/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
kob af bil som udenlandsdansker
Fra : ignorance
Vist : 5898 gange
20 point
Dato : 21-08-05 15:58

Jeg bor og arbejder i Hong Kong.

Skal bruge en bil i danmark. Er hjemme i dk ca 4-5 mdr om aaret. Kan jeg kobe bil uden afgift? graenseplader eller Hong Kong plader?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-08-05 16:02

Nej det kan du ikke.

Når du bor i udlandet, må du kun komme på kortere ferieophold i en udenlandsk indregistreret bil.
Du må ikke have en udenlandsk bil stående til brug kun når du er her i landet i længere perioder.

mvh dova

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 21-08-05 16:50

Jeg kendte en,som boede hos sine forældre i Sønderborg,men havde folkeregisteradresse i Flensborg.
Han kørte altid i næsten nye biler på tyske nummerplader.Det stod på i ca. 2 år.
Så var der en,som meldte det til politiet,og det eneste der skete ved det var,at de sagde til ham,lad nu være med det fremover,for du ved jo godt det er ulovligt.Jeg hørte tilfældigvis da de sagde det til ham,var ved at læsse varer ud af min bil ved siden af.
Det var noget med,at myndighederne skulle kunne bevise,at han i løbet af 2 år havde overnattet hos sine forældre
i mere end 180 dage,og det kunne jo være lidt besværligt.Så der skete ham ikke noget.
Det er nok muligt at det er ændret siden den tid.Men det er lidt besværligt at komme til livs.

oz1eqp

Accepteret svar
Fra : mc4060

Modtaget 20 point
Dato : 21-08-05 18:11

Reglerne findes på www.toldskat.dk

Når du har fast bopæl udenfor DK og opholder dig i DK mindre end 180 dage pr. år er det fuldt lovligt at køre i en udenlandsk eller grænseplade registreret bil som registreret i f.eks. Sverige eller Tyskland. Der kan være måske være et problem hvis du lader bilen være i DK hele året men jeg er ikke sikker på dette.

Igennem udlejningsselskaber er det for udlandinge og udenlandsdanskere muligt at lease en bil der er dansk indregistreret men uden afgift. Jeg kender dog ikke de nærmere forhold omkring dette men kender til folk som har benyttet sig at dette for nogle år siden. Danskere der har bopæl i England men som p.g.a. virksomheder er i DK et antal dage hver måned.

Mvh. Michael (udenlandsdansker)

Godkendelse af svar
Fra : ignorance

Dato : 21-08-05 19:30

Tak for svaret mc4060.