/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
maling fortyndes til grunder?
Fra : lyhne1
Vist : 2800 gange
50 point
Dato : 19-08-05 06:48

Hejsa

Jeg har noget alkydmaling, dette skal jeg male mine vinduer med.. Efter sigende skal jeg fortynde 1:9 for at "lave malingen om" til grunder og 1:33 for mellemmaling, det skal fortyndes med mineralsk terpentin...

Spørgsmålet er, om det bare er så simpelt???
Jeg synes tit at man skal investere i flere forskellige slags maling til de tre typer(Grund-, mellem- og slutmaling)..

Lyhne1

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 50 point
Dato : 19-08-05 08:29

Det er rigti nok som der står. (jeg har dog aldri blandet mellem grunder) Blandings forholdet behøver heller ikke være så præsist,.
Dette gøres for ikke at lægge 10 kilo malling på træværket. Hvilket ikke vil give noget msærligt pænt resultat.
Husk forøvrigt at slipe imellem hvergang.

Skal vinduerne spartles for sømhuller osv, så vent med at gøre det til du har malet første gang, så er det nemlig meget nemmer at se hvor der skal spartles.
Hvis der er knaster i træet så husk at dup knaserne med Shel Lak inden du maler.
Og det med at slibe mellem hvergang, JA det er nødvendigt. men du behøver jo ikke TOtal slipe det, skal bare lige vætes en smule så det nye lag maling har noget at binde sig fast i.

En go ide når man maler vinduer er: Sørg for at komme helt ud til kanten, således at grundmalingen egenligt bliver den mest "dækkende". Så er det meget nemmer at male anden gang, da den bare lige skal havde et "hurtigt" lag.

Olie malling holder meget længer tid end akryl.
Og giver et noget pæner resultat.
Er dog lidt dyer i indkøb, samt lidt svære at male med.

Go "fornøjelse"

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 19-08-05 08:40

PS Hvis man kommer til at male ind på vinduet, så fjer det med det samme med en våd klud.
Hav altid en våd klud med når du maler.
Punkt 1: man for det aldri fjernet pænt med et baberblad efterfælgende.
Punkt 2: Det ødelægger fugerne.

Bruger du på noget tidspunkt maler tape, så skal dette fjernes mens malingen stadig er våd.
Ellers løber mallingen ind under det, eller tapen brænder fast og bliber ikke til at få af.
Tit vil man også komme til at rive maling med af, hvis man venter med at fjerne taben til det er tørt.
Husk, du har jo malet helt ud til kanten første gang du malede.
Så anden gang behøver du ikke være så grundig, og kan derfor sagtens styre penslen uden maler tabe er nødvendig.

Og JA, de der maler foretninger, de snakker for deres syge moster for at få dig til at købe i dyre domme.
Så ikke så underligt hvis du har skulle købe 3 forskellige slags maling tyber en gang.

Jeg har været med til at male meget fine huse, hvor grund væk malingen bestod af tapet klister, og meget lidt maling.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-08-05 09:08

Grunder er normalt billigere end slutmalingen og derfor kan det godt svare sig at købe grunder som jo også skal fortyndes for at få bedre indtrængning, men hvis det er en mindre opgave hvor man vil have en del maling til overs er det selvfølgelig billigere bare at fortyndeen maling der skal bruges.

Kommentar
Fra : bne

Dato : 19-08-05 09:24

Husk at bruge 'underlag' når du sliber - et tyndt stykke stål, eller bare et tyndt stykke pap, holdt for glasset - så du ikke ridser ruden.

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1

Dato : 29-10-05 23:14

Tak for svaret Trine08.