/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
at bringe 2 katte sammen
Fra : buska
Vist : 790 gange
20 point
Dato : 19-08-05 10:46

hejsa
jeg har en hunkat på næsten 1 år. jeg synes hun skulle have en legekammerat til når jeg ikke er hjemme. jeg er jo fra hende 8-10 timer om dagen pga job/transport m.m.
Så nu har jeg fået endnu en hunkat som er knap 14 uger. Min gamle kat hvæser og det der er værre når hun ser den lille ny. jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg bedst får de 2 bragt sammen, så de kan få glæde af hinanden. jeg håber virkelig nogle har prøvet det samme og derfor har godt råd. på forhånd tak

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-05 10:52

Rolig, det går over igen. Lad dem selv klare strabadserne, det kan gå hårdt for sig, men tro mig, om ikke længe er de gode venner.
Men lad evt. den ene kat gå et et andet rum, så de kan vænne sig til hinandens lugt et par dage.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-08-05 11:31

Det er helt rigtigt, - for det går over. Kattene skal bare have lidt tid til at lære hinanden at kende. Giv den førstankomne kat mest opmærksomhed, så den ikke føler sig tilsidesat på grund af den nyankomne killing. For øvrigt er det en god idé at give kattene hver sint tissebakke, samt hver sin madskål, - da dette snart er det vigtigste i den første periode hvor de endnu er "fremmede" for hinanden. Den hjemmevante kat, vil nemlig føle "sit private domæne" truet på det kraftigste, hvis en anden kat prøver at benytte dens madskål og bakke.
Held og lykke og god fornøjelse med dine katte.
Mvh. Akle

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-08-05 12:43

Din gamle kat føler at den ikke er god nok mere og føler derved at den lille nye prøvr at tage dens plads. Sådan er det altid - også med hunde.
Det bør gå over igen, men sørg for at give begge katte opmærksomhed. men prøv at give den gamle mad først og så den lille, evt i hver sin side af køkkenet eller hvor de nu spiser.
Du må prøve at vise din gamle kat at du stadig holder af den og samtidig ikke overse den lille. Hvis det går virkelig hårdt for sig og du er nervøs for hva der sker når du ikke er hjemme, bør du lukke dem ind i hvert sit rum så længe du ikke er hjemme. Indtil det begynder at gå bedre.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 19-08-05 12:49

http://www.kandu.dk/dk/spg/68023

http://www.kandu.dk/dk/spg/70874

Her er link til en med ca samme problem.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 19-08-05 13:07

Ja, det er en skam man ikke kan spørge kattene, om de også synes det er en god ide med en ny legekammerat
Det er ikke altid de lige synes det, og i enkelte tilfælde er det umuligt at sammenføre to katte.
Men det er meget normalt, at en kat markerer sig over for en ny kat.
Det plejer dog at gå forholdsvis let når den nye er en killing.
Det kan somme tider lyde og se drabeligt ud, når den gamle hvæser, knurrer og klapper til den nye.
men oftest ligger der ikke mere i det, end at den nye bare lige får at vide hvem der var der først.

Bland dig i det så lidt som muligt, grib kun ind, hvis du kan se at den lille ligefrem lider overlast.
Og det gør den ikke, selv om den måske giver et lille piv og får nogen flyveture hen ad gulvet

Det er kun hvis den gamle er meget hidsig og ligefrem bider eller bruger kløerne, at der er grund til at være på vagt.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 19-08-05 14:30

ALLE der har prøvet at sætte katte sammen har prøvet det du gør nu. De skal lære hinanden og kende og der skal etableres et hieraki.! Den nye kommer jo ind på den gamles territorium.! Og det skal lige på plads.

Lad dem selv klare, du bør ikke fremskynde det ved at kæle mere med den nye end den gamle eller omvendt eller på anden farvorisere. Det skal nok komme.!! Men regn med det tager nogen tid.!!!

Kommentar
Fra : ub40nr1

Dato : 19-08-05 15:09

De skal nok vænne sig til hinanden, jeg har 3 katte, og de kom ind i hjemmet på hver sit tidspunkt, der er 2 hankatte og en hun kat, de skal lige finde ud af hvem der bestemmer, og det finder de hurtigt ud af.

Kommentar
Fra : buska

Dato : 20-08-05 18:22

1000 tak for alle jeres råd. jeg har nu sat dem sammen - og den gamle hvæser godt nok meget efter den lille. men indtil videre har de da ikke faret i totterne på hinanden. det er mest at den store går tæt på den lille og hvæser - og så løber den lille hen og gemmer sig. men jeg håber at om et par dage kan de bedre med hinanden.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 20-08-05 18:58

Det skal nok komme... Regn med 14 dage 3 uger, en lille månedstid, uden at du må hænge mig op på det... Held og lykke med det... Skrevet af en kandu'er der har sat kattene her sammen, så der nu er 7 ialt...

Godkendelse af svar
Fra : buska

Dato : 31-08-05 10:56

Tak for svaret dova.