alderen. Derefter skal hunden vaccineres et år efter første vaccination.

Der har i flere år været debat om intervallet for de efterfølgende revaccinationer. Debatten har desværre ikke afspejlet, at hundene ofte er vaccineret med polyvalente vacciner (populært kaldet paraplyvacciner, fordi de beskytter mod flere sygdomme). F.eks. kan samme vaccine indeholde en komponent med både hundesyge, smitsom leverbetændelse, parvovirusdiarre, parainfluenza og leptospirose. Fastsættelse af intervallerne, skal derfor tage højde for, hvor godt man ønsker at hunden skal være beskyttet mod de enkelte sygdomme. Hunden er nemlig beskyttet mod hundesyge og parvovirus i 2 år, mens den kun er beskyttet mod parainfluenza og leptospirose i 1 år.

Udenlandske og danske studier har vist, at op imod 1/5 af hunde, som lever et normalt liv, og som er kommet til den årlige revaccination, ikke havde den forventede mængde antistoffer i blodet, og derfor ikke var tilstrækkeligt beskyttet imod de pågældende sygdomme.

Da fastsættelsen af vaccinationsintervallet for bl.a. hundesyge og parvovirusdiarre blev ændret fra 1 til 2 år, var det på baggrund af kliniske afprøvninger.

Der vil imidlertid være hunde med varierende immunstatus, som færdes i almindelige hundemiljøer, der ikke vil være optimalt beskyttede mod parvovirus og hundesyge, når intervallet forlænges fra 1 til 2 år. På tilsvarende vis gælder en dårlig beskyttelse mod leptospirose og parainfluenza, selvom hunden vaccineres årligt.

Men også hundens miljø spiller en væsentlig rolle, når man skal vurdere den enkelte hunds risiko for at møde de pågældende sygdomme.

fra www.netdyredoktor.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-08-05 17:20

Uha, det er et stort og bestemt ikke afklaret emne. Prøv at søg på vaccination af hund i søgefeltet, så vil du få mange forskellige opfattelser af det emne.

Tidligere sagde man 1 gang om året, men der er kommet nye medikamenter og andre er helt opppe på 4 år mellem vaccinationer. Dansk Kennel Klub anbefaler idag 4 år mellem disse, når hvalpen er fædigvaccineret.

Det vil som ofte være godt at bruge den sunde fornuft, og vurdere om din hund er i en speciel risikogruppe eller om der en meget lille sandsynlighed for den kan blive smittet.

Det er som med meget andet, for lidt og for meget er lige skidt.

Men det kunne være rart, at de som mener at have forstand på dette, havde en afklaret holdning så vi andre havde noget at rette os efter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 17:20

Citat
Hvor ofte skal min hund vaccineres?
Hvalpe kan vaccineres fra 8 ugers alderen, og da alle hvalpe skal vaccineres minimum 2 gange med 4 ugers mellemrum, vælger de fleste at vaccinere i 8- og 12 ugers alderen. Derefter skal hunden vaccineres et år efter første vaccination.

Der har i flere år været debat om intervallet for de efterfølgende revaccinationer. Debatten har desværre ikke afspejlet, at hundene ofte er vaccineret med polyvalente vacciner (populært kaldet paraplyvacciner, fordi de beskytter mod flere sygdomme). F.eks. kan samme vaccine indeholde en komponent med både hundesyge, smitsom leverbetændelse, parvovirusdiarre, parainfluenza og leptospirose. Fastsættelse af intervallerne, skal derfor tage højde for, hvor godt man ønsker at hunden skal være beskyttet mod de enkelte sygdomme. Hunden er nemlig beskyttet mod hundesyge og parvovirus i 2 år, mens den kun er beskyttet mod parainfluenza og leptospirose i 1 år.

Udenlandske og danske studier har vist, at op imod 1/5 af hunde, som lever et normalt liv, og som er kommet til den årlige revaccination, ikke havde den forventede mængde antistoffer i blodet, og derfor ikke var tilstrækkeligt beskyttet imod de pågældende sygdomme.

Da fastsættelsen af vaccinationsintervallet for bl.a. hundesyge og parvovirusdiarre blev ændret fra 1 til 2 år, var det på baggrund af kliniske afprøvninger.

Der vil imidlertid være hunde med varierende immunstatus, som færdes i almindelige hundemiljøer, der ikke vil være optimalt beskyttede mod parvovirus og hundesyge, når intervallet forlænges fra 1 til 2 år. På tilsvarende vis gælder en dårlig beskyttelse mod leptospirose og parainfluenza, selvom hunden vaccineres årligt.

Men også hundens miljø spiller en væsentlig rolle, når man skal vurdere den enkelte hunds risiko for at møde de pågældende sygdomme.

fra www.netdyredoktor.dk

mvh dova

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 21-08-05 17:21

Hvis du spørger en dyrlæge er det en gang om året, men dansk kennel klub siger vidst hvert andet år, det var fremme i et forbruger program i foråret, vi gør det kun hvert andet.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-08-05 17:36

Vores hund er voksen og bliver vaccineret hvert andet år efter vejledning fra vores dyrlæge. Mange dyrlæger siger dog at hunde skal vaccineres en gang årligt, men det er ligeså meget for at se til hundens almene tilstand/helbred.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-08-05 18:08

HVIS HUNDEN SKAL UDSTILLES SKAL DEN VACCINERES HVERT ÅR.

Den nye regel er når hunden er blevet to år kan den vente med en vaccine i 4 år altså så det bliver hvert 4 år,
men de to første leveår skal den vaccineres hvert år.

Hvis du som privat menneske har en ung hund som du jo har så skal du vaccinere den når den er 12 uger og 16 uger efter fødsel og igen når der er gået et år og igen når der efterfølgende er gået et år og derefter hvert 4 år.

Men er du udstillings menneske så skal den vaccineres hvert år dog har jeg set at DKK nok acceptere hvert 4 år nu. Men det er jo op til dig hvornår du gør det. Men vil du være sikker så er det nok klogt at holde en kortere vaccinations tid.

Alt efter hvad du bliver enig med din dyrlæge om.
MVH Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-05 18:14

Silke bliver vaccineret hvert andet år, i samråd med vores dyrlæge. Men hun bliver helbredscheckket hver år. Og hun bliver kontrolleret for hjerte/lungeorm hver halve år (uden konsultation).

Der er i dag andre alvorlige sygdomme, man også skal være opmærksom på, så det væsentligste er nok, at man sætter sig ind i, hvad der er af sygdomme i det område, hvor man færdes(spørg dyrlægen)... Og så kontakter dyrlægen hvis der dukker nogen symptomer op.

Dansk Kennelklub siger :

Citat
For at deltage på prøve/stævne skal en hund være vaccineret mod hundesyge og parvovirus. Vaccinationen skal være foretaget senest 14 dage før prøvedagen. For hunde op til 24 måneder gælder, at vaccinationen højest må være 1 år gammel. For øvrige hunde gælder, at vaccinationen højest må være 4 år gammel.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 21-08-05 18:44

Hej Birgitte
Ja, så har du banket det på plads, så er der ingen tvivl længere.
I øvrigt skal du have ros for at du altid er så grundig med dine oplysninger.
Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-08-05 07:16

>bevi54. Sludder.
Hvordan kan du i samme sætning sige at udstillingshunde skal vaccineres hvert år og samtidig sige at DKK accepterer hvert 4. år. Det må også i dine øre lyde forkert.

Når DKK accepterer hvert 4. år, er det fordi deres krav til udstillingshunde er hvert 4. år.
Det er korrekt at ungehunde skal færdig vaccineres før det gælder med hvert 4. år.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-08-05 07:27

du kan se hvad jeg mener i Birgittas indlæg lige herover
det har været sådan at det har været hvert år for hunden i de føste 2 leveår, så det er en fortolkning. Jeg gør det hvert år da jeg har set hvad hundesyge kan gøre ved en hund så det op til en selv hvad man bestemmer sig for.
Kan i have en god dag der er ikke mere at sige til det, svarene er sagt, så er det op til spørgeren at lukket denne samtale.
mvh Bevi54

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 22-08-05 10:49

Tak for svaret dova.