/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Portåbneren i stykker?
Fra : BAGM
Vist : 572 gange
20 point
Dato : 15-10-02 18:55

Hej
Jge er den glade ejer af en portåbner, der formentlig hedder TUV Sudvest. Den har ikke virket siden en strømafbrydelse, som var frårsaget af en el-radiator. Fjernbetjeningen tror jeg ikke fjeler noget. Batteriet med sikkerhed ikke. Wiren der trækker kæden er ikke slap, så den er vist heller ikke sprunget.

Er der nogen, der har en ide. Boxen i loftet er helt død. Motoren summer ikke eller noget lignende. Hvad gør jeg? Kan det betale sig at tilkalde service, eller bør jeg købe et helt nyt hejseværk? Hvad koster service i forhold til en helt ny model?

Håber på svar
Brian

Accepteret svar
Fra : ks9000

Modtaget 30 point
Dato : 15-10-02 19:43

- Du har selvfølgelig tjekket om sikring/relæ er ok?!
- Har du ikke mulighed for at 'tvangsstyre' boksen - altså uden brug af fjernbetjeningen? Prøv det og se hvad der sker.
- Tror du ikke, at der er en 'finsikring' et sted i boksen, som er sprunget?
- Er der ikke en overbelastningssikring, der er koblet ud?

- i hvert fald kan jeg ikke se nogen direkte sammenhæng med el-radiatoren.

Ja, sådan kunne man blive ved, og da du tilsyneladende ikke er 'verdensmester' i porte, vil jeg anbefale dig at kontakte en elektriker eller lign. (som du kan få til at se på porten for et par øl eller 3). Når det hele er helt dødt, så er det helt sikkert en banal ting.

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 15-10-02 19:44

Jeg formoder at du har en elektronisk styring af din port. Jeg ville åbne til styreboxen, der sidder sikkert en rød diode, der lyser og fortæller at systemet er stoppet. Den skal resettes. Du skal også kigge efter et motorværn, der kan være koblet ud p.gr.a. en overbelastning/spændingsudfald.

Godkendelse af svar
Fra : BAGM

Dato : 15-10-02 22:49

Overodentligt mange tak for svar og kommentar.

Jeg påvirkede en lille knap på brædtet med alle de cylinderformede, og straks gav skidtet sig til at køre. Så var det blot at montere porten til hejset igen.

Det er mit første forsøg med kandu.dk, og jeg garanterer, at det ikke bliver det sidste.

Mvh
Brian