/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hundesyge? (temmelig Akkut!)
Fra : TheOsirisDK
Vist : 2946 gange
50 point
Dato : 19-08-05 19:45

Et simpelt håb om respons indefor de næste timer...
Jeg har en hund der for få timer siden pludselig havde problemer med at rejse sig. Hun er Utrolig nedstemt og halter på det ene bagben. (samt rysten på forebenene en gang i mellem)
Vi kontaktede dyrlægen og fik at vide at hun har højst sandsyneligt forstrykket en muskel...
Lige pludselig rejste hun sig og halte ud i haven, og satte sig og gjorde sit stof (hun har altid været stueren)

Min bekymring ligger i at det hun gjorde var ganske tyndt. Hun havde før ved middagstid og haft mave problemer og gjordt tyndt. Hvilket kunne tyde på diarre.
Min mom var i første omgang bekymret for at hun havde forskubbet en hofte, (dyrlægen var dog uening) men efter diarren frygter vi lidt "Hundesyge".
Men det her er de første symptomer vi har set, og hun er godt 3 år. Ifølge denne side taler meget heldigvis imod det; http://www.hunde-info.dk/hundesyg.shtml

Men hos min hund, BS, virker det mere som om hun har ondt i benet, ikke så meget "nervelidelser".
Hvis vi stræker benet på hende piver hun, ellers har hun bare svært ved at lægge noget som helst vægt på benet.

Kandu sige mig, ud fra det her, hvad der KAN være galt?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-08-05 19:59

Jamen det lyder da som om dyrlægen har ret? Kan hun ikke have været for vild?

Det er jo ikke sikkert, at den tynde mavse har noget som helst med hendes halten at gøre.

Giv hende paraghurtpiller hvis du har det. Jeg plejer at give Silke (golden retriever 28 kg) 3x2 piller i døgnet. Det virker hurtigt.

Er hun meget plaget af skovflåter? Jeg tænker på borreliose eller ehrliciose, som i sjældne tilfælde KAN ramme hunde..

Kommentar
Fra : jefic

Dato : 19-08-05 20:06

Hun kan vel ikke have slået sig på en eller anden måde?

Jeg er ikke ekspert i hundesygdomme, men efter hvad jeg kan se ud fra dit link, så tror jeg, som du også selv antyder at det er til at udelukke

Det der med at hun har tynd mave, tror jeg ikke du skal spekulere så meget på. Vores hund har også tynd mave ind imellem. Det kan jo være noget hun har spist der gør det.

Mvh Jefic.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 19-08-05 20:07

Nej. Men du skal sørge for at din hund ikke bliver kold og så skal du tage dens temperatur og hold øje med at den indtager væske og nu er vi jo igen igen ramlet ind i weekend- Det er uheldigt at når hunde bliver syge så er det pudsigt at det altid er op til en weekend.

Har din hund spist? har den drukket vand? den tynde afføring kan være mange ting, men du har ret i at en mistanke på hundesyge kan man hurtigt få og du skal heller ikke tro ret meget andet, men hvis du har været for hård i foder emner i de sidste 48 timer kan den få dårlig mave af det, prøv om du kan få tørst franskbrød i den, det optager noget af den væske som kommer ud bag i når den har afføring. Har du ikke tørt brød kan du riste det eller tørre det i ovnen.

Søg dyrlæge i morgen selv om det er weekend takst, du kan ikke vente til mandag hvis din mistanke er korrekt. Jeg håber for dig, at det kun er foder ubehag. Men hundens ben skal undersøges. se natten over om den får det bedre gør den det ikke må du tage afsted med den.

Hilsen Bevi54

Kommentar
Fra : babee

Dato : 19-08-05 20:20

min tanke var også en flåt for de kan give halten hvis de lige sidder rigtigt min udlejere har en gravhund og den begyndte pludselig at halte og kunne ikke komme op af vores trapper men så fandt de en lille skovflåt og så kunne den det hele igen . og kig godt efter de kan være små meget små

håber for dig at din hund får det bedre

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 19-08-05 20:22

så vidt jeg ved har hun ikke spist noget ureglmæssigt de sidste par dage.
Dog er det havlandet år siden hun er blevet vaccineret, og burde have været det i Januar...
Hun har fri adgang til haven så, så det KAN være noget hun har spist ....
Skovflåter/tæger er hun ganske rigtig ofter plaget af...
Men ifølge min mom (er lidt paranoid fygter jeg ) virker det som om hun nu også har lidt ondt i forbenene..! (nervelidelse?)
Vi har ikke prøvet at få hende op og stå og er ikke sikker, men ifølge en anden dyrlæge kunne diarre faktisk give MUSKELSTIVHED... hvilket kunne give en fornyftig (og opmuntrene) forklaring på den brædende infektion...

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 19-08-05 20:24

angående flåter, hun har en BRUN ting ved øjet rigtig nok. Jeg ved ikke om det er en flåt eller tæge eller hvad det er... Mine forældre plager at lade den falde af af sig selv, hvilket ofte sker ret hurtigt...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-08-05 21:02

En LILLE rødbrun ting? Det kan være en flåt. Og de får ikke altid så meget næring når de sidder tæt på øjet, så den KAN sidde der længe. Flåter skal helst ikke falde af af sig selv. Det er vigtigt at fjerne dem så snart man finder dem.
Det er en RIGTIG dårlig ide at lade dem sidde og falde af af sig selv!
Har du ikke en flåttang? Helst en af de grønne af plastic.. --Den fra apoteket er ikke ret god, og slet ikke når flåten sidder lige ved øjet.

Har du ikke et forstørrelsesglas eller et par læsebriller? Så du kan være sikker på, om det er en flåt eller måske bare en lille vorte?

Men hvis det ER en flåtbåren sygdom, der giver symptomer, så er sygdommen allerede i hende, og så hjælper det ikke at fjerne flåten. Der skal antibiotika til.

Det skulle være nok at vaccinere sin hund mod hundesyge hvert andet år..

Men sandsynligvis har dyrlægen ret. Og så er det den dårlige mave, du skal behandle. Ingen mad, men Paraghurtpiller 3 gange i døgnet. Hvor stor er din hund?

Paraghurtpiller kan du få på apoteket. Der er sikkert et apotek i nærheden, der har aftenåbent..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-08-05 21:45

Birgitta>plejer smitten fra flåter ikke først at vise sig lidt senere?

Jeg synes også du straks skal tage hendes temperatur den skal være 38,5.

En ting er, at hun halter på et ben, men at forbenene også ryster synes jeg bør give anledning til nærmere undersøgelse. Kun hvis hun er lidt pivet anlagt vil hun gøre det. Kan hun have været ude for en grim oplevelse, som stresser, gør ondt og skræmmer hende?

Det vil nok være godt at tage til dyrlægen i morgen, hvis ikke det har ændret sig.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 19-08-05 21:47

Højst sandsynelig ikke, jeg bor på bøhlandet (Møn nærmere betegnet, imellem Lolland og Sjælland) så jeg må nok vente til imorgen.
Det ser ikke ud som om hun har det så slemt i forbenen endnu, og det er stadig kun det ene bagben.
Jeg ved ikke hvad man måler hunde i, men hun er en krydsning mellem en golden retriever og en "cocker spaniel" (<spelling?)
Så hun er cirka 50 cm høj. Og vejer vel omkring de 19 kilo.
Men hvad er Paragurtpiller egentlig?

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 19-08-05 21:50

(qfha nåede at skrive inde jeg postede)

Vi fik hende da hun var cirka 2 år, så der kan havde været grimme oplevelser inde da, men vi har ikke før oplevet noget.
Hun har det med at jagte ALT hvad der er mindre end hende selv (større og det har ingen interresse sjovt nok)
og hun er ikke i helt så god form som hun burde (på trods af at jeg plejer at løbe med hende)
så jeg ved ikke om hun måske har "overbelastet" noget i en lidt for vild jagt mens vi ikke har lagt mærke til det.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 20-08-05 09:20

Nu er det så blevet morgen.
Hun har stadig diarré, halter en smule og er stadig meget besværeget med at rejse sig. Det lader dog til at hun har det bedre i sit ben da hun er noget mere adræt nu, end hun var igår. Min urolig ligger dog i at når dyrlægen siger "vent og se til imorgen" mener han så "vendt og se om hun er rask imorgen", eller "om hun har det bedre imorgen"? Hvis hun havde forstrukket en muskel, ville hun så ikkke have det fint nu? Hvis det er en eller anden form for muskel stivhed, hvor længe plejer sådan noget så at vare?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-08-05 10:38

Vend problemet om - hvis du havde det skidt, hvad ville du så ønske - at få det bedre hurtigst muligt, eller vente og se tiden an?

Hunden kan ikke selv vælge - så det er op til dig som ansvarlig at vælge, om dyrlægen skal se på det i dag eller mandag. (Der er jo en prisforskel!)

Personligt har jeg aldrig ladet regningens størrelse bestemme.

Et lille forsigtigt P.s.:
I en god mening har din mor sin mening - men måske er det en idé at lytte efter, hvad du selv synes.
Hvis din mors råd viser sig at give bagslag (for hunden), kan du risikere, der bliver en dårlig stemning mellem jer.
Hvis du vælger ud fra, hvad DU selv mener og synes, slipper du for at lade andre hænge på ansvaret for beslutningen.

Jeg ønsker det bedste for dig og din vovse.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 20-08-05 11:33

Det din dyrlæge siger med at vente og se til i morgen vil sige, at du kan se en ændring til det bedre eller det er blevet værre. I dit tilfælde siger du jo at det er blevet bedre. En diarre forsvinder ikke sådan bare natten over, hvis den har spist noket den ikke kunne tåle, kan du prøve at kun give din hund vand det næste døgn, derefter starte med at give den kogte ris med A38 (det gør det samme som paraghurtpiller) på, så vil du højest sansynelig få maven i orden igen.
Angående benene så kan et slag godt give gener længe uden der er brud eller noget andet.
Så du kan roligt vendte til mandag med at opsøge dyrlægen hvis det ikke bliver værre igen.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-05 14:56

Hej igen. Dejligt at høre, at det går bedre med din hund. Slå dig tilfreds med det. Hvis det havde været hundesyge eller borreliose, så havde hun haft det værre i dag.
Så det er nok kun en dårlig mavse, som har været så slem, at det også har givet noget muskelstivhed. Eller hun har forstrukket noget samtidig med, at hun har dårlig mave.
Personligt ville jeg nok kun søge dyrlæge i dag hvis min hund var blevet dårligere, eller hvis der slet ingen bedring var.

qfha: Jo, smitten viser sig først senere, men hunden har været udsat for gentagne flåter som åbenbart har fået lov til at sidde, til de slipper af sig selv. Det KAN gå gruelig galt på et tidspunkt.

Paraghurt-piller er nogle små tabletter, der har et meget højt indhold af yoghurt-lignende bakteriesporer. Når de kommer ned i maven, så udvikler de sig til gavnlige bakterier som gør, at maven kommer i orden igen. Det er ikke specielt til hunde, det er menneske-piller, men min dyrlæge siger, at det er helt ok at bruge dem til hunde også. Jeg har ALTID sådan et lille rør med paraghurt liggende i medicinskabet. Jeg bruger dem selv også.
Det er lige så godt at lade hunden spise yoghurt, men det kan være svært at få hende til det, hvis hun ikke bryder sig om smagen eller hvis hun ikke er sulten. En pille kan man lægge allerbagerst på tungen. Og så holder man munden lukket til hunden har sunket et par gange.

Hvis man holder hunden i ro vil en forstrækning forsvinde i løbet af 1-7 dage.
Hvis det er muskelstivhed p.g.a. mavepinen, så forsvinder det samtidig med at maven kommer i orden.

Kommentar
Fra : babee

Dato : 20-08-05 18:19

citat fra brigitta:"Hvis man holder hunden i ro vil en forstrækning forsvinde i løbet af 1-7 dage."

den holder altså ikke altid for min huns har forstrukket det ene forben og det tog godt et halv år med medicin, så det kan man ikke altid regne med. det kommer jo an på hvor meget den er forstrukken og det er fledbåndende der er forstrukket eller om dele er den af revet over som i mit tilfælde men det kan dyrlægen ikke se eller mærke . kun med en kiggert undersøgelse.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-05 18:37

Nåja, babee, og hvis benet er brækket, så går der sikkert endnu længere tid...
Din hund blev ikke rask indenfor en uges tid FORDI der var noget andet galt end en simpel forstrækning. Derfor skal man ikke se tiden an mere end en uge, hvis hunden bliver ved med at halte. For der KAN jo være noget galt, som kræver mere behandling. Der KAN jo netop være tale om bristede ledbånd. Men så er det jo ikke mere "bare en forstrækning"..

....men, det ville være rart og høre, hvordan det går med din hund, TheOsirisDK?

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-08-05 16:16

Sejt nok, har fået det bedre tak. Jeg købte de der Paraghurt piller og det lader til at virke. Vil huske det med de ris/a38 dog...
anyway tak alle! været en stor hjælp...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-05 17:55

Hejsa, og tak for tilbagemeldingen og accepten af mit svar. Det var rart at høre, at det går bedre. Så havde dyrlægen altså ret. Sådan er det da heldigvis for det meste.

Paraghurt-pillerne er rigtig gode at have i huset, hvis nogen (både 2-benede og 4-benede) skulle få maveproblemer.
Fortsat rigtig god bedring med pigen..