/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Citroen Xsara kontrollampe
Fra : DocOne
Vist : 1309 gange
50 point
Dato : 21-08-05 11:55

Jeg er ejer af en Citroen Xsara 2.0i benzin, 9/2000. Den var sidst til eftersyn i marts 2005 ved 80.000 km, har nu kørt 88.000 km. Når man drejer tændingsnøglen har den indtil for nylig vist at der var ca. 12.000 km. til næste eftersyn, men de sidste 2 dage har den blot blinket med 0 km i eftersynsdisplayet. Er det en form for selvdiagnostik i bilen, der prøver at fortælle mig, at jeg skal have bilen til efterysn NU?
/Andreas

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-08-05 15:26

Det er nok bare en fejl.Eller har nogen trykket på tripteller knappen.
alimak

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 21-08-05 15:30

Det er jo ikke triptælleren som sådan - den kan man naturligvis selv resette.
Jeg taler om den tæller som bilen kortvarigt viser når man drejer nøglen - lige før den viser oliestanden.
Denne tæller bliver normalt kun resettet af værkstedet når man har været til eftersyn - det er derfor jeg synes det er underligt!

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 50 point
Dato : 21-08-05 15:35

Ja nemlig. Verkstedet de trykker på triptelleren for at nulstille serviceindikatoren.Holder knappen inde mens man setter tending på i ca 4 sekunder.
alimak

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 21-08-05 15:38

Aha. Se, det vidste jeg ikke. Men er det ikke et problem at den blinker når man skal til syn - jeg har hørt at bilen ikke bliver godkendt til syn hvis der er indikator for at den skal til syn?

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 21-08-05 15:38

Aha. Se, det vidste jeg ikke. Men er det ikke et problem at den blinker når man skal til syn - jeg har hørt at bilen ikke bliver godkendt til syn hvis der er indikator for at den skal til eftersyn?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-08-05 15:42

Det gør ikke noget.Bare syn den.
alimak

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 21-08-05 15:42

Kører selv Peugeot 307 med samme tæller og ganske rigtigt bliver den nulstillet som tidligere beskrevet. Det med syn er noget vrøvl da de er kilometerstanden de kigger og ikke den anden. Den er lavet som en hjælp til en selv for ikke at glemme de forskellige eftersyn, tandremsskift o.lign

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 21-08-05 15:50

Ok - tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : felix07

Dato : 23-08-05 13:41

det er med garnti en føler ude i mortoren det er røget sig en tur

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 23-08-05 16:12

Så der er rent faktisk en føler ude i motoren? Der "føler" hvad? Jeg læste de tidligere indlæg som om det bare var en tæller, altså at den ikke måler på noget...

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 23-08-05 17:36

Jeg prøvede nu at resette tælleren så den stod på 20.000. Derefter kørte jeg ca. 2 km hvorefter tælleren var faldet til 19.900. Det kunne så godt indikere at der er en føler der er gået i stykker - så den tror at der er noget galt med bilen.
Indikatoren for oliestand er også mystisk til tider - nogle gange viser den helt tom olie og andre gange helt fuld. Jeg har selvfølgelig tjekket oliestanden med målepinden flere gange og den ligger helt hvor den skal.

Kan jeg være helt sikker på at der ikke er noget galt med bilen (udover en defekt føler måske)?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-05 18:08

Så tror jeg nu ikke det er en føler med computeren der styrer dette, da olieføler og km føler ikke er en og samme.

Det skal du nok på værksted med. desværre

Kommentar
Fra : DocOne

Dato : 23-08-05 18:10

Skal tilføje at olieføleren har drillet måske den sidste 1-2 måneder, det er først de sidste dage den anden tæller har drillet.

Godkendelse af svar
Fra : DocOne

Dato : 04-06-06 17:04

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 04-06-06 17:31

Tak selv