/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
jern(II)sulfat, heptahydrid
Fra : janni_s
Vist : 762 gange
50 point
Dato : 20-08-05 21:02

hvis jeg skal løse følgende opg:
hvilken masse af jern(II)sulfat, heptahydrid skal bruges til at lave en 50mL 0,125 M opløsning.
jeg kan godt finde ud af det på normale stoffer men kom helt i tvivl her da formlen på jern(II)sulfat, heptahydrid er:
FeSO4 * 7 H2O
er det så som man normalt gør det eller er det noget der ændre det når der står 7*H2O
den molare masse på jern(II)sulfat, heptahydrid er 278,05 g/mol

har desværre ikke flere point end at stille det som nemt spørgsmål, selvom jeg ik synes det er specielt nemt det her:S

Accepteret svar
Fra : kaos_kristian

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-05 23:05

Krystalvandet ændrer ikke på hvor mange gram du skal afveje - idet molvægten jo er udtrykket for g/mol af det stof som du afvejer.
0,05L * 0,125 M * 278,05 g/mol = 1,7378125 g

MVH
Kaos

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 20-08-05 23:16

Og forresten - jeg tror ikke at du skal gå så meget op i hvor mange point du udbyder for et spørgsmål. Folk svarer hvis de er i stand til det

Kaos

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 20-08-05 23:28

Tak for svaret kaos_kristian.
det var også mit resultat, men lige så snart jeg ser noget nyt så tvivler jeg lige lidt på mit eget facit. men tak for hjælpen:)

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 20-08-05 23:32

Det er helt ok - krystalvand kan være noget lumsk noget...
Kaos