/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
WORD eller OPENOFFICE
Fra : janni_s
Vist : 1578 gange
50 point
Dato : 20-08-05 18:34

jeg sidder og er ved at skrive en kemiopgave ind på computeren
men er der nogle derved hvordan man sætte en brøkstreg ind i et dokument.? enten i Word eller i open office/star office??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-05 18:41

Det kræver jo nok at du vælger en speciel Font der er beregnet til at kunne håndtere formler.
Du kan selvf. bare skrive f.eks.: (x+23)/25 er det 0,25 skriver du 1/4.
Det ER en brøkstreg, men nok ikke lige det du tænkte på. Kender ikke selv den specielle font, men den findes med garanti. Held og lykke Arne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-05 18:50

I word, øverst på siden vælger du - indsæt og derefter symbol.
Der ser du alle tegn udover de almindelige. De kan være forskellige
fra skrifttype til skrifttype.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-08-05 18:58

Ja Teil, men jeg tror ikke at en brøkstreg er imellem. Den kendetegnes jo ved at bogstaver og tal OVER og UNDER stregen OGSÅ skal bringes ned i størrelse for at kunne være på en linie. Altså mener jeg stadig at der er behov for en speciel font, beregnet til formler. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 20-08-05 19:00

du skal bruge det integrerede lille program i word, der hedder "Equation editor". Det er beregnet til avancerede udregninger, og formler. Det ville blive alt for besværligt, hvis du skal skifte som en sindssyg mellem forskellige fonte.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-08-05 19:00

Jeg har set brøktal men husker ikke om det var faste tal
uden mulighed for at selv skrive brøk.

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-05 19:01

i Word (ms office) benytter man Microsoft Equation, som findes under Indsæt -> Objekt -> fanebladet Opret nyt -> Microsoft Equation 3.0, hvorefter programmet indlæses og så ligger det til afbenyttelse.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 20-08-05 19:02

nemlig!

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 20-08-05 20:48

Tak for svaret hcma.
så kan jeg komme videre med kemien:)

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 20-08-05 20:50

lige et sidste spørgsmål. når jeg har sat formlen ind vil den kun skrive kursiv i det jeg sætter på f.eks brøkstregen. og jeg kan ikke finde ud af at lave det normalt for der hvor man gør det med normal tekst virker det ikke på formlerne.