/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sprogtanker
Fra : creamygirl
Vist : 286 gange
34 point
Dato : 20-08-05 20:12

Så sidder jeg endnu en gang og blever forvirret over det danske sprog!..

Siger man til sønnike: " Gå ind på dit værelse", eller "gå ind i dit værelse"

Det er da forvirrende og træls ikke at have styr på dette*L*

Jeg siger eksempelvis ikke, at min seng står inde PÅ soveværelset, men omvendt siger jeg, at min søn er inde PÅ sit værelse..

Og hvad med badeværelset?! siger man inde på badeværelset, eller ude på badeværelset?!

Kort sagt, findes der en logisk forklaring?!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 20:53

"Ude på badeværelset" stammer fra, da man havde das i gården, på bagtrappen eller ude bagved huset.

Man siger "Gå ind på dit værelse", hvorfor, ved jeg ikke...

Jeg vil tro, at det har noget at gøre med, at hvis man er inde "I" sit værelse, så er man en del af værelset.

Men så er den jo gal, når man er PÅ badeværelset, hmmmm

DR P4 har nogle indslag om det danske sprog - Sproghjørnet - Prøv at kikke på www.dr.dk og send en mail eller ring på det nummer, de har til det.

Hanne

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 44 point
Dato : 20-08-05 20:56

Sprogets udvikling har nok ingen logisk forklaring.
Udviklingen sker ofte i strid med al logik men helt
i tråd med følelser og sans for nyancer i udtryk.
Det med i og på er i nogle tilfælde lige modsat
i det svenske sprog. Der siger man - Jag går
på banken, mens vi går i banken.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:00

Jamen, de er jo også svenskere

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-08-05 21:02

Og på engelsk: "He is in the toilet" ..

lyder jo som om, at han flyder rundt nede i toilettet..

Nå men, jeg må bare lære at leve med disse nuancerede udtryk så..ærgeligt, det irriterer mig virkelig grænseløst

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 20-08-05 21:03

Ja, hvad siger man? Nu er mit hus i to etager, så alt efter på hvilken etage jeg befinder mig.

På 1. sal går jeg ned i gangen, stuen og køkkenet, men ned på badeværelset og værelset.

I stueplan går jeg ud på badeværelset, ind på værelset, ud i køkkenet, ind i stuen, ud i gangen, op i soveværelset.

Tror ikke der findes en logisk forklaring.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 20-08-05 21:06

*GG* Grethes, godt jeg ikke bor i dit hus ..sikke da en redelighed!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:09

Ja, man skulle tro, du boede i en elevator - den går også op og ned

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-05 21:12

Sidder man i en lænestol eller på den?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-08-05 21:15

ind på værelset - iseng og bliv der

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:17

Det emne har været oppe her tidligere. Pas på, Arne var meget ivrig i den tråd, så...

Man sidder I en lænestol - hvis man sidder PÅ lænestolen, er det på armlænet eller ryggen.

Man bliver omsluttet af stolen.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 20-08-05 21:19

........... og jeg går ud i stalden og fyrrummet, men over i laden og op i drivhuset. Det lyder fulstændig åndsvagt. Godt jeg ikke også har en kælder.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:21

Nå nå, miritdk - jeg tror, du er meget streng

I seng = under dynen - På seng = ovenpå dynen.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-08-05 21:22

Man sidder I en lænestol. På sædet. Hvis du sidder PÅ lænestolen har du placeret dig på fex armlæn eller ryglæn...
Den danske sprog er en svær en!!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-05 21:24

Og en sofa, omvendt eller?

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 20-08-05 21:24

Ind til byen, ud på landet, op til Skagen ned til grænsen, over til København ............

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:24

grethes - stalden og fyrrummet ligger åbenbart i forbindelse med huset.

Laden ligger på den anden side af gårdspladsen og drivhuset længere væk.

Mon ikke, det er grunden?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-05 21:26

Det meste for ikke at sige alt i sproget bygger på
underforståelser. Og netop underforståelserne
er forskellige fra kultor til kultur.
Ikke underligt at vi ikke forstår hinandens vittigheder.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:27

Sofaen på samme måde som lænestolen.

grethes - nu kører du den vist lidt langt uj, æ ou?

En spisebordsstol sidder man på, da den ikke er så dyb som en lænestol.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:28

Du har et, Teil.

Det danske sprog er en godt én...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 21:28

Du har ret, Teil.

Det danske sprog er en godt én...

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 20-08-05 21:29

Laden ligger lige så meget i forbindelse med huset, det hele er byggest sammen. Drivhuset! Ja det er længere væk. Forresten så hedder det nu over i drivhuset, da naboen har fået det.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 20-08-05 21:37

I biblen kan man komme: "Ind i himlen"

Her på jorden kan man kun komme : "op i himlen"

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-05 21:48

Er man pæn i håret eller på håret?

Kommentar
Fra : calista

Dato : 20-08-05 21:51

Hedder det hovedbund eller hårbund?

Kommentar
Fra : trol413

Dato : 20-08-05 22:02

I gamle dage lå man på landet, når vi holdt ferie, hvormeget kan vi tillade at fylde.

trol413

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 20-08-05 22:20

Har jeg lige været ude på badeværrelset, som er inde i huset. Her gik jeg ind under bruseren. Nu går jeg snart op i min seng, som står oppe i soveværrelset ................ Det danske sprog !!!!!!!!!! Forståeligt det er svært at lære.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 20-08-05 22:43

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 20-08-05 22:53

Jeg går på byen for at gå på værtshus nu,snakkes senere da,ha

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-08-05 23:43

Når jeg skal besøge min søster, så tager jeg ind til hende. Når hun skal besøge mig, så tager hun ud til mig.

Vi har diskuteret det meget, men ikke fundet en løsning

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-05 23:55

ans. Det burde være fordi hun bor nærmere bytorvet/centrum end du gør.

Oppe/Nede har vel noget med højdeforskel at gøre, der så er blevet til en form for vanetale. I Vejle er der f.eks. ingen der siger OPPE i byen, den ligger jo i bunden af en dal og er helt klart NEDE. De der bor et stykke fra Vejle kan sige INDE i Vejle men KUN som kontrast til at de jo bor UDE på landet eller I oplandet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-05 00:03

Hvis jeg var forvirret da jeg stillede dette spørgsmål, så er denne forvirring da ikke blevet mindre..

Desuden tror jeg, at Nordmændene taler og skriver som de gør - kun for at drille os..

Arne, du er blacklistet fra min side. Du er ikke ønsket - og kan ligeså godt spare dig at kommentere i min tråd.

Nul point til dig! ...nul at måle dig selv med..

Bye Bye - Adios - Aufwiedersehen..

Find et andet sted at mænge dig!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-05 00:19

arne.jakobsen

Ja, det har noget med det at gøre. Det har jeg også sagt til min søster. Men vi fandt nu en løsning. Nu siger vi, at vi tager "hjem" til hinanden.

Citat
Vi har diskuteret det meget, men ikke fundet en løsning

Det var så ikke heelt rigtigt.

Min søster bor i København. Min søn bor på Amager.

Når jeg skal besøge min søster så tager jeg ind til hende. Når jeg skal besøge min søn, så tager jeg ud til ham.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-08-05 04:59

AJ - jeg synes du skulle smutte over i denne tråd http://www.kandu.dk/dk/spg/72711 og forsvare din lede adfærd, i stedet for at møve dig ind andre steder lade som ingenting?? Men det har du vel ikke nosser nok til, dit sølle skvat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-08-05 05:05

Hej Creamygirl.

Bare lige en kort... Jeg vil gå op i min seng (den er jo over gulvhøjde) og under min dyne, så jeg kan komme ind i en drøm. Jeg regner dog ikke med at sove ind, selv om jeg skal sove ud...... LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-08-05 08:12

Creamygirl

Troede da forresten ikke, at du havde problemer med alt det der ind og ud / op og ned LOOOL

Godkendelse af svar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-05 13:07

Jeg har problemer med det hele Klumme..

Op/ned - ud/ind - i/på ..You name it!..

Kan dog se, at jeg ikke er den eneste,
men måske er jeg den eneste der irriteres over det

Op i rø... med det! jeg finder ud af det - og tilslutter mig Teils kommentar, at der sikkert ikke findes en logisk forklaring på sprogets udvikling..

Man behøver jo heller ikke være præcis, når ikke man ønsker et andet menneskes nærvær. Skrub af er så rigeligt, til at de fleste forstår meningen *LOL*

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-08-05 15:02

Du skal ikke ha' problemer, så længe jeg har vand på øjnene..... Giv mig et praj, så finder vi ind af det....altså sån' generelt *GG*

Din sidste linje..... ja normalt, med een kendt undtagelse

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-05 15:05

Finder ind af det?! ...Ja, hvorfor ikke

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-05 17:29

Her troede jeg, at jeg var den eneste der irriteres og undres over sprogets finurligheder - og så er dette spørgsmål sq allerede købt de maksimale fem gange..

Tankevækkende..

Teil burde jo egentlige have haft flere point, idet det ser ud til at svaret har interesse.. Det bliver en anden gang Teil *SS*