/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Parabol nær skorstensåbning
Fra : jorael
Vist : 459 gange
50 point
Dato : 20-08-05 21:50

Kan man placere en parabol mindre end en meter fra skorstensåbningen. Der fyres med brændeovn og spørgsmålet er, om sod og partikler fra skorstenen kan skade parabolen. Hulningen på parabolen vil i givet fald vende mod skortenens åbning. (Spørgsmålet er ikke, om parabolen skal sidde på selve skostenen eller på en særlig stang).

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-05 21:52

Den vil ruste meget hurtigt, ellers intet i vejen
med placeringen.

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-05 22:12

Den vil KUN ruste hvis den er lavet af jern. Det er der ikke ret mange moderne paraboler der er. Så NEJ, det har ingen betydning at du placerer den tæt på en skorsten. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-05 23:23

Du skriver, at hulningen i parapolen vil vende mod skorstenen.

det lyder ikke særlig optimalt, medmindre parabolen bliver monteret højere end skorstenen, for ellers tror jeg på, at du får problemer med signalet, idet der skal være helt frit et godt stykke foran en parabol.

Og sådan noget røg er jo temmelig varmt, en anden ting der heller ikke er alt for godt.

Jeg tror til gengæld ikke på, at sod og partikler vil gøre noget, ikke på selve parabolskålen, og lnb'en er der som regel en beskyttelseshætte på, dog af plastic (tænker her på varmen).

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 21-08-05 07:04

Tak for svaret arne.jakobsen. og jer andre. Naturligvis må selve skorstenen ikke hindre signalet i at nå parabolen. Tak for klare svar!