/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Akkord kendere
Fra : Aiwan
Vist : 593 gange
25 point
Dato : 20-08-05 16:43

Hej.
Da jeg er stoppet til klaver, har jeg brug for lidt hjælp til et par akkorder . Hvordan tager man disse akkorder på klaver:

G7sus4

D7sus2

Cmaj7

MVH Ida

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-08-05 19:57

Jeg ved ikke helt hvad du mener med "hvordan tager man disse akkorder på klaver", men jeg kan da fortælle dig hvilke toner der er i

Grundformer:
G7sus4: G C D F
D7sus2 - sus2 findes efter min bedste overbevisning ikke, da 2'eren almindeligvis kaldes 9'eren. Så den bør vel hedde D7sus9: D G A C E
Cmaj7: C E G H.

Kommentar
Fra : Kazistuta

Dato : 20-08-05 19:58

På denne side kan du selv indtaste, hvilken akkor på klaveret, du gerne vil se:
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/

Dejlig let!

Kommentar
Fra : marcmus17

Dato : 20-08-05 19:59

Hvis det er tonerne der indgår i de enkelte akkorder du søger kommer de her...

G7sus4; G,C,D,F
D7sus2; D,E,A,C
Cmaj7; C,E,G,B

Mvh: Musen :)

Kommentar
Fra : marcmus17

Dato : 20-08-05 20:05

Nå jah.. min fejl... På klaveret kalder vi jo almindeligvis B´et for H...
Det glemmer vi guitarister ofte.. :?

Ryejensen> en sus2 findes da... I stedet for at pålægge en semitone på akkordens bas-note fratrækker du du 1 tone...

Ex. D; D,F#,A
Dsus4; D,G,A
Dsus2; D,E,A

Mvh. Musen :)

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-08-05 20:16

Der er jeg ikke enig marcmus17. Så er en Dsus2 jo det samme som en Asus.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 20-08-05 22:06

Mange akkorder "kolliderer" tag f.eks. -dim akkorder...dem er der sq kun tre af....men 16-17 benævnelser.....Toneart samt grundtone (bassen) bestemmer navnet.

Jeg er tidligerer musiklærer.....men jeg må indrømme at jeg ALDRIG har brugt sus2

Prøvfor sjovat kigge i et hæfte med Antonio Carlos Jobin....Der er snart flere akkorder end becifring

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 20-08-05 22:07

....flere akkorder end noder....selvfølgelig

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 25 point
Dato : 20-08-05 22:24

Du bruger siden http://www.ocmusic.com/vpc.htm

Sætter prik i feltet "Formula" og i "Enter as scale"

Og så taster du f.eks. G7sus4 og trykker på Display knappen - så ser du det klart og tydeligt på tangenterne ovenfor

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Aiwan

Dato : 20-08-05 22:26

Tak for svaret berpox. (igen) ;)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-08-05 22:42

Velbekomme

Håber du finder melodien om man så må sige

mvh berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-08-05 22:45

By the way - jeg ser jo lige, at du er stoppet med klaverundervisningen...så der er lige lidt bonus til dit spørgsmål

Jeg holdt klaver-pause i 20 år, og genoptog så spilleriet for nyligt, denne gang uden undervisning.

Her har denne side været mig til stor hjælp: http://www.emu.dk/gym/fag/mu/faget/teori/akkorder/

mvh berpox

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-08-05 23:13

Cmaj7 = C E G H

D7sus2 = D A C E

G7sus4 = G C D F

Hilsen myg

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-08-05 23:15

Sorry - har haft spørgsmålet til at stå åbent hele aftenen og derfor ikke set alle svarene.