/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
liguster hæk
Fra : jeansgade
Vist : 11785 gange
500 point
Dato : 18-08-05 21:07

Er det på grund af manglene gødning min liguster hæk får gule/sorte blade og den bliver en smule vissen i toppen? Den blev sat her i 2005 ca 70 cm høj!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 21:15

ja

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-05 21:54

jeg tror ikke den visne top skyldes manglende gødning, og så jo, hvis de vokser alt for hurtigt, liguster skal helst ikke vokse mere end omkring 30 cm om året for at få en god solid plante, men derimod kan de gule/sorte blade skyldes jernmangel.

Umiddelbart lyder det dog som frostskader, både de visne toppe og de misfarvede blade.
er de sat så tidligt, at der har været risiko for de har fået frost?

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 21:57

ok, så prøver jeg igen, ja det kan være manglende gødning, men det kan også være jordforholdende, liguster skal stå i rimelig muldrig jord

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 18-08-05 22:04
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-05 22:16

har oplevet det - klippede det bare af - og så blev ligusteren fin igen :)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-08-05 22:30

Vissen top kan skyldes vandmangel eller manglende luft til rødderne. Hvis jorden lider af traktose, eller er vandmættet, kan det give problemer.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-08-05 23:04

Ofte betaler det sig ikke at sætte for høje hækkeplanter, de mindre klarer sig bedre og kommer hurtigere, prøv at skære den ned så rodnettet kan "føde" det der er over jorden.
Jeg har skåret en 2 m. høj ligusterhæk ned til 20 cm og flyttet rødderne vupti 2 år efter var den 150 cm høj.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 18-08-05 23:53

Der er lige den forskel at når man skærer en stor hæk ned, har den jo et mega rodnet, som en ny ikke har.
Bare studs den lidt, eller lad den være. Liguster er enormt nem at dyrke og næsten ikke til at tage livet af. I "gamle" dage kunne de fryse ihjel. Jeg tror ikke disse typer sælges i dag.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-08-05 00:04

Liguster må ikke klippes i toppen, før planten har nået den højde man ønsker den skal have.
Du må kun fjerne det der er dødt/vissent.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 500 point
Dato : 19-08-05 11:08

Ja, jeg har også hørt at man ikke klipper i toppen før den hækken har en ønsket højde, - men alligevel så klippede vores nabo hvert år i den, det var lige fra vi plantede den, men heldigvis har vi ikke den have mere, men det var altid en diskution om hækken også højden.

nogle påstår den bliver for ranglet, hvis den bare får lov til at vokse!

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 20-08-05 21:42

Jeg har lige spottet nogle dyr i den. der er lidt spind også, er det spinnelarver

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-08-05 07:59

Det er da muligt at det er spindellarver, men svært at udtale sig om, når man ikke har set det, jeg ville tage en gren med "utøjet" med på planteskolen og også fortælle om hvodan dine planter iøvrigt ser ud, og så få noget proff. hjælp

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 22-08-05 11:17

Du kan klippe, studse, styne og hvad ellers. En ligusterhæk skal nok blive stor og flot alligevel. Vi har haft liguster i 30 år. Den blev fra starten både klippet i toppen og siderne og vi fik hurtigt en af de flotteste hække i kvarteret.
Der kan komme diverse utøj og sygdomme efter den, men bare se tiden an. Næste forår sprudler den igen. Det er nu vores erfaring .

Godkendelse af svar
Fra : jeansgade

Dato : 22-08-05 18:27

Tak for svaret 25.
      eller hvem ellers der kan

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 22-08-05 20:06

???

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 23-08-05 07:06

snøft snøft