/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
ventilationsrør og bjælkespær
Fra : sybil3
Vist : 1516 gange
200 point
Dato : 19-08-05 13:19

Min kæreste har igen fået det ultimative våben i vores diskussionen omkring vores husbyggeri.

Vores nuværende planer er at lave taget som et tag med bjælkespær, dvs. helt uden loftsrum.

Vores sælger siger så (og det lyder jo meget logisk) at man ikke kan lave et ventilationsanlæg når der er bjælkespær. Der er jo ikke plads til rør...

Er der nogen der har andre argumenter/viden...

Løsningen vil nok blive enten at droppe ventilation eller bjælkespær...

ØV

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-05 13:23

Så laver man den nødvendige plads.
En håndværker løser problemet lettere end sælger.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-05 13:28

Sidst jeg så et et calorifere-/luftvarmeanlæg, var kanalerne lagt i gulvet før huset blev stillet ovenpå. Men det er så længe siden, at det nærmest er lyv. Men nymodens anlæg ligger højere oppe i bygningerne af én eller anden grund.
Det der med "bjælkespær" fatter jeg ikke. Er det noget med synlige limtræsbjælker i opholdsrummene? De kan jo også laves som falske, hvor det virkelige loft er ovenover.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 19-08-05 13:29

Hvis der ikke er plads til kanaler i tagrummet, kan et muligt alternativ være at man laver nedsænket loft i evt. gange eller laver "kasser" ved væggene hvor i man kan have kanalerne.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 210 point
Dato : 19-08-05 13:30

Du skriver på hvac(snabela)sol.dk og så kigge vi på sagerne

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-05 13:32

Helt rigtig Rina. En anden mulighed, kan være spær hvori der må bores huller. Så i tidernes morgen, nogle sære nogen, der bestod af tømmer øverst - masonite plade i midten og tømmer nederst. Limtræ kan også klare et rundt hul i midten. Men du skal lige have styr på det statiske.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-05 13:34

Eller simpelthen synlig montage!

Kanalleverandørerne har både armaturer til synlig montage og VPS påstik til montage af ventiler direkte i hovedkanal. Det kræver lidt større kanaler, men det kan godt blive flot.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-05 13:35

Gulvmonterede kanaler kan laves, men er umiddelbart halvdyrt.

Kommentar
Fra : Rina2

Dato : 19-08-05 14:06

3773 - Synlige kanaler i en privat bolig er ikke særlig praktisk og heller ikke særligt kønt.
Kanlerne kan selvfølgelig godt ligge i gulvet, men kan det godt forenes med gulvvarme ?

Sybil - Er det nybyggeri eller renovering vi taler om ?
Man kunne også hvis indretningen tillader det lavet et lille "teknikrum" hvorfra man fordeler kanalerne til de nærliggende rum.

En god ide ville være at kontakte et ventilationsfirma og få deres bud på en løsning eller lade 3773 se på tegningerne, han plejer at vide et eller andet om ventilation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-05 14:17

Nix Rina - altså til det med gulvvarmen. Det ville blive noget skrammel.

..og hvorfor ikke synligt? Hvis der er lofthøjde nok? Rina's ide med det nedhængte -> Hvis man har en "teknik-kerne" kunne anvendes bagkantindblæsninger (Lindab's BAK) Den er ikke så grim, men lidt småkostbar. Men man skal passe på ikke komprimere for vildt, idet lydoverhør helst skulle undgås. Ligeledes skal der være et vist minimum af plads!

Hvis du snakker med VE-firma og de nævner "Rundrørsriste", så sig straks farvel og tak, og find straks et andet firma.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-08-05 16:14

det er meget fint med at lave synlige spær, men læs lige lidt i bygningsreglementet.
det er lovkrav med en vis mængde isolering, så vidt jeg ved er det omkring 300 mm, så det bliver du så nødt til at bygge oven på de synlige spær, og det giver en ret tyk tagkonstruktion.
til gengæld kan du så gemme rørene i isoleringen

Godkendelse af svar
Fra : sybil3

Dato : 19-08-05 16:23

Det er nybyggeri vi snakker om, status er at vi stadig snakker med to firmaer, og har defor ikke modtaget endelige konstruktionstegninger.

Dette var et spørgsmål for at diskutere om vi kunne holde ventilationen på budgettet eller....

Når jeg skriver bjælkespær, så mener jeg en konstruktion hvor der midt i huset, er en fandes stor bjælke, hvorpå spærene så hviler, det gør at jeg kan få en invendig tagkonstruktion hvor loftet hæller med samme vinkel som taget uden for. I praksis betyder det at jeg kan vælge vinduer i gavlen som går helt op, uden at det ser alt for tåbeligt ud(http://ppp.dk/client/skovbo/frame_pix.asp?key=174900&pix=37), og samtidig giver det et flot rum inde i huset...

Tak for svaret 3773, jeg vil sende dig en mail når, det bliver lidt mere konkret...

Michael

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-09-05 13:57

Hvis vi taler rigtig rigtig meget isolering findes der fra ABB-Fläkt vinkelmontageramme. Så kan du rimelig uproblematik køre langs spærene og stadig lave en fornuftig tilslutning til anemostaterne. Det er der plads til i isoleringen.

Igen, hvis vi holder os til det gamle fläkt katalog, har man CTVB ventilen, som til boligventilation nok er det mest geniale og funktionelle ventil nogensinde. Udseendet kan man så diskutere. CTVB ventilen kan bære ret store undertemperaturer, hvilket gør at varmeflade kan undværes på VE anlægget. Man kan nøjes med genvindingen!

Således resterer der kun problemet med de rør der skal på tværs af spærene.